سرویس: اجتماعی 10:41 - شنبه 20 دی 1399

در فصل سرد سال حتما بخوانید؛

پاکسازی ریه‌ها از آلودگی هوا با دمنوش‌های گیاهی‌/ مسیری برای باز شدن راه تنفس

مصرف دمنوش مناسب آلودگی هوا می‌تواند در زمان آلودگی هوا از بروز مشکلات مختلفی مانند آسم و ذات‌الریه جلوگیری کند.

آلودگی هوا یکی از معضلات جدی عصر حاضر محسوب می‌شود و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با هر بار نفس کشیدن، هوای سمی و آلوده را وارد ریه‌ها می‌کنند.

ریه‌ها یک اندام بسیار مهم هستند، بیماری‎‌های ریه برخی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان هستند و برخی مشکلات تنفسی از خفیف تا جدی، از جمله برونشیت، آسم، فیبروز کیستی و ذات‌الریه را ایجاد می‌کنند که باید از آن جلوگیری کنیم.

هنگام بالا رفتن سطح آلودگی هوا در برخی از فصول و روز‌ها با مصرف برخی انواع نوشیدنی‌ها می‌توان سموم را از ریه‌ها پاک کرد. پیش از آنکه آلودگی هوا پیامدهای خود را بر سلامت داشته باشد و با مشکلات جدی‌تر همراه شود لازم است راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن بکار گرفته شود.

دمنوش لیمو و عسل و زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند سرفه و احتقان را کاهش دهد. عسل از سرفه‌های متوالی جلوگیری کرده و لیمو به دلیل دارا بودن ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. نوشیدن این دمنوش ریه‌ها را به طور طبیعی پاکسازی می‌کند.

چای سبز

مصرف منظم چای سبز راهی موثر برای حفظ سلامت ریه‌های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان‌های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت‌ها است. مطالعات نشان داده که نوشیدن چای سبز اثر مهارکننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز درست مانند سیر به کاهش آسیب‌های ریه کمک می‌کند.

دمنوش عناب

دمنوش عناب دارای ترکیبات خاصی است که سبب رفع التهاب و پاکسازی کلی بدن می‌شود، این دمنوش با ترکیبات منحصربفردش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پاکسازی ریه نقش مهمی می‌تواند ایفا کند. اگر حس می کنید در طول روز آلودگی وارد ریه‌ها شده، بعد از بازگشت به خانه با خوردن یک فنجان دمنوش عناب ریه‌ها را پاکسازی کنید.

دمنوش نعناع

نعناع یک گیاه محبوب برای درمان بیماری‌های تنفسی است. منتول موجود در نعناع عضلات صاف دستگاه تنفسی رو شل کرده و تنفس را راحت‌تر می‌کند. منتول یک آنتی‌هیستامین مؤثر است که به پاکسازی بدن از سموم ناشی از آلرژی تنفسی کمک می‌کند. علاوه بر خاصیت آنتی‌هیستامینی نعناع، منتول یک ماده ضدعفونی‌کننده فوق‌العاده است. به همین دلیل است که در اسپری‌ها و قرص‌های خلط‌آور بیشتر از منتول استفاده می‌کنند. علاوه بر این نعناع منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم محسوب می‌شود.

دمنوش گیاهی مریم‌گلی

دمنوش حاوی مریم‌گلی به عنوان یک درمان طبیعی فوق‌العاده در بیماری‌های تنفسی و ریه استفاده می‌شود. مریم گلی منبع طبیعی فلاونوئید‌ها است و دارای فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی قوی است که واکنش سم‌زدایی طبیعی را تحریک کرده و باعث کاهش تجمع سموم در بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود.

دمنوش آویشن و لیمو

آویشن گیاهی است که از قدیم الایام برای رفع عفونت، التهاب، پاکسازی و سم‌زدایی ریه و مجاری تنفسی استفاده می‌شده است. خواص آنتی باکتریالی و آنتی‌اکسیدانی آویشن تأثیرات چشمگیری بر رفع آلودگی و مشکلات ناشی از آن دارد.

لیمو هم یکی از میوه‌های با خاصیت دارویی فراوان است که از قدیم با خواص ضدباکتری و رفع انواع بوهای آن آشنایی داریم. ترکیب آویشن و لیمو با خواصی مشابه در پاکسازی و رفع دستگاه تنفسی می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.

مصرف آویشن از به وجود آمدن مشکلات تنفسی، به خصوص در بیماران مبتلا به آسم و برونشیت جلوگیری می‌کند. مصرف لیمو در پاکسازی ریه، پاکسازی و خنک‌کنندگی مجاری تنفسی نقش داشته و آثار آلودگی را از بین می‌برد.

دمنوش زردچوبه و زنجبیل

خواص دارویی زردچوبه در کنترل سرفه، احتقان و سرماخوردگی تایید شده است. کورکومین موجود در زردچوبه خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی دارد. زنجبیل حالت تهوع را برطرف کرده و احتقان را کاهش می‌دهد.

چای ماسالا

این دمنوش از سال‌ها قبل در درمان بیماری‌هایی از قبیل سرفه، سرماخوردگی، احتقان و مشکلات تنفسی کاربرد داشته است. در آماده‌سازی این دمنوش ترکیب‌های دیگری از قبیل زنجبیل و دارچین استفاده می‌شود که این مواد نیز خاصیت ضدالتهابی دارند. این دمنوش گلو را صاف کرده و از میزان التهاب آن می‌کاهد.

دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به کاهش سرفه و احتقان کمک می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دمنوش شیرین بیان خاصیت ضدویروسی و ضدمیکروبی دارد.

دمنوش اکالیپتوس
یکی از بهترین داروهای خانگی برای تمیز کردن ریه‌ها و برونشیت‌ها، دمنوش اکالیپتوس است. این گیاه با خواص عالی برای درمان شرایط تنفسی مختلف است. از جمله فواید دیگر این دمنوش می‌توان از آن به عنوان ضدعفونی کننده و ضدالتهاب نام برد. این دمنوش به از بین بردن خلط جمع شده در دستگاه تنفسی، کاهش التهاب در مجاری بینی و تسهیل گردش هوا کمک می‌کند. این دمنوش همچنین در صورت سرماخوردگی، سرفه، فارنژیت، برونشیت یا آنفلوآنزا نیز بسیار مفید است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.