سرویس: اجتماعی 10:01 - دوشنبه 22 دی 1399

خبری که همه باید بخوانند؛

نظر دانشمندان در مورد واکسن کرونا/ چه کسانی در مورد واکسن کرونا صاحب نظر هستند؟

با دیدن اخبار مربوط به واکسن کرونا به ویژه شیوه‌های جدید ساخت واکسن باید ابتدا از خود بپرسیم تولید این واکسن‌ها در حوزه تخصص چه رشته‌هایی است؟ سیاستمداران کارکشته با بیان دلایل منطقی و قابل فهم و متخصصان حوزه بیوتروریسم هم در این زمینه می‌توانند صاحب نظر باشند.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها موضوع واکسن کرونا را می‌توان داغترین موضوع مورد بحث در کشور دانست. این موضوع زمانی داغ‌تر شد که رهبر معظم انقلاب روز جمعه در سخنان زنده خود با مردم از ممنوع بودن ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی سخن گفتند با استدلال‌های کاملاً منطقی، قابل فهم و قابل درک.

خبرهایی که طی این چند روز درمورد واکسن کرونا منتشر شد از زبان افراد مختلفی بیان شده بود اما شاید بد نباشد بدانیم اصلاً چه کسی در این رابطه صاحب نظر است و نظر وی در حوزه مثلاً واکسن‌های mRNA که شیوه ساخت واکسن کرونای شرکت فایزر است علمی و بر مبنای تخصصش است.

در حوزه واکسن‌های کرونای خارجی سخن سه گروه از افراد در این رابطه مورد وثوق است. ابتدا سیاستمداران کارکشته‌ی امتحان پس داده و تحلیلگران عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که بگویند تحلیلشان مثلاً از این که دشمن قسم خورده چهل ساله ایران که حتی ماسک و دارو را نیز ایران دریغ می‌کرده است، به یکباره تصمیم می‌گیرد به ملت ایران قبل از مردم خودش واکسن بدهد.

رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی که سال‌هاست توطئه‌های دشمنان را با هدایت و رهبری خود خنثی کرده و کشتی انقلاب را در این دریای پرتلاطم به سلامت به قصد رسانده است و به اذعان اندیشمندان و سیاستمداران آمریکایی با یک سخنرانی نقشه‌های چندین ساله آنان را نقش برآب کرده است و به عنوان یک حکیم که بارها حکمت وی بر همگان اثبات شده است در این گروه قرار دارد. سخنان این افراد به شرطی قابل قبول است که همراه با استدلال‌های منطقی و قابل درک باشد.

گروه دوم متخصصان دفاعی کشور هستند که در حوزه جنگ‌های بیولوژیکی، تهدیدات و خطرات بیوتروریست و پدافند غیرعامل کار و تحقیق کرده باشند. این گروه راه‌های نفوذ و آسیب دشمن به کشور را مرتب مورد رصد داشته و در صورتی که احساس کنند کشوری من جمله شیطان بزرگ بخواهد به کشور ضربه بزند از چه راهی می‌تواند این کار را کند.

گروه سوم متخصصان علمی این حوزه هستند. مبحث تولید واکسن‌های جدید mRNA که به ژن و DNA و مسائل این چنینی مربوط است به رشته زیست فناوری یا همان بیوتکنولوژی مربوط می‌شود.

روز گذشته با دوستی که فوق لیسانس ژنتیک هست و در یک آزمایشگاه دولتی مرتبط با رشته خود کار می‌کند، تماس گرفتم و از وی خواستم یک متخصص زیست فناوری برای مصاحبه در این رابطه به من معرفی کند. وی امروز تماس گرفت و اظهار کرد با متخصصان زیست فناوری مختلفی صحبت کرده است اما هیچ یک در زمینه ساخت واکسن کار نکرده‌اند و نمی‌توانند در این رابطه صحبت کنند.

این در حالی است که این روزها مشاهده می‌کنیم افرادی در فضای مجازی و به عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام در این حوزه صحبت می‌کنند که هیچ تخصصی در این رابطه ندارند و به عنوان مثال پزشک عمومی، داروساز، دانشجوی پزشکی، متخصص بیهوشی و خلاصه رشته‎‌های غیرمرتبط هستند.

یکی از افرادی که در این رابطه می‌تواند در کشور نظر علمی متقن بیان کند، دکتر علی کرمی است. وی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک، فوق تخصص زيست مولكولي و مهندسي ژنتيك از آمريكا و عضو هيئت علمي مركز تحقيقات بيولوژي مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله -عجّل الله تعالی فرجه- و استاد تمام دانشگاه این دانشگاه بوده و مدت 18 سال است بر روی واکسن‌های mRNA تحقیق و پژوهش می‌کند.

این پژوهشگر کشورمان که نامش با سخنرانی‌هایی که راجع به خطرات محصولات تراریخته داشت بر سر زبان‌ها افتاد، در گفتگو با صاحب نیوز در مورد واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا اظهار کرد: این اولین بار است که با شیوه mRNA واکسنی برای عرضه عمومی تولید شده است و هیچ گونه اطمینان بابت تزریق این واکسن‌ها چه از لحاظ قدرت ایمنی‌سازی و چه از لحاظ نداشتن عوارض بعدی نمی‌توان داشت.

کرمی گفت: با توجه به این که کرونا ابتدا در چین مشاهده شد، پیش از واکسن‌های فایزر و مدرنای آمریکا، چینی‌ها که از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های دنیا بهره‌مند هستند، کار خود را بر روی ساخت واکسن ویروس کووید-19 به شیوه قدیمی ویروس ضعیف شده یا ویروس کشته شده آغاز کرده‌اند و به نتیجه هم رسیده‌اند و می‌توان این واکسن‌ها را برای تزریق به اقشار در معرض خطر در کشور تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید همه توجه مردم را به سوی واکسن جلب کرد، چرا که همین الان که در مقابل روزانه چهار هزار نفر کشته کرونا در آمریکا، آمار کشور ما به 70 نفر رسیده است، نه به خاطر تزریق واکسن بلکه به خاطر رعایت دستورات بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها بوده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.