سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:28 - دوشنبه 06 بهمن 1399

افزایش 10 برابری قیمت زمین‌های کشاورزی اصفهان/ شهرک‌های صنعتی اطراف اصفهان عامل اصلی آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه ویلاسازی در اطراف زاینده‌رود بسیار افزایش پیدا کرده است، گفت: ارزش زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر ۱۰ برابر قیمت واقعی شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ ایرج حشمتی امروز در نشست خبری مجازی با خبرنگاران استان با بیان اینکه مهم‌ترین شرایط برون رفت از مشکلات زیست محیطی داشتن برنامه استراتژیک برای هر کشوری است، اظهار داشت: برای برون رفت از معضلات زیست محیطی باید در مسیر توسعه پایدار حرکت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه چهار ویژگی توسعه پایدار شامل توجیه اقتصادی، عدم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، برهم نزدن نظم اجتماعی و عدم پایمال شدن حقوق نسل‌های آتی برای  فعالیت‌های صنعتی تعریف شده است، افزود: ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک، ۱۵ هزار واحد صنفی، ۹۰۰ مرکز فعال و ۲ هزار واحد سنگبری و ۷۶ شهرک صنعتی در استان اصفهان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولید آهن و فولاد و ۵۰ درصد تولید آجر کشور با ۷۰۰ کوره آجرپزی سهم استان اصفهان است، گفت: اصفهان در تولید فرآورده‌های نفتی رتبه دوم را دارا است و ۱۰ درصد برق کشور در اصفهان تولید می‌شود.

حشمتی با اشاره به اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل را در کشور به دلیل تمرکز صنعت و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور دارد، بیان کرد: ۷۰ درصد گاز و ۶۰ درصد برق در صنعت استفاده می‌شود و این استان به استانی صنعتی و دارای رتبه بعد از تهران و حتی جلوتر از تهران تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بحران‌های آلودگی هوا و تأثیر آن بر مسائل زیست محیطی عنوان کرد: توسعه ناپایدار استقرار صنایع، فعالیت و استقرار صنایع آجر، واحدهای سنگبری، شهرک‌های صنعتی، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی به بحران‌های آلودگی هوا دامن زده است.

تشکیل ۲ هزار پرونده برای ساخت و ساز در اطراف زاینده‌رود

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال بیش از ۲ هزار پرونده در خصوص شکوائیه در اراضی کشاورزی حوضه زاینده‌رود به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: ایجاد تراکم در خیابان‌های اصلی شهر سبب شده مسیر زندگی مردم از خانه‌های ویلایی به خانه‌های آپارتمانی تغییر کند، بنابراین ارزش زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر ۱۰ برابر قیمت واقعی شده است.

حشمتی با بیان اینکه در بخش کشاورزی، کشاورزان به دلیل پایین آمدن توان تولید به فروش زمین روی آورده‌اند و به همین دلیل زمین‌ها تغییر کاربری داده می‌شوند، افزود: ویلاسازی در اطراف زاینده‌رود بسیار افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: مجموع ۷۶ شهرک صنعتی استان حدود ۱۲ هزار هکتار وسعت دارند و ۷۰ شهرک نیز در حال بهره‌برداری است و  ۱۰ هزار و ۸۷۷ قرارداد منعقده را داشته‌اند که از این تعداد ۶ هزار و ۵۵۹ یعنی ۶۰ درصد این قراردادها به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ شهرک داخل شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان هستند، عنوان کرد: ۷۸ درصد واحدهای صنعتی در ۱۶ شهرک صنعتی داخل شعاع هستند و ۲۲ درصد واحدها خارج از شعاع استقرار پیدا کرده‌اند.

حشمتی با بیان اینکه یک تمرکز سنگین صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان  به وجود آمده است، بیان کرد: میل توسعه در ۱۶ واحد شهرک صنعتی بسیار زیاد است و این روند یک توسعه نامتوازن را دنبال می‌کند.

تنها ۵ درصد از اراضی استان مستعد کشاورزی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: مقایسه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که سهم اشتغال در بخش کشاورزی ۱۱ درصد، بخش صنعت ۴۰.۹ درصد و بخش مشاغل خدماتی و ۴۷.۳ درصد است و نشان می‌دهد در حوزه خدمات، اشتغال بیشتری داریم که به استقرار شهرک‌های صنعتی در داخل شعاع باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه کل مساحت جغرافیایی استان ۱۰ میلیون و ۷ دهم هکتار است و از این مساحت تنها ۵ درصد از اراضی مستعد کشاورزی است، گفت: حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در کل استان اصفهان است و اراضی اطراف زاینده‌رود که در آن کشت می‌شود حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار است.

حشمتی با بیان اینکه میزان آبی که از زاینده‌رود به حوزه کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب است، بیان کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آب به ۱۱ درصد اشتغال در سطح کل استان اختصاص پیدا می‌کند.

افزایش ریزگردها  به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۹ کانون‌های فرسایش بحرانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار شده است، عنوان کرد: از سال ۸۱ تا ۹۹ نتوانسته‌ایم کانون‌های بحرانی ریزگردها را مدیریت کنیم، بلکه آن را با تغییر کاربری اراضی و شخم زدن زمین‌های کشاورزی برای کشت افزایش داده‌ایم.

وی ادامه داد: هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب ‌و کار در وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست را از استعلام در مرحله احداث و بهره‌برداری واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی حذف کرد و این اختیار را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده است،

حشمتی بیان کرد: برخی شهرک‌های صنعتی در حریم شهرها واقع شده‌اند، با توجه به اشتیاق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در نزدیکی شهرها و دشواری جابجا کردن آن‌ها در آینده، موضوع تراکم آلودگی امری قطعی است که زیست شهروندان را به خطر می‌اندازند و نباید به خاطر منافع کوتاه مدت، سلامت نسل حاضر و آینده را به مخاطره انداخت.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به آمار پایش در ۱۰ ماهه سال ۹۹ گفت: ۱۱ هزار و ۲۵۴ پایش در سطح استان انجام شده است که منجر به صدور ۲ هزار و ۹۶۵  اخطاریه زیست محیطی و هزار و ۱۴۰ شکوائیه زیست محیطی برای صنایع شده است و از این تعداد ۵۷۶ مورد پرونده قضایی تشکیل شده و ۲۴۶ رأی صادر شده و ۵۴ واحد پلمب شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه به ۸۰ درصد دفن پسماند عادی مطلوب است، افزود: ۶ کارخانه کمپوست فعال در استان است و در بیمارستان‌های استان وضعیت پسماند و فاضلاب به ترتیب ۹۰ و ۹۳ درصد مطلوب است.

حشمتی با اشاره به اینکه سایت پسماندهای صنعتی در حال راه‌اندازی است، گفت: در حال حاضر ۸ سایت امحای پسماند و یک سایت امحای پسماند صنعتی در استان فعال است.

شناسایی۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سال ۹۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سال ۹۹ شناسایی شده است که بیشتر آن در ۹ شهرستان استان بوده‌اند، بیان کرد: ۴۹۵ واحد صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۴۸۲ واحد نیز دارای آلودگی هوا هستند، امکانات و اعتبارات در دسترس حفاظت محیط زیست استان اصفهان تنها شرایط را برای پایش ۱۰ درصد از صنایع استان فراهم کرده است.

 وی با اشاره به وضعیت کیفی وضعیت هوای استان گفت: در سال ۹۸، ۱۹ روز هوای پاک و امسال 4 روز، ۷۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۹۸ و ۷۹ روز در سال ۹۹، ۲۰۷ روز هوای سالم در سال ۹۸ و ۱۹۷ روز در سال ۹۹، ۷ روز هوای ناسالم برای عموم و ۲۶ روز در سال ۹۹ و ۲ روز هوای خیلی ناسالم برای عموم در سال ۹۸ ثبت شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه محیط زیست شاخص آلودگی هوای شهر اصفهان را کمتر نشان نمی‌دهد افزود: محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، کل اعتبارات ابلاغی در سال ۹۹ دو و نیم میلیارد تومان بوده است، ایستگاه سنجش آلودگی هوا بیش از ۱۰۰ میلیارد است و تاکنون از این رقم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جذب شده است؛ بعضی مواقع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را اشتباه نشان می‎دهد به همین دلیل از مدار خارج می‌شوند؛ ایستگاه‌های سنجش آلودگی وضعیت خوبی ندارند اما به لحاظ تعداد و سنسورها نسبت به دیگر کلان شهرها وضعیت بهتری دارد.

مردم در روزهای آلوده در پارک‌ها ورزش نکنند

وی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است، اگر امروز دچار مشکلات زیست محیطی هستیم به دلیل توجه نکردن به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی و مسئولیت اجتماعی است، ادامه داد: اگر مسئولیت اجتماعی در تمام دستگاه‌ها و بخش‌های حقیقی و حقوقی شفاف‌سازی می‌کردیم، امید بود که در سال‌های آینده از این معضلات عبور کنیم.

حشمتی با اشاره به وجود ۱۴ سمن زیست محیطی در استان اصفهان گفت: مردم برای سلامت خود ارزش قائل نیستند و در روزهای آلوده و در آلودگی هوای شدید در پارک‌ها ورزش می‎‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تأکید بر اینکه با شرایط و امکانات موجود با وجود به کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود فقط می‌توانیم شرایط را در وضع فعلی نگه داریم، تصریح کرد: حق‌آبه تالاب گاوخونی وضعیت خوبی ندارد، حق آبه تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب است که هیچ حق‌آبه‌ای رها نشده است و تنها پساب تصفیه‌خانه از شهر ورزنه به تالاب ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از آب شرب اولویت با حقابه‌ها است، افزود: حق‌آبه‌های تالاب را با بازگشایی آب برای کشاورزی عجین می‌کنند، تا مردم و مسؤولان استان برای حق‌آبه تالاب به عنوان یک حق مسلم نگاه ویژه‌ای نداشته باشند، نباید به احیای تالاب امیدوار باشیم، تالاب گاوخونی در سال‌های آینده به عنوان یکی از دلایل آلودگی هوای اصفهان و شهرها و روستاهای آن شناخته می‌شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.