سرویس: غیر تولیدی 13:56 - چهارشنبه 08 بهمن 1399

امام‌جمعه اصفهان خطاب به ابتکار: مانع از گسترش فرهنگ‌های نادرست ازدواج شوید

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به دنبال احقاق حقوق زنان جامعه باشد، گفت: تلاش کنید با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید مانع از گسترش فرهنگ‌های نادرست ازدواج شوید.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: اسلام تأکید دارد که از نظر انسانی تفاوتی میان زن و مرد نیست اما آنان از نظر جنس، متفاوت‌اند چراکه روحیات و نیازهای متفاوتی دارند و این‌گونه خلق شده‌اند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در قصه‌های قرآنی در کنار هر مرد بزرگی یک زن بزرگ معرفی می‌شود، افزود: کنار حضرت اسماعیل، حضرت هاجر(ع) است؛ کسی که قبر او زیر ناودان طلای کعبه و دعا در این مکان مستجاب است، خداوند با مادر حضرت موسی(ع) صحبت می‌کرد، حضرت عیسی در کنار حضرت مریم(علیها السلام) رشد کرد، در کنار پیامبر اسلام(ص) حضرت خدیجه، در کنار امام علی(ع) حضرت زهرا(س) و کنار امام حسین(ع) حضرت زینب(س) قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که پدرها از مسافرت می‌آمدند و به دختران خود بی‌اعتنایی می‌کردند، فرمودند: «هر کس به بازار برود و تحفه‌ای بخرد وقتی به منزل رسید اول به دخترها هدیه دهد چراکه خوشحال کردن آنان گویا برده‌اى از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است».

وی با اشاره به تأکید اسلام بر حفظ حقوق زنان ادامه داد: در طول تاریخ به زنان بی‌اعتنایی شده حتی در حال حاضر در برخی از کشورها زنی که زنده است را با مرد مرده‌اش دفن می‌کنند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: ارث در اسلام به گونه‌ای است که در نهایت به نفع زن است چراکه خداوند به مرد دستور داده که زن را از نظر مادی اداره کند و خرج، به گردن مرد است؛ همچنین مرد برای حمایت از خانواده، ارث پدری بیشتری دارد چون مسؤولیت اداره خانواده و تهیه مسکن بر عهده او است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با انتقاد از مهریه‌های سنگین و رسوم غلط در ازدواج‌ها خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالای ازدواج و مهریه‌های سنگین و چشم و هم‌چشمی کانون برخی از خانواده‌ها را بر هم زده و زنانی که در همان ابتدا طلاق می‌گیرند پس از طلاق با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیاز است از آنان حمایت شود؛ از سوی دیگر علمای ما همچون آیت‌الله مکارم شیرازی مهریه‌های سنگینی که شوهر توان پرداخت ندارد را باطل ‌می‌دانند بنابراین نظر شرع و نظر قانون بر کاهش مهریه‌ها است.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: وجود بیماری کرونا سبب شد تا بسیاری از دختر و پسرهایی که توانایی برگزاری جشن‌ها گران‌قیمت عروسی را ندارند با جشنی ساده ازدواج کنند، امروز تهیه جهیزیه بسیار ساده برای یک خانواده حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ انتظار می‌رود به گونه‌ای اقدام و برنامه‌ریزی شود که فرهنگ‌های شایسته در ازدواج جای خود را به فرهنگ‌هایی نادرست همچون مصرف گرایی و چشم هم‌چشمی بدهد.

وی عنوان کرد: مسأله ورزش زنان باید رسیدگی شود چرا امکانات ورزشی فقط نباید ویژه آقایان باشند، زنان به ویژه زنانی که زایمان می‌کنند نیازمند تحرک و تقویت بدنی هستند تا بتوانند به شرایط عادی قبل از زایمان بازگردند.

آیت‌الله طباطبایی همچنین به بخشی از مشکلات جانبازان و معلولان اشاره و با بیان اینکه بیش از پنج میلیون جانباز و معلول اعم از زن و مرد داریم، گفت: متاسفانه، مبلمان شهری متناسب با این قشر از جامعه نیست.

آموزش ۵۰ هزار زن روستایی و تولید ۱۶ محصول استاندارد و طبیعی

معصومه ابتکار در این دیدار اظهار داشت: آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با تأسی از مقام معظم رهبری الگوی درستی از رفتار خوب در دوره کرونا را پایه‌گذاری کرده‌اند که منجر به اجرای برنامه‌های خوب در حوزه مقابله با کرونا در استان اصفهان شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با ارائه گزارشی از برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در دولت دوازدهم برنامه‌های مختلفی بر اساس تکالیف قانونی انجام داده‌ایم که از مهم‌ترین آن می‌توان به عدالت جنسیتی برگرفته از مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد.

وی افزود: قرآن کریم تأکید دارد که درآمدهای زن برای خود او است؛ شهید مطهری می‌گوید نگاه قرآن به زن و مرد، نگاه عادلانه‌ای است، ما نیز با این نگاه، عدالت جنسیتی را در ۸ محور آموزش، بهداشت، مشارکت اقتصادی، مشارکت اجتماعی، امنیت، حقوق، ورزش و غیره تدوین کرده‌ایم.

ابتکار ادامه داد: این محورها در ستاد ملی زن و خانواده در سال ۱۳۹۶ تصویب و ابلاغ شد و هر استان بر اساس شرایط خود، برنامه‌ای ارائه داده است که می‌خواهد برای زنان و خانواده چه کاری انجام دهد، همچنین برای نخستین بار شاخص‌هایی نوشته شد که در سال ۱۳۹۸ در ستاد ملی زن و خانواده به تصویب رسید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: استان اصفهان برنامه خود را تدوین کرده است و در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب کرده است؛ این استان برای زنان و کودکان معرض آسیب، برنامه‌ریزی خوبی دارد؛ سازمان بهزیستی با کمک خیرین و آموزش و پرورش با مشارکت ما برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و زندگی برای معلمان، والدین و دانش آموزان برنامه دارند که همه برگرفته از آیه ۱۹ سوره نساء «و عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ » است.

وی با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های ما، زنان روستایی است، یادآور شد: ۵۰ هزار نفر از خانم‌های روستایی را در سراسر کشور آموزش دادیم که در کشاورزی از سم و کود به صورت درست استفاده کنند تا غذای سالم تولید شود و خاک و آب آلوده نشود؛ زنان روستایی تا کنون توانسته‌اند ۱۶ محصول استاندارد تولید کنند.

ابتکار گفت: طرح خوبی با مشارکت وزارت کشور، وزارت کار و سازمان‌های مردم‌نهاد برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است که در این طرح مشکلات آنان احصاء و شناسایی می‌شود و کسانی که نیاز به کار دارند، کار برایشان تعریف شود، همچنین 22 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در این بخش برای استان اصفهان از منابع ملی اختصاص یافته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به وجود تشکل‌ها و خیریه‌های مردمی بزرگ و با سابقه در استان اصفهان بیان کرد: یک هزار نفر از اعضای تشکل‌های مردمی به صورت مجازی آموزش دیدند تا تقویت شوند و بدانند چگونه می‌توانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند، همچنین حمایت از خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به همکاری بین بخشی برای بهبود وضعیت زنان و خانواده در استان اصفهان عنوان کرد: سامانه رصد و پایش زنان و خانواده راه‌اندازی شده است و بخش نهایی آن توسط رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود؛ این سامانه مشخص می‌کند وضعیت شاخص‌های استانی چگونه است و استان‌ها برای بهبود وضعیت زنان و خانواده چه اقداماتی انجام داده‌اند.

ابتکار با اشاره به جان‌فشانی زنان شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: ۸ هزار زن شهید، ۷ هزار زن جانباز و ۱۷ هزار زن ایثارگر در سراسر کشور وجود دارند که لازم است با تقدیر و معرفی آنان به جامعه، رشادت‌های انجام شده برای عموم مردم تبیین شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.