سرویس: دسته‌بندی نشده 13:25 - شنبه 27 دی 1399

کارشناس دینی؛

چرایی و چگونگی ارتباط روحی و قلبی با امام زمان (عج)

کارشناس مهدویت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برای ارتباط بیشتر با امام زمان (عج) باید ارتباط روحی و قلبی خود را با شناخت و معرفت و اعمالی که مورد پسند ایشان است، افزایش دهیم.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام علی محزونیه با اشاره به اینکه ضرورت ارتباط با امام زمان (عج) در هر زمانی، ادله عقلی و نقلی متعددی را می‌طلبد که دلایل عقلی مبتنی بر چند مقدمه است، اظهار داشت: به عنوان مقدمه اول باید به این نکته دقت کنیم که حجت هر زمانی افضل انسان‌های آن زمان است.

وی ادامه داد: در واقع انسان کامل در هرزمانی حجت آن زمان است و به حکم کامل بودن به لحاظ انسانیت اولاً همه کمالات انسانی را دارد و دوم اینکه هر کمالی را به نحو اعلی و اشرف از دیگران داراست.

کارشناس مهدویت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه طبیعی است که ما برای کسب انسانیت و کمالات انسانی باید با انسان کامل زمان خود ارتباط وجودی پیدا کنیم، تاکید کرد: ارتباط وجودی و روحی با امام زمان در هر زمانی از طریق قبول ولایت ایشان و ایجاد سنخیت با وی توسط اهل آن زمان انجام می‌شود.

اقسام ارتباط با امام زمان (عج)

وی در ارتباط با اقسام ارتباط با امام زمان (عج) بیان داشت: به طور کلی ارتباط با امام زمان به چهار بخش تقسیم می‌شود، ارتباط از طریق ملاقات با حضرت در بیداری از آن جمله است که این ارتباط اگر چه باب آن بسته نیست اما ظرفیت‌های روحی ویژه‌ای می‌طلبد، ثانیاً بسیاری از ملاقات‌هایی که به اسم ملاقات با امام زمان صورت می‌پذیرد لزوماً با خود حضرت نبوده و چه بسا ارتباط با یاران خاص حضرت بوده است.

حجت الاسلام محزونیه تاکید کرد: در این ارتباط باید دقت کنیم که بنا بر به قول معروف «هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند»، کسی که توفیق ملاقات با حضرت را پیدا می‌کند آن را جار نزده و در نزد همه بازگو نمی‌کند.

وی اضافه کرد: نحوه دیگر ملاقات با حضرت در عالم خواب است و البته شخصی می‌تواند ادعا کند که در خواب امام زمان (عج) را دیده که در بیداری هم ایشان را دیده باشد و از طریق انطباق یقین به دیدن چهره و شخص حضرت در خواب پیدا کند.

ادعای مکاشفه برای هر کسی دارای اعتبار نیست

وی نحوه سوم ارتباط با حضرت را ارتباط از طریق مکاشفه دانست و افزود: مکاشفه یعنی انصراف روح از بدن در بیداری که منشأ حصول ادراکاتی برای انسان می‌شود اما با توجه به اینکه منشأ مکاشفات ممکن است نفسانی، شیطانی یا ملکی و رحمانی باشد؛ درنتیجه ادعای مکاشفه برای هر کسی به نحو مطلق دارای ارجحیت و اعتبار نیست.

کارشناس مهدویت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه نوع چهارم ارتباط با حضرت مهدی (عج) قلبی و روحی است و برای رسیدن به آن باید در بعد نظری، سطح شناخت و معرفت خود را نسبت به امام زمان (عج) از طریق مطالعه کتب مستدل و پر محتوا بالا ببریم، گفت: در این ارتباط لازم است که هم در قرآن و آیات مربوط به مهدویت بیشتر تأمل کنیم و هم از طریق مطالعه و تفکر در زیاراتی که توصیه شده است به این امر نائل شویم.

عمل به قوانین شرعی و تعالیم الهی، معیار رضایت امام زمان (عج)

وی تاکید کرد: از سویی در بعد عملی، در انجام هر کاری باید معیار را رضایت حضرت قرار بدهیم و به این نکته دقت کنیم که بنا بر روایات معیار رضایت امام زمان (عج) نیز به یقین قوانین شرعی و تعالیم الهی است، در این ارتباط به تعبیر آیت الله بهجت باید «در انجام کارها به دفتر شرع نگاه کنیم و فعل و ترک خود را با آن تنظیم کنیم».

حجت الاسلام محزونیه تصریح کرد: مهم‌تر از این مطلب که ما امام زمان (عج) را در بیداری، خواب و مکاشفه ببینیم آن است که حضرت ما را ببینند، یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که از نظر و عنایت خاص حضرت ولی عصر (عج) بهره‌مند شویم و زمانی که حضرت به ما و نامه اعمال ما نگاه می‌کنند، لبخند رضایت بر سیمای دلربای ایشان نقش ببندد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.