اصفهان شرق

مردم بهترین ناظر بر قیمت‌ها و مقابله با گران‌فروشی

کدخبر: 209537
1399/11/11 در ساعت 07:50

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور با بیان اینکه یکی از ایرادات بزرگ ما به مسأله معدن است، اظهار کرد: دولت‌ها باور ندارند معادن انفال هستند و متعلق به دولت است.

امام جمعه اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: انفال متعلق به مردم است و کسی حق ندارد آن را به اشخاص واگذار کند، اینکه واگذاری و اجازه برداشت به دست استان‌ها باشد درست نیست بلکه باید خود دولت بر اساس توان شخص یا شرکت اجازه واگذاری و استخراج دهد.

وی یکی از دلایل تعطیلی معادن را همین امر دانست و افزود:  اینکه یک نفر چند معدن به نامش باشد و برخی از آن‌ها را تعطیل کند درست نیست، دولت با برنامه‌ریزی و نظارت درست باید جلوی تعطیلی معادن را بگیرد.

طباطبایی‌نژاد با تأکید بر اهمیت معادن برای کشور، عنوان کرد: قوانین محکمی در خصوص معادن باید در مجلس تصویب شود، معدن را باید دولت راه‌اندازی کند و در اختیار دولت باشد، حتی اگر کسی معدنی را کشف کرد باید حق‌الکشف بگیرد نه اینکه مالک معدن بشود.

امام جمعه اصفهان حمایت از صنایع و تولیدکنندگان را ضروری ارزیابی کرد و گفت: وقتی تولید رونق داشته باشد نه تنها مشکلات مردم در زمینه تأمین کالا با قیمت مناسب برطرف خواهد شد بلکه امکان صادرات نیز فراهم شده و برای اقتصاد کشور بسیار مفید است، اگر از صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه غافل شویم دیگر کشورها جای خالی ما را پر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه باید قیمت‌ها را ثابت نگه داشت و مدیریت کرد، تصریح کرد: دولت باید تولیدکنندگان را حمایت کند، تولیدکننده در خدمت دولت است و باید حمایت شود چرا که تمام سرمایه خود را در کشور نگه داشته و تبدیل به واحد تولیدی کرده است.

طباطبایی‌نژاد خواستار کاهش فشارها بر تولیدکنندگان شد و ابراز کرد: مالیات‌های سنگین و بهره‌های بانکی بالا از مشکلاتی است که صنایع و تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

امام جمعه اصفهان تولیدکنندگان و کارگران را نیروها و سرمایه‌های کشور دانست و اضافه کرد: در عرصه تجارت باید از مردم کمک گرفت و قیمت‌ها را باید به صورت شفاف و منظم به مردم اعلام کرد، مردم خودشان می‌توانند بر قیمت‌ها نظارت کنند و بهترین ناظر بر قیمت‌ها و بهترین عامل مقابله با گران‌فروشی خودکنترلی مردم در برابر قیمت‌ها است.

وی اعلام منظم قیمت کالاهای اساسی از سوی دولت را راهکاری برای نظارت مردمی بر قیمت‌ها و مقابله با گران‌فروشی برشمرد و تصریح کرد: قیمت‌ها باید به نحوی تعیین شود که تولیدکنندگان متضرر نشوند و مردم نیز توان خرید خود را از دست ندهند.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که سرمایه‌گذاری در عرصه تولید صرفه اقتصادی داشته باشد، وگرنه سرمایه‌ها تبدیل به سپرده بانکی خواهد شد، باید تولیدکننده با خاطری آسوده بتواند وارد عرصه تولید شود و بدانیم که این موضوع برای کشور فواید و منافع بسیاری خواهد داشت.

۵ درصد معدن در اختیار ما است

عباس تابش نیز در این دیدار با بیان اینکه در کشور ۵ درصد معدن در اختیار ما است و ۹۵ درصد آن بلوکه است، گفت: اگر واحد راکدی باشد سریع تملک می‌شود و واگذاری آن صورت می‌گیرد، به دنبال آزادسازی واحدهای بلوکه شده هستیم و تلاش می‌کنیم در معادنی که مشکلی برای محیط زیست ندارد و قبلاً بلوکه شده است، فعالیت را آغاز کنیم.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آغاز طرح ویژه نظارت بر بازار شب‌های عید از ۱۵ بهمن ماه خبر داد و تصریح کرد: سیاستگذاری بر این است که خریدها به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نباید در پایان سال متمرکز شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: حضور ملموس برای امنیت خاطر مردم پیرامون قیمت‌ها، در بازار خواهیم داشت، در زمینه نظارت بر پرونده‌ها نیز از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بازرسی صورت گرفته بیش از ۲۶ هزار بازرسی به اتفاق تعزیرات بوده است، هدف از گشت‌های مشترک صدور رأی در محل و بازدارندگی بالا است.

وی با بیان اینکه برای تخلفات بیش از ۴۵۰ هزار تومان در محل نمی‌توان رأی صادر کرد و باید به شعب ارجاع شود، اظهار کرد: حضور نیروهای تعزیرات در گشت‌های نظارت و بازرسی بازار باعث تعطیلی شعب صدور رأی تعزیرات می‌شد و به همین دلیل خواستار عدم تعطیلی این شعب برای رسیدگی سریع بر پرونده‌های تخلفات شدیم.

تابش با اشاره اینکه تخم مرغ به قیمت مصوب بازگشته است، تصریح کرد:جهاد کشاورزی مدعی بود بخشی از نهاده‌ها به دلیل عدم تأمین ارز توسط تولیدکنندگان به صورت آزاد از بازار تأمین می‌شود، اما اکنون صددرصد نهاده‌ها از سوی جهاد کشاورزی تحویل به تولیدکنندگان می‌شود.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان پیشنهاد دادیم حالا که صددرصد نهاده‌های دامی را تأمین کرده‌ایم قیمت‌ها کاهش پیدا کند تا مردم بدانند در صورت تأمین، کاهش قیمت وجود خواهد داشت اما با این بهانه که تولیدکننده انگیزه داشته باشد این پیشنهاد را رد کردند و ما مشروط بر تأمین به موقع از سوی جهاد کشاورزی این شرایط را پذیرفتیم.

معاون وزیر صمت تأمین را اولویت اصلی جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: نیاز روتین مرغ ما در کشور ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه است و اگر ما این میزان جوجه‌ریزی در ماه داشته باشیم مصرف داخلی ما را تأمین خواهد کرد و ما بر روی ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اگر تولید مازاد باشد آن را برای ذخیره جهاد کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

وی نظارت مستمر جهاد کشاورزی بر جوجه‌ریزی تولیدکنندگان را مسأله‌ای مهم و ضروری توصیف کرد و افزود: استاندار اصفهان را مکلف کرده‌ایم که با نظارت جهاد کشاورزی بر جوجه‌ریزی‌ها در استان اصفهان برای تأمین سهم استان در این خصوص تأکید ویژه داشته باشد.

تابش با اشاره به افزایش فروش نفت کشور و گشایش اقتصادی در حوزه ارزی، تصریح کرد: در تلاش هستیم در فروکش کرونا اگر خنده بر لب مردم نمی‌آید حداقل اوقات مردم را تلخ نکنیم و امیدوار هستیم ذیل عنایات الهی و دعای خیر علما و بزرگان بتوانیم در انجام وظایف خود موفق باشیم.

انتهای پیام/