سرویس: غیر تولیدی 08:00 - شنبه 04 بهمن 1399

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

عملیات کربلای ۵ سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات در دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ دفاع مقدس ملت ایران قسمتی از تاریخ ۲۵۰۰ ساله کشوری است که همیشه دشمنان و بدخواهانی داشته است. در این دفاع مقدس که به وسیله جنگی تحمیلی بر ملت ما تحمیل شد همه مردم جانانه ایستادند. در آن هشت سال عملیات‌های بسیاری انجام شد مثل طریق‌القدس، ثامن‌الائمه، کربلای پنج، والفجر هشت، بیت‌المقدس، محرم، رمضان و هزاران عملیات ریز و درشت دیگر.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

در این میان اما عملیات کربلای پنج اهمیت بسیاری داشت، زیرا قبل از آن؛ عملیات کربلای چهار نیروهای کشورمان توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود که منجر به شکست رزمندگان ایرانی شده بود.  با وجود روحیه نامساعد رزمندگان پس از عملیات کربلای ۴، باز هم با امید پیروزی در همان منطقه عملیاتی ماندند و دو هفته بعد، عملیات کربلای ۵ را ساعت یک و نیم بامداد روز نوزدهم دی ماه ۱۳۶۵، در منطقه شلمچه آغاز کردند.کربلای پنج  سنگین‌ترین و گسترده‌ترین عملیات دفاع مقدس بود که در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مبارک یازهرا (ع) در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

در دشواری انجام عملیات کربلای پنج همین بس که بعضی از رزمندگان، این عملیات را جیش العسرة می‌نامند. در دوران صدر اسلام، بعضی از غزوه‌ها مانند تبوک که با دشواری‌هایی مثل پیاده‌روی طولانی همراه بود را جیش العسره، یعنی ارتش سختی‌ها می‌نامیدند. البته منطقه عملیات کربلای ۵، وسعت زیادی نداشت، اما به اعتراف همه کارشناسان، سنگین‌ترین آتش توپخانه از هر دو طرف، نسبت به بعضی از عملیات‌ها در کربلای ۵ ریخته شده بود. برای انجام عملیات کربلای ۵ اما و اگرهایی بود که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کرد، مثل  اینکه تنها انجام یک عملیات نمی‌توانست موثر باشد. به علاوه این عملیات باید با پیروزی توام باشد، زیرا عملیات قبل به شکست انجامیده است و همچنین سرعت عمل نیز نقش تعیین کننده‌ای در این عملیات داشت.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

انجام چنین عملیاتی یک اتاق فرماندهی بسیار قوی،‌ باهوش و جوان می خواست تا سپاه اسلام را به پیش ببرد و به پیروزی برساند. شهید مصطفی فهیمی به عنوان یکی از شهدای گرانقدر عملیات کربلای ۵ همچون نگینی درخشان در این عملیات می‌درخشد که از او با نام مغز متفکر عملیات کربلای پنج یاد می کنند.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

مصطفی در نخستین روز‌های فروردین ماه سال ۱۳۴۱ در شهر قم متولد شد.  یكی از ویژگی‌های سردار فهیمی انس با قرآن بود. اغلب در اوقات استراحت و بیكاری‌اش می‌دیدی كه در وسط لاستیك ماشینی كه روبه روی سنگر و در كنار رودخانه افتاده، نشسته و مشغول تلاوت قرآن است. به گفته بسیاری از بزرگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس،  مصطفی از مغز‌های متفکر اتاق جنگ بود و اخلاق خوب و روی خوش وی همواره از طرف دوستان و همسنگران او زبان‌زد است.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

مصطفی در ابتدای انقلاب اسلامی به سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و برای مقابله با ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی عازم غرب کشور شد. مصطفی در غرب کشور مسئول اتاق فرماندهی غرب بود که در محله دوآب قرار داشت.

دو آب، محلی بود بین پاوه و مریوان که جاده‌ای شوسه، کوهستانی و صعب العبور داشت؛ نرسیده به دزلی در کنار راه خون و نزدیک نودشه و طویله‌عراق؛ جایی بود در جنوب چهار قله که در دامنه تپه‌های حمید یک، دو و سه قرار داشت. در آنجا رودخانه دو شاخه‌ای بود که یکی از شاخه‌ها کاملاً سبز رنگ بود و دیگری آبی مثل بلور. این دو رودخانه در آنجا به هم می‌رسیدند و به یک رودخانه خروشان تبدیل می‌شد؛ به همین خاطر به منطقه دوآب مشهور بود.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵ چه کسی بود؟

با آغاز عملیات کربلای پنج؛ مصطفی بیش از همه به فکر انتقام گیری از دشمن بعثی بود. شهید مصطفی فهیمی در هنگام شهادت ۲۴ سال سن داشت. او در عملیات کربلای پنج در نخلستان‌های بعد از پنچ ضلعی شربت مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شهادت رسید. پس از شهادت پیکر او را در قطعه ۵۳ گلزار شهدای شهر تهران در ردیف ۳۴ به خاک سپردند و مزار وی میعادگاه یاران و همرزمان این شهید گرانقدر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.