سرویس: اجتماعی 16:22 - یکشنبه 21 دی 1399

زوج های جوان بخوانند؛

بحرانهای اقتصادی کشور پیر و ضرورت جهش تولید نسل

جامعه پیر بار مالی بسیاری دارد و در کنار کاهش نیروی کار، مصرف‌کننده افزایش می‌یابد. در نتیجه با کمبود نیروی جوان، تولید به صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد و بدون شک آینده خوبی در انتظارمان نخواهد بود.

اصفهان شرق_فاطمه زمانی

احسان میرزاابوالحسنی، تهیه‌کننده برنامه «شهر برگ» بیان کرد: طبق بررسی‌های کارشناسانه، ایران در سال ۱۴۱۵ یعنی کمتر از ۱۶ سال دیگر با بحران جمعیت به معنای پیر شدن جمعیت مواجه می‌شود که ابعاد مختلف و البته آزاردهنده چنین بحرانی، ایران را با دردسرهای بزرگی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، نظامی و… روبرو خواهد ساخت.

در این بین، حوزه‌ اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد. ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین راه‌کار، تشکیل خانواده است. اسلام به تشکیل خانواده اهمیت فراوانی داده است؛ تا نیاز‌های طبیعی انسان به طور مشروع و سالم تامین گردد. از بحران‌های روحی و مشکلات اجتماعی و اخلاقی و از همه مهم‌تر بحران اقتصادی در امان بماند.

در رابطه با افزایش ازدواج مسئولین موفق‌ترند یا ویروس کرونا؟

به گفته علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در چهار ماه نخست امسال(۱۳۹۹) حدود ۲۰۰ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار واقعه طلاق ثبت شده در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق ثبت شده بود. این آمار نشان می‌دهد که با وجود اینکه ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، اما دختران و پسرانی که، تمایل به حذف مراسم داشتند، عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز کردند. باید دراین رابطه این ویروس را موفق‌تر دانست.

خداوند در آیه ۲۱ سوره‌ نساء، این پیوند مقدس را میثاقی محکم می‌داند. قطعا با آوردن فرزند این میثاق محکم‌تر خواهد شد.

متاسفانه آمار بیانگر آن‌است‌که، سطح باروری در ایران افت و خیزهایی را تجربه نموده است. ميزان باروري كل ايران كه تا دهه ششم قرن حاضر در سطح بالايي بود از دهه ١٣٧٠ رو به كاهش گذاشته است. هر چند كه بعد از گذشت دو دهه به طور مقطعي ميزان باروري كل ايران در سال ١٣٩٥ اندكي افزايش يافت و به ٢,١ فرزند رسيد، اما شواهد حاكي از آن است كه مجددا ميزان باروري از سال ١٣٩٦ به بعد رو به كاهش است.

آیت الله خامنه‌ای نیز در این راستا دغدغه‌مند بوده و می‌فرمایند: با این روند کنونی اگر ما پیش برویم، کشور پیر خواهد شد.

کشور پیر، چه ایرادی دارد؟

جامعه پیر بار مالی بسیاری دارد و در کنار کاهش نیروی کار، مصرف‌کننده افزایش می‌یابد. در نتیجه با کمبود نیروی جوان، تولید به صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد و بدون شک آینده خوبی در انتظارمان نخواهد بود.

با این وجود وقتی صحبت از فرزندآوری با زوج‌های جوان می‌شود، سریع با بهانه‌هایی از اوضاع نابسامان اقتصادی کشور گله‌مندند. این‌چنین بیان می‌کنند که مگر می‌شود با این گرانی‌ها، فرزندی بیاوریم. آنها حق دارند نگران باشند، چراکه ابتدایی‌ترین نیازهای یک نوزاد، بسیار افزایش قیمت داشته است.

به عنوان تذکر، زوج‌های جوان! کشور پیر، آینده دردناکی را برایمان رقم خواهد زد.

باروری هدیه‌ای است از سوی خداوند به بندگان شایسته خود. درخواست فرزند و نسل پاک، سنت و روش انبیا است، یکی از انبیاء الهی که طلب فرزند صالح از خداوند متعال کرده (فرزندی که بتواند خط رسالت او را تداوم بخشد و برنامه‌های نیمه تمامش را به پایان برساند.) و قرآن کریم آن را بیان می‌دارد، حضرت ابراهیم است که تقاضای خود را در آیه 100 سوره صافات بیان داشته، و خداوند این دعا را مستجاب کرد و فرزندان صالح همچون اسماعیل و اسحاق به او مرحمت نمود.

قرآن، فرار کردن از مسئولیت پدر و مادری را، یکی از فتنه های شیطانی برای جلوگیری از فرزندآوری بیان نموده است.

ممکن است آیه‌ای در قرآن مجید به صورت صریح و مستقیم دستور به فرزندآوری نباشد، اما در بسیاری از آیات قرآن فرزندآوری را با ویژگی‌ها و تعابیری توصیف کرده که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. خداوند در آیه 151 سوره انعام فرمودند:

«…لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون»

(فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى ‏رسانيم و به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده[اش] نزديك مشويد و نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشد.)

در این آیه خداوند وعده داده به رزق اولاد، مگر می‌شود خداوند وعده دهد و به آن عمل نکند.

با این وجود افسوس که اعتقاد به روزی رسان بودن خداوند داریم ولی اعتماد….

شاید تفکر شبه مدرنیته منجر به عدم شکل‌‌گیری این اعتماد شده باشد. به هر دلیلی، باز جامعه‌ ایرانی هم‌پیمان خواهد شد، در جهت تولید نسل، با هدف کمک به اقتصاد کشور در آینده.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.