سرویس: غیر تولیدی 16:38 - جمعه 19 دی 1399

رأی‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب طرح استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است اواسط هفته آینده درباره طرح استیضاح مجدد رئیس‌جمهور کنونی این کشور، رأی‌گیری کند.

به گزارش اصفهان شرق؛  اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تشویق و تحریک هواداران خود برای حمله به ساختمان کنگره این کشور، قانونگذاران آمریکایی را دوباره به فکر استیضاح وی انداخته است.

«کاترین کلارک» دستیار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز (جمعه) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت که رأی‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ در نیمه هفته آینده برگزار خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، کلارک توضیح داد: «ترامپ باید از قدرت کنار گذاشته شود و ما قصد داریم با هر ابزاری در این مسیر حرکت کنیم تا مطمئن شویم برای حفاظت از دموکراسی خود، چنین اتفاقی رخ خواهد داد. اگر مایک پنس متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده را جهت برکناری ترامپ فعال نکند، ما استیضاح را پیش می‌بریم».

از سوی دیگر، اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.

در این پیش‌نویس آمده است: «رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دفترش، با جرایم و تخلفات سنگین همراه بوده که تحریک عامدانه به خشونت علیه دولت ایالات متحده از جمله آن‌ها است».

در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا به‌تصویب برسد، جریان استیضاح در سنا پیگیری خواهد شد و در نهایت دوسوم نمایندگان سنا باید رئیس‌جمهور را مقصر بشناسند تا او برکنار شود.

متن پیش‌نویس طرح استیضاح ترامپ

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، در متن طرح استیضاح ترامپ نوشته شده است: «اندکی پیش از جلسه مشترک [کنگره] رئیس جمهور ترامپ برای گروهی از هواداران سیاسی خود در مجاورت این محل سخنرانی کرد. [ترامپ] در آنجا بر این ادعاهای غلط که “ما این انتخابات را بردیم و آن را با اختلاف بالا بردیم” تأکید کرد. وی همچنین به‌طور عامدانه بیاناتی را اظهار کرد که مشوق اقدامات غیرقانونی متعاقب در کنگره شد».

پیش از این، چند نفر از قانونگذاران آمریکایی از جمله «ایلهان عمر» و «تد لیو» نمایندگان کنگره آمریکا از «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور خواستند تا با اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند «استیون ساند» رئیس نیروی پلیس کنگره ایالات متحده قصد دارد از سمت خود استعفا دهد.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.