سرویس: اجتماعی 11:22 - دوشنبه 22 دی 1399

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

واکسن ایرانی عوارض خاصی تاکنون نداشته است/ تزریق واکسن در ۳۰۰ بیمارستان و ۴ هزار مرکز بهداشت و سلامت فراهم شده است

علیرضا رییسی بااشاره به موفقیت مرحله مقدماتی کارآزمایی واکسن ایرانی افزود: واکسن ایرانی عوارض خاصی تاکنون نداشته و برای همین مجوز تزریق به ۷ نفر بعدی را گرفته است که فردا یکشنبه انجام می شود

علیرضا رئیسی در برنامه شبکه خبر با اشاره به تصویب کلیات سند ملی واکسیناسیون کرونا در جلسه ستاد ملی کرونا با هدف اولویت بندی و زمان بندی واکسیناسیون افراد افزود: در این سند همه جنبه‌های اخلاقی و فنی در نظر گرفته شده است و جمعیت کشور بر اساس سن، جنسیت، بیماری‌های زمینه‌ای، مشاغل در ۴ مرحله اولویت بندی شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به دو هدف اصلی تزریق واکسن که جلوگیری از مرگ و میر بیماران و قطع زنجیره بیماری است گفت: در مرحله نخست واکسیناسیون، کارکنان بهداشت و درمان که حدود ۷۰۰ هزار نفرند و سالمندان مقیم خانه سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان شیمیایی و گروه‌های مشخص شده دیگر که در مجموع تعدادشان حدود ۶۰۰ هزار نفر است واکسن زده خواهند شد که در مجموع تعدادشان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از واکسیناسیون در مرحله یک، جلوگیری از مرگ و میر بیماران است، اما در مراحل دیگر هدف قطع زنجیره بیماری کروناست.

رئیسی افزود: مقدمات تزریق واکسن در ۳۰۰ بیمارستان و ۴ هزار مرکز بهداشت و سلامت فراهم شده است و تزریق توسط افراد آموزش دیده و زیر نظر پزشک انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برنامه زمان بندی و پیش بینی شده برای واکسیناسیون گفت: تمام تلاشمان این است که واکسیناسیون مرحله نخست قبل از پایان سال انجام شود.

وی با اشاره به موفقیت مرحله مقدماتی کارآزمایی واکسن ایرانی افزود: واکسن ایرانی عوارض خاصی تاکنون نداشته و برای همین مجوز تزریق به ۷ نفر بعدی را گرفته است که فردا (۱ شنبه) انجام می‌شود.

رئیسی گفت: خبر خوب دیگر این که مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی هم به زودی مرحله تزریق انسانی واکسنش را شروع می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور افزود: روند بیماری در کشور به گونه‌ای است که حدود ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد مرگ و میرها کم شده است، اما توصیه اکید می‌کنم که هموطنان محکم مقررات را رعایت کنند، چون به محض عادی انگاری و سهل انگاری در رعایت مقررات، بار بیماری افزایش خواهد داشت.

رئیسی تاکید کرد: اگر رعایت نکنیم موج بعدی بیماری اگر اتفاق بیفتد تبعاتش به مراتب سنگین‌تر خواهد بود و علت آن هم جهش‌های ویروس است، ویروس ضعیف‌تر که نشده بلکه به واسطه جهش‌ها قوی‌تر هم شده است.

وی درباره افزوده شدن رنگ آبی به مناطق کرونایی نیز توضیح داد: رنگ آبی بر اساس تعداد بیماران و سیر بیماری، مشخص کننده کم خطری مناطق است که همه مشاغل در آن مناطق با رعایت مقررات و محدودیت‌های مشخص شده می‌توانند فعالیت کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محدودیت‌های ما هوشمند است و به محض تغییر شرایط و رنگ مناطق، محدودیت‌ها به ناچار بازخواهند گشت.

رئیسی افزود: اگر تهران زرد بماند یا آبی و سفید شود با رعایت مقررات و محدودیت‌های مشخص شده امکان برگزاری رویدادی فرهنگی و هنری وجود خواهد داشت.

وی گفت: در شهرهای آبی مدارس با کمتر از ۵۰ نفر می‌توانند فعالیت کنند، اما در پایه‌های اول و دوم دبستان حداکثر ۱۰ دانش اموز می‌توانند حضور داشته باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: تا امروز فقط یک مورد کرونای انگلیسی بر اساس شواهد قطعی آزمایشگاهی شناسایی شده است.

رئیسی گفت: اعتقاد دارم جلوگیری از اوج (پیک) بعدی بیماری به عنوان یک دستاورد است و هنر ما باید این باشد که از اوج بعدی بیماری جلوگیری کنیم و این نمی‌شود مگر به دو شرط، یکی این که همه مقررات را درست و دقیق رعایت کنیم و دیگری برنامه ریزی‌های مناسب در بخش پیشگیری و در بخش بهداشت و درمان است.

وی همچنین افزود: طرح شهید سلیمانی بسیار موفق، ارزشمند و درست بود که مبتنی بر ۳ هدف اصلی است اول شناسایی زودرس و فعال بیماران، قرنطینه کردن و شناسایی و غربالگری اطرافیان بیماران.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.