سرویس: اجتماعی 10:33 - یکشنبه 21 دی 1399

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا به کشور ممنوع است.

اصفهان شرق، صبح دیروز بود که مقام معظم رهبری به رسم هر ساله نوزدهم دی‌ماه سخنانی با مردم کشورمان داشتند و طی آن نکاتی را به مردم گوشزد کردند؛ اما بخشی از صحبت‌های ایشان که شاید پرداختن به آن خالی از لطف نباشد این بود که ایشان  با اشاره به تولید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا و بحث واردات آنها فرمودند که ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد. من واقعاً به این‌ها اعتماد ندارم. گاهی می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم خوش‌بین نیستیم، چون سابقه خون‌های آلوده را دارند؛ امّا اگر از جایی دیگر که مطمئن باشند، بخواهد وارد کنند اشکالی ندارد.

از همین رو نیز شاید بد نباشد که نیم نگاهی به موضوعی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند داشته باشیم، یعنی ورود خون‌های آلوده  به کشور تا شاید نکاتی برای ما یادآوری شده و به عمق صحبت‌های ایشان بیشتر پی ببریم.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

خون‌های آلوده به ایدز؛ پیشکشی فرانسوی به ملت ایران

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاسی در این زمینه گفته است: کشور فرانسه در دهه ۶۰ وقتی جنگ از سوی صدام بر ملت ایران تحمیل شد اقدام به صادرات خون‌های آلوده به ایدز به ایران کرد و این خون ها، چون برای بیماران هموفیلی استفاده می‌شد سبب شد شمار زیادی از این افراد به بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شوند، برخی آمار‌ها حکایت از این داشت که حدود ۹۷۴ نفر به این بیماری‌ها مبتلا شدند و متاسفانه حدود ۲۰۰ نفر هم جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد که این اتفاق در زمان فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه اتفاق افتاد که اتفاقا فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بود و در ارسال این خون‌های آلوده در زمره متهمان اصلی قرار داشت، اما با اینکه این اقدام در دادگاه هم به اثبات رسید که عمدی بوده است هرگز حاضر به پرداخت غرامت نشدند؛ این اقدام فرانسه دست کم یک جنایت بر ضد مردم ایران تلقی می‌شد.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

ماجرایی که عابدینی به بیان آن پرداخت به  ۳ دهه قبل یعنی سال ۱۹۸۴ و اوج جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد، در این زمان «انستیتو مریو» فرانسه  که امروز تحت عنوان سانوفی پاستور نامیده می‌شود فاکتور‌های انعقادی خون را که یکی از دارو‌های پرمصرف بیماران هموفیلی بود به کشور‌هایی نظیر آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد؛ اما چندی نگذشته بود که کشور اهدا کننده این خون‌ها یعنی فرانسه پیامی شوکه کننده را به کشورهای میزبان ارائه کرد مبنی بر اینکه این خون‌ها حامل ویروس H.I.V یاهمان ایدز است.

پس از این پیام اگرچه برخی از کشورها آنها را مرجوع کرده و برخی نیز دور ریختند، اما ایران که به سبب تحریم‌ها امکان تست نمونه‌ها را به صورت گسترده نیافته خون‌ها را پیش از آزمایش به بیماران تزریق کرده بود. در سال ۱۳۶۶ اولین بیمار مبتلا به ویروس ایدز در ایران پیدا شد و نشان از  علنی شدن ویروس ایدز در کشورمان داشت. در پی شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال ۱۳۷۶ در این خصوص در محاکم قضائی جمهوری اسلامی ایران باز شد و استادان علوم پزشکی با استناد به دیدگاه‌های علمی دولت فابیوس را متهم می‌کردند؛ اما جواب فابیوس تنها یک جمله‌ای مبنی بر این بود که: افترا نزنید؛ این در حالی بود که وزیر بهداشت فرانسه یعنی ادموند هرو در دادگاه پذیرفته بود که از آلودگی خون‌های توزیع شده مطلع بوده است، اما کارشناسان به او اطمینان داده بودند که استفاده از منابع خونی تصفیه نشده برای مدت محدود و گذرا (ژوئن تا اکتبر ۱۹۸۵) مشکلی نخواهد داشت.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

با این حال اما نخست وزیر وقت فرانسه در دادگاه حاضر، اما تبرئه شد و هیچ گونه مجازاتی متوجه او نشد و بدون توجه به سیل عظیم مبتلا شدگان به این بیماری تنها دغدغه‌اش شانه خالی کردن از پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بود. ناگفته نماند که با اثبات کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشور‌ها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دریافت کنند؛ اما ایران تنها کشوری است که هنوز موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.

وقتی همیشه پای اسرائیل درمیان است

اما نکته جالب توجه این است که لوران فابیوس یک اشکنازی (گروهی از یهودیان که اصلیتی از اروپای شرقی و مرکزی دارند) و از طرفداران اصلی رژیم صهیونیستی بوده است، او همچنین به همراه گسو نماینده کمونیست پارلمان فرانسه در سال ۱۹۹۰ قانونی را در پارلمان این کشور به تصویب رساند که با استناد بر آن اگر کسی درباره وجود اتاق‌های گاز و آمار جعلی کشتار شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم سؤالی مطرح کند از یک ماه تا یک سال به زندان محکوم شده و باید جریمه نقدی پرداخت کند و همچنین کار خود را نیز از دست می‌دهد.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

ناگفته نماند که بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ گفته بود که « طبق گفته منابع فرانسوی، از جمله کتابی با عنوان «به سوی دمشق» که اخیراً در فرانسه چاپ شده، «لورانس فابیوس» وزیر خارجه وقت فرانسه پشت پرده حمله شیمیایی به غوطه دمشق بوده است که از مواد شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری در آن استفاده شده است.»  این حکایت فاجعه جبران ناپذیری بود که به دست کشور فرانسه که دشمنی چندان علنی هم با کشورمان ندارد اتفاق افتاده است؛ حال شاید بد نباشد که نگاهی به این بخش از صحبت های مقام معظم رهبری بیاندازیم که «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است»؛ اما چرا؟

واکسنی که ممنوع شد

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاسی در این زمینه گفته است: فراموش نمی‌کنیم که در سال  ۸۸  وقتی که سوخت راکتور تحقیقاتی تهران در حال اتمام بود ایران خواهان دریافت سوخت بود، زیرا این راکتور برای دست کم یک میلیون بیمار ایزوتوپ دارو تهیه می‌کرد و بسیاری از بیماران سرطانی برای درمان نیاز مبرم به این داروها داشتند، اما آمریکا با خباثت تمام نه خودش حاضر به دادن سوخت راکتور هسته‌ای تهران شد و نه اجازه داد که سایر کشورها این داروها را به ما ارائه دهند. متاسفانه فرانسه ، انگلیس و آلمان هم حاضر نشدند این سوخت را به ایران بدهند.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

او ادامه داد: علاوه بر این شاهد بودیم که از ارائه دارو به ایران جلوگیری کرده و در زمان اوج کرونا حتی ماسک یا دستگاه اکسیژن را هم در اختیار ایران قرار ندادند، پول های مارا بلوکه کرده و حاضر به هیچ گونه همکاری نشدند؛ بنابراین وقتی ما شاهد این کارنامه سراسر سیاه از کشورهای غربی هستیم حق داریم که در صداقت‌شان تردید کنیم.

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی هم در این زمینه گفت: ما اگر بخواهیم واکسن های خارجی را تزریق کنیم احتمال حمله بیولوژیکی هم وجود دارد. نباید در برابر دشمنان خود ساده اندیشی کنیم و این فرصت را در اختیار آنها بگذاریم؛ اطلاعات بسیاری به دست آمده مبنی بر اینکه در برخی از واکسن‌ها اقدام به تزریق چیپ الکترونیکی می‌کنند و جی پی اسی را در بدن ما کار می‌گذارند تا به واسطه این واکسن کلیه واکنش ها و حرکات مارا تحت کنترل قرار دهند تا جایی که ما یک نوع آدم هایی آهنی خواهیم شد که کنترلمان در دست دیگران است.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

محمد حسن قدیری ابیانه هم در این زمینه بیان کرده است که آمارها نشان می‌دهد افرادی که این واکسن ها را زدند مرده‌اند و صحنه هایی هم فاش شده که مقامات غربی تظاهر به تزریق واکسن می‌کنند. موضوعی که قدیری ابیانه در این باره گفته است البته در خبرگزاری‌های غربی هم نقل شده است برای مثال: آژانس دارویی نروژ اعلام کرد دو فرد که در خانه سالمندان ساکن بودند، پس از تزریق واکسن آمریکایی ضد کرونای فایزر جان خود را از دست دادند.

چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند یک شهروند اسرائیلی در پی تزریق واکسن کرونا دچار حمله قلبی شده و جان خود را از دست داده است. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی تأیید کرده بود یک مرد ۷۵ ساله ساکن شمال سرزمین‌های اشغالی، دو ساعت پس از آنکه واکسن کرونا به وی تزریق شده، بر اثر حمله قلبی جان باخته است.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

چندی پیش هم  نیز «سونیا آسویدو» از کارکنان بخش بهداشت پرتغال، ۴۸ ساعت پس از تزریق واکسن کرونای شرکت بیوان تک-فایزر به ناگهان درگذشت. این زن ۴۱ ساله پس از اینکه در ۳۰ دسامبر(دهم دی‌ماه) واکسن کرونای شرکت بیوان تک-فایزر را تزریق کرد هیچ عارضه جانبی را احساس نکرد، اما در اول ژانویه ناگهان درگذشت.

اما موضوعی که این کارشناس‌ها بیان کردند باعث شد تا کمی بیشتر درباره عملکرد این واکسن جویا شویم. طبق آمارها «توزینامِران_ Tozinameran » با اسم رمز «بی‌ان‌تی۱۶۲بی۲» که عموماً تحت عنوان «واکسن کووید-۱۹ فایزر-بیوان‌تک» شناخته  و با برند «کومیرناتی» (Comirnaty) فروخته می‌شود، این واکسن که به صورت عضلانی تزریق می‌شود اولین واکسن کووید-۱۹ تولیدشده در جهان است که برای استفاده در سطح گسترده مجوز گرفت و انگلیس اولین کشوری بود که با «اختیارات اضطراری» مجوز استفاده گسترده از این واکسن را صادر کرد، یک هفته بعد هم کشورهایی نظیر بحرین، کویت و کانادا مجوز استفاده از این واکسن را صادر کردند.

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

این واکسن از فناوری کاملاً جدیدی به اسم «پیامرسان-اسید ریبونوکلئیک» (mRNA) استفاده می‌کند که تا پیش از این هرگز مجوز واکسیناسیون انسانی را دریافت نکرده بود.  «ریچارد بسر» رئیس «بنیاد رابرت وود جانسون» آمریکا و مدیر موقت سابق «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های این کشور، معتقد است که بر خلاف تصوری که ممکن است مردم ایران از حوزه درمان به عنوان یک حوزه یکپارچه‌ی ملی داشته باشند، این حوزه در آمریکا به‌شدت خصوصی‌سازی شده است. غول‌های دارویی آمریکا مستقیماً برای منافع مالی خود لابی می‌کنند و ارتباط تنگاتنگی با دولت به صورت بده‌بستان دارند. فایزر یکی از غول‌های دارویی و یکی از بزرگ‌ترین لابی‌گر‌های سیاسی در آمریکاست .

او ادامه داد که به عنوان نمونه، این کمپانی در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۲۵ میلیون دلار برای اصلاح نظام بهداشت در آمریکا هزینه کرد. همچنین اسکات گاتلیب که ماه آوریل سال ۲۰۱۹ از سِمت خود به عنوان رئیس «سازمان غذا و داروی آمریکا استعفا داده بود، سه ماه بعد به هیأت‌مدیره فایزر پیوست. فایزر یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کمپانی‌های داروسازی در جهان به شمار می‌رود، اما سابقه تخلف‌های کلانی را نیز در کارنامه خود دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کمپانی و کمپانی‌های وابسته به آن تنها از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۴/۷ میلیارد دلار جریمه بابت مواردی مانند «جرائم مرتبط با ایمنی» و «جرائم مرتبط با نظام درمانی» از جمله با «تجویز در موارد تأییدنشده»، «طرح ادعا‌های دروغ»، «تخطی از مقررات ایمنی دارویی یا تجهیزات پزشکی» و «فساد در تعاملات خارجی» (مثلاً پرداخت رشوه) پرداخت کرده‌اند. اما سوالی که در اینجا برجا می‌ماند این است که آیا جمهوری اسلامی به طور کلی با واکسن‌هایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود مشکل دارد؟

چرا رهبر انقلاب با وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسیِ کرونا مخالفت کردند؟

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد

حسن عابدینی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی به طور کلی با واکسن‌هایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود مشکل دارد؟ گفت: ایران الان دست کم در حوزه ساخت واکسن با چند کشور خارجی در حال کار است و علاوه بر این پروژه هایی را هم به‌صورت مستقل انجام می‌دهد؛ اما هیچ سندی وجود ندارد که دشمن نخواهد از این طریق به ما ضربه بزند؛ زیرا تجربه چند سال گذشته به ما نشان می‌دهد که متاسفانه آنها حتی در کالاهای صنعتی هم که کشور ما می خرد خرابکاری می‌کنند تا به صنعت ما آسیب‌ها بسیاری وارد کنند.

او ادامه داد: آنها در زمینه واکسن خودشان هم به اطمینان نرسیدند و  اگر واکسن دارند چرا خودشان استفاده نمی‌کنند تا این بیماری را کنترل کنند؟ در حالی که جمهوری اسلامی ایران توانسته با بهره گیری از طرح های ویژه خودش شمار جان‌باختگان را به یک سوم و یک چهارم کاهش دهد؛ بنابراین اتکا به دانش داخلی در این حوزه هم جواب داده است و کشورما در این زمینه هم می‌تواند به موفقیت‌های بسیاری دست یابد.

این تنها بخش‌هایی بود از موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان به آن اشاره کردند، پس شاید بد نباشد که از این پس کمی بیشتر به توانایی‌های خود نگاه کنیم تا دست نیاز کم تری به کشورهایی ببریم که در عمل هرگز برادری خود را به ما ثابت نکرده‌اند.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.