سرویس: اجتماعی 09:00 - پنجشنبه 09 بهمن 1399

اکبری:

تولد فرزندان در ایران کم شده است

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: به علت کاهش تولد فرزندان در کشور شاهد حرکت سریع به سمت پیر شدن هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ چالش‌های جمعیتی کشور امشب ۶ بهمن ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: ما در گزارشی اعلام کرده ایم که میزان باروری کلی در ایران ۲.۱ فرزند نبوده و این عدد ۱.۸ فرزند است و به همین علت کشور با سرعت به سمت پیرشدن حرکت می‌کند.

او با اشاره به اینکه سطح جانشینی در کشور ما پایین آمده است، تاکید کرد: تولد فرزندان کمتر شده و به همین علت از پیر شدن جمعیت نگران هستیم، چرا که نسبت‌های جمعیتی اهمیتی دارند و باید به آن توجه کرد. گفتنی است که به سرعت این اتفاق شوم به جلو پیش می‌رود، مقام معظم رهبری فرموده اند که وقتی به یاد پیر شدن جمعیت می‌افتند بدنشان می‌لرزد، ایشان فهم درستی از موضوع دارند، خیلی از مقامات این گونه نیستند و قضیه را جدی نگرفته اند لذا زمان برای درک این موضوع در حال از دست رفتن است.

اکبری با اشاره به تفاوت معیار سطح جانشینی در کشور‌های مختلف گفت: نرخ باروری کشور باید بالا برود تا به عدد ۲.۵ فرزند برسد تا به اینصورت نسبت ساختار جمعیتی حفظ شود، ساختار جمعیت باید ۲۴ درصدش زیر ۱۵ سال و ۷۰ درصد آن بین ۱۵ تا ۶۵ سال و ۶ درصد آن سالمند باشد.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ خانواده‌ها باید نسبت به فرزندآوری تغییر کند، عنوان کرد: زوج‌ها باید فرزندان خود را به عنوان سرمایه بدانند نه اینکه آنان را هزینه حساب کنند.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به تکلیف حاکمیت، حکومت، تولیت و مردم در بحث جمعیت افزود: در این دوره مجلس قدم‌های خوبی را در زمینه افزایش جمعیت برداشته و قوه قضائیه مشتاق و پشتیبان این امر بوده، اما تاکنون تکالیف برای تحقق بخشیدن به این موضوع در ساختار اجرایی و وزارتخانه‌ها اجرایی نشده است.

اکبری با اشاره به اینکه تولیت با وزارت بهداشت است، گفت: هر چهار گروه باید اقدامات لازم را انجام بدهند، تکلیف هر گروه در سیاست‌های کلی جمعیت روشن شده است، در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و در همان روز‌های اول دولت مصوب و تکلیفی را در ۱۴ بند برای واحد‌های مختلف اجرایی منعکس کرده است.

او اظهار کرد: حاکمیت بر مقام معظم رهبری است که ایشان دلسوز‌تر از همه وسط میدان آمده اند، به تازگی‌ اقداماتی صورت گرفته است و به همه وزارتخانه‌های مسئول که بیشتر وزارتخانه‌های اقتصاد، رفاه، کار و سازمان برنامه و بودجه هستند تکالیفی داده شده، اما هیچکدام تکالیفشان را اجرایی نکرده اند.

اکبری افزود: تولیت متولی این قضیه وزارت بهداشت است و حدود دو سالی می شودکه وقتم را روی این کار گذاشته‌ام و بخش اعظمی از دستورالعمل‌ها را اصلاح کرده ام.

او با اشاره به دو مسئله مهم سقط جنین و غربالگری که هنوز روی زمین مانده است اظهار کرد: برای به میدان آوردن جوان‌ها و همراه کردن آن‌ها در این زمینه باید مسئله به صورت درست و علمی تبیین شود و پاسخ سؤال‌ها داده شود و مشوق‌های اجتماعی و اقتصادی برای جوانان داشته باشیم که بی مایه فطیر است.

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر قانونی که وضع شود اگر مجری اعتقاد نداشته باشد اتفاق خاصی نخواهد افتاد عنوان کرد: هیچ مسئله‌ای مهم تر از مسئله جمعیت نیست، باید قدرتمندانه‌تر به این موضوع نگاه کرد لذا باید با فرهنگ سازی و تهیه مشوق‌های مناسب، عروس و داماد‌ها بدانند که فرزندانشان برای آن‌ها سرمایه اند نه هزینه و از این بابت سود می‌برند.

اکبری با اشاره به آمار‌های غلط سال ۹۵ از نرخ باروری کلی گفت: به یقین عرض می‌کنم که سیاست‌های کاهشی جمعیت در خارج از کشور طراحی شده است، کمتر از ۳۰ سال دیگر همه کشور‌های دور و بر ما جوان هستند و ما پیریم و این موضوع باعث نگرانی ما شده است لذا فرهنگ سازی مهمترین مؤلفه مؤثر در افزایش موالید و نرخ باروری است البته باید مشوق‌هایی هم در نظر گرفته شود.

برای ارتقای سطح باروری در ابتدا باید دستورالعمل ها اصلاح شود

در ادامه علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفت: برای ارتقای سطح باروری به بالای سطح جانشینی، اول باید دستورالعمل‌ها اصلاح شود.

او اظهار کرد: آمار نادرستی درباره نرخ باروری کشور منتشر شده که امکان تصمیم گیری درست را از بین برده است، سن ازدواج آقایان در کل کشور به ۲۷ سال و خانم‌ها به ۲۳ سال رسیده و در کلانشهر‌هایی مثل تهران و کرج به بالای ۳۰ سال برای آقایان و بالای ۲۸ سال برای خانم‌ها رسیده است که با فرهنگ سازی و تدابیر دیگر باید برای آن چاره اندیشی کرد.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران افزود: سنگ بنای توسعه هر کشوری سرمایه انسانی است پس باید برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت کشور چاره اندیشی کرد.

محمدجواد محمودی رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تصویری با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: در این طرح سیاست‌های تشویقی، تبیینی، بحث کاهش سزارین، سقط جنین و مهمتر از همه متولی اجرا و نظارت طرح دیده شده است.

او با اشاره به اینکه هیچ ممنوعیتی برای غربالگری در نظر گرفته نشده افزود: اگر پزشک تشخیص دهد و یا خود خانواده بخواهند می‌توانند غربالگری را انجام دهند.

محمودی با اشاره به اینکه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از طریق اصل ۸۵ تفویض اختیار و کمیسیون مشترکی در این رابطه تشکیل شده است گفت: در این طرح چند نکته مهم داریم که یکی مربوط به سیاست‌های تشویقی می‌شود که به صورت مستقیم خانواده‌ها را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهیم.

رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در سیاست‌های تبیینی نقش صدا و سیما پررنگ است، از سوی دیگر بحث پوشش خدمات ناباروری بسیار مهم است، حدود بیش از هزار میلیارد تومان برای بحث بیمه ناباروری تخصیص داده شده است.

محمودی با اشاره به بحث کاهش سزارین و سقط جنین گفت: ما غربالگری را به هیچ وجه ممنوع نمی‌کنیم، لذا ما خواستار بازنگری در دستورالعمل فعلی طرح غربالگری شده ایم و هیچ ممنوعیتی برای غربالگری در نظر نگرفته ایم.

رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر غربالگری به درخواست پزشک باشد پس ضروری است و باید غربالگری برای تشخیص وضعیت جنین انجام شود، لذا شرایط برای انجام غربالگری در سراسر کشور مهیا است.

محمودی تصریح کرد: متاسفانه برای کاهش جمعیت در کشور متولی داریم، اما برای افزایش آن نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.