سرویس: اجتماعی 10:18 - یکشنبه 21 دی 1399

متخصص تغذیه؛

نقش کنترل چاقی در کاهش اثرات ابتلا به کرونا/ ویتامین D ، B12 و C مصرف کنید

استاد دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سبک زندگی دوران کرونا از جمله کاهش فعالیت خانواده‌ها در خارج خانه موجب افزایش چاقی شده است که خود عاملی برای پیشرفت و آسیب بیشتر کرونا است.

به گزارش اصفهان شرق، توجه به نقش تغذیه در کنترل ویروس کووید-19 می‌تواند در کنترل سریعتر این ویروس جدید مؤثر باشد، برای پی بردن به الزامات غذایی دوران کرونا، اهمیت و زوایای این موضوع و اقداماتی که در شرایط پاندمی کرونا باید انجام شوند با دکتر فریبا کوهدانی، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مصاحبه‌ای ترتیب دادیم.

– خانم دکتر چه نکاتی تغذیه‌ای باید در دوران کرونا مورد توجه قرار بگیرند؟

– مقالات علمی به روز تأکیدشان بر روی اثرات ویتامین دی بر عملکرد بدن در مقابل ویروس کرونا است و اثرات مثبت ویتامین دی هم بر تقویت سیستم ایمنی بدن دیده شده و هم اختصاصاً در ارتباط با بیماری کووید-19 مشاهده شده است.

همچنین در جدیدترین مقالات، مقادیر روزانه مورد نیاز ویتامین دی برای مقابله با کرونا، بالاتر از چیزی است که قبلاً توصیه می‌شد که البته این مقادیر باید توسط درمانگرها تجویز شود.

مقدار کافی ویتامین دی مورد نیاز بدن در مواد غذایی موجود نیست و از طرفی دیگر امکان برخورداری از منبع تامین ویتامین D از نور خورشید به دلیل سبک زندگی متاثر از همه گیری ویروس کرونا از جمله گذراندن بیشتر اوقات روز در محیط‌های سربسته و همچنین به دلیل مسایلی مثل آلودگی هوا کاهش یافته است. لذا در این شرایط لازم است برای تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن از فرم‌های مکمل‌ دارویی استفاده شود.

ماده غذایی آهن دیگر ماده‌ای است که مقالات جدید به نقش آن در کنترل بیماری کووید-19 اشاره کرده‌اند. کمبود آهن بیشتر در کودکان، خانم‌های باردار و دختران نوجوان و خانم‌های در سنین باروری مشاهده شده است.

ویتامین دی و آهن دو ماده غذایی مورد نیاز بدن است که مقالات علمی و پژوهشی اختصاصاً بر اثر آن‌ها بر کووید-19 تأکید کرده‌اند اما مواد غذایی دیگری هستند که عموماً بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر دارند که ویتامین سی و ویتامین ب12 از آن جمله‌اند و توجه به دریافت مقادیر کافی از این مواد از طریق تقویت عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند خطرات ناشی از بیماری کووید-19 را کاهش دهد.

مسأله بسیار مهم دیگر در مبحث تغذیه در دوران کرونا، تعادل وزن و کنترل چاقی است و به ویژه افرادی که دچار چاقی شکمی هستند بیشتر در معرض خطرات ناشی از ابتلا به کرونا هستند. این افراد اگر بیمار شوند با درجات شدیدتری از این بیماری روبرو خواهند شد.

نه تنها چاقی عامل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، پرفشاری خون، ناراحتی‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و غیره است که بدن را در برابر کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند بلکه بافت چربی میزبان خوبی برای کرونا بوده و زمانی که ویروس وارد بدن این گروه از افراد می‌شود در بافت چربی تجمع یافته و برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند و لذا دوره انتقال بیماری طولانی‌تر می‌شود.

بنابراین علاوه بر این که افراد چاق نسبت به بیماری کرونا آسیب‌پذیرتر هستند، به تعداد افراد بیشتری هم می‌توانند این بیماری را منتقل کنند و به همین خاطر این افراد هم برای سلامتی خودشان و هم برای سلامتی جامعه باید تلاش کنند وزنشان را به اندازه تعادل برسانند.

افراد دارای اضافه وزن باید برای رفع چاقی در کنار ورزش از رژیم غذایی صحیح استفاده کنند که در این رژیم تأمین همه مواد مغذی مورد نیاز بدن مدنظر قرار گیرد. لازم است به این نکته توجه شود که رژیم‌های غلط و غیر علمی منجر به کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن شده، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر بیماری را افزایش می‌دهد.

با برنامه غذایی مناسب، اصولی و علمی می‌توان میزان دریافت انرژی را کاهش داد و در عین حال مقادیر مورد نیاز مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود را نیز دریافت کرد و در کنار آن با یک برنامه ورزشی صحیح می‌توان به حداکثر توانایی در سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها نایل شد.

 

– از اهمیت تأمین ویتامین‌های سی، دی و ب12 و همچنین آهن در کنترل ویروس کرونا سخن گفتید. مردم از چه مواد غذایی می‌توانند این ویتامین‌ها را تأمین کنند؟

– ویتامین دی باید از طریق مصرف مکمل دارویی تأمین شود. کمبود ویتامین ب12 بیشتر در بین افراد سالمند یا گیاهخوار ممکن است مشاهده شود که با نظارت بر شرایط فردی می توان خطر کمبود را کنترل کرد.

در مرحله پیشگیری مصرف مقادیر کافی میوه و سبزی، ویتامین سی مورد نیاز بدن را تأمین خواهد کرد اما در صورت ابتلا به کرونا، اوضاع متفاوت بوده و برحسب شرایط بدنی و تشخیص گروه درمانی ممکن است برای تأمین بیشتر ویتامین سی نیاز به استفاده از مکمل دارویی باشد.

در مورد آهن در آقایان خیلی نگرانی در رابطه با کمبود آن وجود ندارد و تنها ممکن است در رژیم‌های غذایی نامتعادل یا مردان دارای مشکلاتی نظیر بیماری‌های روده، گوارشی، انگلی و غیره این کمبود به وجود آید. در خانم‌ها مخصوصاً در سنین باروری و به ویژه در دوران بارداری در کنار برنامه غذایی صحیح، در صورت نیاز از مکمل آهن استفاده می‌شود.

آهن در خیلی از منابع غذایی وجود دارد به ویژه در گوشت‌های قرمز، سفید، انواع حبوبات و حتی نان اما باید توجه داشت منابع غذایی حاوی آهن درست مصرف شود مثلاً اگر این غذاها همراه با مرکبات مصرف شوند که حاوی ویتامین سی هستند جذب آهن بالاتر خواهد بود اما اگر همراه با چای مصرف شود آهن کمتری جذب خواهد شد.

در این رابطه روش طبخ، نحوه و ترکیب مصرف غذاها بر میزان دسترسی بدن به مواد مغذی که همراه غذا وارد بدن می‌شوند مؤثر و حائز اهمیت است.

 

– چه منبعی معرفی می‌کنید برای این که مردم به آن مراجعه کرده و مطالب آموزشی صحیح مورد نیاز در این رابطه را دریافت کنند؟

– این مطالب بیشتر از رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد و خبرنگاران و خبرگزاری‌ها در این رابطه نقش مهمی دارند که وقتی می‌خواهند مطالبی در این مورد منتشر کنند از صحت و اعتبار مطلب اطمینان حاصل نمایند.

با توجه به این که امروز نگرانی از بیماری کووید-19 در جامعه وجود دارد و هر روز اهمیت تغذیه در کنترل این بیماری پررنگ‌تر می‌شود و هر روز مطالب بروزتری در این مورد منتشر می‌شود که حتی ممکن است گاهی مطالب و نتایج حاصله قبلی را تغییر دهد، لازم است وبسایت‌ها و رسانه‌ها به طور مستمر مطالب جدید را از منابع علمی معتبر دریافت کرده و با انتشار این مطالب، آن را به اطلاع مردم برسانند.

 

– در بین توصیه‌ها و آموزش‌های کرونایی، ارائه مطالب و آموزش‌های مربوط به تغذیه کمتر دیده می‌شود، آیا علت این مسأله اهمیت کمتر تغذیه نسبت به سایر ابعاد کرونا است و یا این رویه، رویه غلطی است که در پیش گرفته شده است؟

– اهمیت تغذیه بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن به طور عام و بر بیماری کووید-19 به طور خاص روز به روز بیشتر مشخص و نمایان و هر روز مقاله جدیدی راجع به ارتباط تغذیه و کووید-19 منتشر می‌شود و دنیا روز به روز بیشتر در حال پی بردن به اهمیت تغذیه در کنترل کرونا است.

از ابتدای شیوع کرونا در ووهان چین که بیماری شروع شد تاکنون در کنار توصیه‌های درمانی، همواره تحقیقات تغذیه‌ای و نتایج به دست آمده نشان دهنده نقش برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در کنترل این بیماری بوده است و به عنوان مثال کمتر مقاله‌ای در مورد اثر چاقی بر کرونا منتشر شده است که به نقش منفی اضافه وزن بر پیشرفت کرونا نپرداخته باشد.

به طور تجربی نیز به مرور زمان اهمیت تغذیه صحیح در دوران کرونا بیشتر مشهود شد. متأسفانه شرایط قرنطینه در بسیاری از افراد باعث افزایش دریافت غذاهای پرکالری وکاهش فعالیت بدنی شد که حاصل آن افزایش آمار چاقی و اضافه وزن و اثر نامطلوب آن بر پیشرفت و ماندگاری کرونا است.

امید است نقش رسانه‌ها در انتقال مسایل صحیح علمی و آموزش همگانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حساسیت مردم به اهمیت الگوی زندگی صحیح و تغذیه سالم افزایش یابد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.