سرویس: غیر تولیدی 12:33 - شنبه 04 بهمن 1399

تشکیل ۳۲ پرونده قضایی علیه متصرفان حریم زاینده‌ رود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: از ابتدای آذرماه ۹۹، ۳۲ مورد پرونده قضایی علیه متخلفان و متجاوزان به حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود در محاکم دادگستری استان اصفهان در حال پیگیری است تا نسبت به اعاده به وضع سابق آن‌ها اقدام صورت پذیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به مراحل ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود حدفاصل روستای چم طاق تا تالاب گاوخونی اظهار داشت: از ابتدای آذرماه ۹۹  ۳۲ مورد پرونده قضایی علیه متخلفان و متجاوزان به حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود در محاکم دادگستری استان اصفهان در حال پیگیری است تا اعاده به وضع سابق انجام شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان افزود: در دو ماه گذشته ۲۸ مورد از دخل و تصرفات در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود نیز با تعامل و مذاکرات عوامل یگان حفاظت رودخانه با متصرفان به نتیجه رسیده است و مساحتی بالغ بر ۱.۵ هکتار از اراضی تصرف شده حریم و بستر رودخانه زاینده رود بدون تشکیل پرونده قضایی به وضعیت قبل برگشته است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه ۲۱ مورد اجرای احکام و دستورات قضایی در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود انجام شده است، گفت: بیشترین احکام و دستورات قضایی در این زمینه به منطقه شرق اصفهان اختصاص دارد.

ساسانی افزود: مطابق اختیارات حاصله از تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و اخذ دستورات از دادستان محترم مرکز استان نسبت به ۱۶ مورد باغ ویلا که حریم و بستر زاینده رود را به مساحت تقریبی ۲ هکتار متصرف کرده بودند اعمال قانون صورت گرفت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد:همچنین باتوجه به تعداد ۵ فقره حکم قطعی صادره از دادگاه عمومی بخش باغبهادران این احکام به مرحله اجرا درآمد و اعیانی‌های غیر مجاز احداث شده تخریب و اعاده به وضع سابق گردید.

او با تاکید بر فرهنگسازی عدم تخلیه نخاله و پسماند در حریم و بستر زاینده‌رود طی چند سال گذشته اظهار داشت: بیشترین تخلیه نخاله و پسماند در شرق اصفهان گزارش شده است که یگان حفاظت از زاینده‌رود با ۷ مورد از ادوات تخلیه نخاله از چم طاق تا تالاب گاوخونی برخورد کرده است.

ساسانی اضافه کرد: با پی گیری مستمر و طرح شکایت در محاکم قضایی ۱۱ مورد ادوات تخلیه نخاله و پسماند در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود توقیف شد و پیرو این توقیف و هماهنگی با دادستانی این ادوات در چندین نوبت در پاکسازی رودخانه به کار گرفته شدند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان به یکی از چالش‌های شرکت آب منطقه‌ای که برداشت آب و پساب از رودخانه زاینده‌رود به ویژه در منطقه شرق اصفهان است، اشاره‌ای داشت و افزود: عوامل یگان حفاظت رودخانه ۹ مورد از ادوات برداشت آب و پساب شامل، پمب موتور‌های دیزلی و سیار را با وجود تنش‌های فرواوان توقیف کرده و به انبار سد رودشتین انتقال داده اند.

او به برداشت غیرمجاز شن و ماسه در بستر و حریم زاینده‌رود گریزی زد و گفت: در ابتدای امر با ۳ مورد تخلف برداشت شن و ماسه برخورد شد و با تشکیل پرونده و معرفی متخلفین به مراجع قضایی از این اقدام جلوگیری شده است.

ساسانی با تاکید بر استعلام بستر و حریم رودخانه قبل از هرگونه اقدام از شرکت آب منطقه‌ای به عنوان پیش زمینه اقدامات در مجاورت حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود گفت: هرگونه ساخت و ساز در محدوده بستر و حریم ممنوع است و شایسته است اشخاص حقیقی و حقوقی قبل از هرگونه اقدام و ساخت و ساز نسبت به استعلام محل اقدام بکنند تا خدایی ناکرده متحمل ضرر و زیان نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.