سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:35 - شنبه 25 اردیبهشت 1400

چگونه باید با پیری سیستم ایمنی بدن مقابله کرد؟

پیری سیستم ایمنی بدن خطرات ناشی از بیماری‌هایی که فرد به آن‌ها مبتلا می‌شود را افزایش می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ روند پیری سیستم ایمنی بدن به طور کامل برگشت‌ناپذیر نیست. سیستم ایمنی از بدن در برابر عوامل خارجی که می‌توانند مضر بوده و موجب بیماری شوند، محافظت می‌کند.

پادتن‌ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. پادتن‌ها مواد مضر را تخریب و خنثی می‌کنند. این دفاع ما در برابر هر گونه تهدید و حمله است.با این وجود، سیستم ایمنی بدن همواره شرایطی یکسان را حفظ نکرده و در طول زندگی فرد تغییراتی را تجربه می‌کند.

تغییراتی که به واسطه افزایش سن انسان رخ می‌دهند بر فعالیت سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند. از این رو، افراد پیرتر احتمال بیشتری دارد به عفونت‌ها، سرطان و بیماری‌های مختلف مانند آنفلوآنزا و سینه‌پهلو مبتلا شوند. در حقیقت، بسیاری از بیماری‌های خودایمنی اغلب در نیمه دوم بزرگسالی شکل می‌گیرند.

پیری تنها چیزی نیست که واکنش سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. بی‌تعادلی در دو مورد ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی نیز باید مد نظر قرار بگیرند. ایمنی ذاتی نخستین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است. به طور همزمان، ایمنی تطبیقی به بدن اجازه می‌دهد عوامل بیماری‌زای خاص را به یاد آورده و به آن‌ها حمله کند. به واسطه ازدست‌دادن ایمنی تطبیقی، عوامل بیماری‌زای غیر فعال که پیش از این توسط بدن سرکوب شده‌اند می‌توانند دوباره فعال شوند.

برای جلوگیری از خطرات پیری سیستم ایمنی بدن نباید تا فرا رسیدن دوران پیری صبر کنیم. اگر هنوز جوان هستید یا به اوایل دوران بزرگسالی رسیده‌اید، می‌توانید مراقبت از سیستم ایمنی بدن خود را آغاز کنید. افزون بر ورزش، باید خواب خوب را نیز مد نظر قرار دهید. استراحت به بازیابی انرژی مورد نیاز بدن و کسب آرامش کمک می‌کند.

شهر خبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.