سرویس: غیر تولیدی 15:30 - سه شنبه 16 دی 1399

رئیس کل سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

افزایش مرگ و میر کرونا، به دلیل ناکافی بودن تعداد پرستاران

میرزابیگی گفت: کمبود شدید پرستار تاثیر مستقیم بر مرگ و میر بیماران کرونایی و بیماران بدحال دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری به بی توجهی عوامل دخیل در توزیع سهمیه‌های استخدامی و بی توجهی به کمبود شدید گروه پرستاران در بالین و اختصاص سهمیه اندک استخدامی برای پرستاران در مجوز‌های استخدامی ابلاغ شده به دانشگاه‌ها اعتراض کرد و نسبت به عواقب و تبعات ناشی از کار زیاد، فشار‌های روحی و روانی، فرسودگی و خستگی شدید و نیروی کم در گروه پرستاران و آسیب به بیماران، به ویژه در بحران و موج‌های سنگین کرونا هشدار داد.

او افزود: تعجب می‌کنم با وجود ده‌ها دلیل روشن، تاکیدات رهبر معظم انقلاب در روز پرستار بر جدیت در استخدام پرستاران و رفع کمبود پرستار، تجربیات دنیا در جذب پرستار ویژه کرونا و تاکید مسئولان دولت بر استخدام پرستار اما متاسفانه همچنان شاهد بی توجهی برخی مسئولان هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هم از جهت روش کار بسیار عادی رفتار می‌کنند و انگار اصلا کرونایی وجود ندارد و روال بروکراتیک خود را طی می‌کنند و هم نسبت به رفع کمبود جدی پرستار در بیمارستان‌ها اقدام عاجل نمی‌کنند.

او ادامه داد: کمبود شدید پرستار تاثیر مستقیم بر مرگ و میر بیماران کرونایی و بیماران بدحال دارد. بر اساس کف استاندارد‌های بین المللی باید به ازای هر تخت بیمارستانی یا هر یک هزار نفر جمعیت کشور؛ بیش از سه پرستار شاغل و فعال داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌های کشور، مجموعه مسئولان استاندارد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت شبانه روز را پذیرفتیم با این حال هنوز این میزان در کشور ما فقط ۷ دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است. یعنی تعداد پرستاران کشور برابر یک چهارم استاندارد مورد نیاز و توافقی داخل است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: با این میزان پرستار در واقع حدود یک چهارم میزان استاندارد مورد نیاز بیمارستان‌ها از گروه پرستاری شاغل داریم، در حالی که بسیاری از کشور‌های با شاخص‌های بدتر از ایران بیش از ۳ پرستار به ازای هر تخت یا هر هزار نفر جمعیت شان دارند؛ که در برخی کشور‌ها به ۹ پرستار هم می‌رسد.

هیچ نیروی پرستار جدیدی در بیمارستان‌ها استخدام نشده است

او گفت: مساله بسیار مهم این است که در سه تا چهار سال گذشته تا اواخر سال قبل و اول امسال هیچ نیروی پرستار جدیدی در بیمارستان‌ها استخدام نشده است، در حالی که در همین مدت از یکسو تعداد زیادی تخت بیمارستانی (حدود ۱۰ هزار تخت) و به خصوص تخت‌های مراقبت‌های ویژه، اورژانس و بیمارستان‌های مناطق محروم که به تعداد پرستاران بیشتری نیاز دارد، اضافه شده از طرفی تعداد زیادی از پرستاران در همین سنوات اخیر بازنشسته شده اند که تعداد آن‌ها در سه سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از گروه پرستاری بدون جایگزینی بوده است.

میرزابیگی افزود: در واقع به جای این پرستاران بازنشسته نیز در سه سال گذشته هیچ پرستاری استخدام نشده بود و مرتب بار کاری ناشی از خروج نیروی پرستاری و نیز توسعه تخت‌های بیمارستانی جدید به دوش پرستاران موجود می‌افتد؛ این یعنی از یک طرف مداوم استاندارد پرستار به تخت و جمعیت کاهش می‌یابد و از سوی دیگر به اجبار ساعت اضافه کار پرستاران افزایش می‌یابد.

او گفت: در واقع یک پرستار مجبور است بار حداقل ۴ پرستار را بدوش بکشد. با این همه کمبود شدید و مزمن نیرو، از بهمن سال قبل کرونا هم آمد و دیدیم که با مردم و بیماران و پرستاران چه کرد پرستاران عزیز از جان گذشته بدون ذره‌ای درنگ، در خط مقدم به مصاف کرونا رفتند، بیشتر و پیشتر از اعضای خانواده بیماران کرونایی به آن‌ها نزدیک شدند بالغ بر ۷۵ هزارنفر از کادر پرستاری خودشان به کرونا مبتلا شدند. این در حالی است که تعداد زیادی از پرستاران مظلوم ما خانواده‌های محترم شان نیز مبتلا شدند. بیشتر از ۷ هزار پرستار هم به علت ابتلا به کرونا از گردونه خدمت رسانی خارج شدند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران عزیز ما در چنین شرایطی با بحران کرونا مواجه شدند و با وجود کمبود شدید نیرو، از یک طرف بار کاری پرستاران به شدت بالا رفت و از طرف دیگر با ابتلای بیش از ۷۰ هزار نفر از پرستاران به کرونا و عوارض به جای مانده از آن و به علاوه محدودیت ناشی از لباس، دوری خانواده، شهادت بیشتر از ۱۰۵ کادر پرستاری و… فضای بسیار سختی برای پرستاران محترم ایجاد شد. با این حال پرستاران گل کاشتند و مورد محبت و تحسین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سایر مسئولین و آحاد مردم عزیز ایران اسلامی قرار گرفتند.

او تاکید کرد: با توجه به کمبود شدید و مزمن پرستار از گذشته، که حدود یک چهارم استاندارد توافقی داخل کشور بود، بازنشستگی حدود ۱۶ هزار پرستار در سنوات اخیر، افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی جدید و خروج بیش از ۷ هزار پرستار مبتلا به کرونا از گردونه خدمت رسانی، اکنون باید عاجلانه حداقل ۴۰ هزار نفر کادر پرستار استخدام شود تا فقط به شرایط چند سال قبل یعنی حفظ همان ۹ دهم تا یک نفر به ازای هر تخت یا هر یک هزار نفر جمعیت کشورمان برگردیم، اما اکنون با مشاهده تعداد پرستاران در سهمیه هر دانشگاه، این خلاء بزرگ و بی توجهی عجیب به استخدام پرستاران شدیدا به چشم می‌خورد که خلاف تمام ضروریات، مصالح مردم، نظام سلامت و نیاز شدید بیماران مظلوم بخش‌های ویژه و به خصوص منویات اخیر مقام معظم رهبری است.

همه مجوز استخدام ۳۰ هزار نفری باید به پرستاران اختصاص یابد

میرزابیگی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به استخدام پرستاران و وعده مسئولان دولت برای استخدام ۳۰ هزار نفر در گروه پرستاری افزود:  باید هم سهمیه‌های ابلاغی بازنگری شود و هم تمام ۳۰ هزار مجوز استخدامی بعدی فقط وفقط به گروه پرستاری اختصاص پیدا کند و یک نفر هم نباید غیر از گروه پرستاری باشد تا فقط بتوانیم شرایط حداقلی همان ۸ دهم تا یک پرستار به تخت را حفظ کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اگر مسئولان بخش‌های مختلف و معاونان محترم وزارت بهداشت به دنبال استخدام نیرو غیر از گروه پرستاری (هر نوع نیرویی) چه برای اورژانس یا بهداشت یا… هستند، باید برای آن به طور جداگانه سهمیه، مجوز استخدامی و اعتبار لازم بگیرند و استخدام کنند.

او گفت: همگان شاهدند که تاکنون هر امتیازی با توجه به فداکاری و ایثار پرستاران به این گروه اختصاص داده شده، بین همه گروه‌های پرستاری و غیر پرستاری و حتی غیر درمانی از بالین تا ستاد تقسیم می‌شود و گاهی پرستاران عزیز در انتهای صف برخورداری از برخی مزایا قرار گرفتند و دم نزدند. چون حفظ جان مردم را به قیمت نثار جان خویش تضمین کردند و این معامله را فقط خداوند متعال قیمت گذاری می‌کند؛ که بسیار ارزشمندتر از اعداد و ارقام نازل و اندک است که به آنان داده می‌شود.

تعداد نیروی انسانی پرستاری قابل مقایسه با پاداش کرونا نیست

میرزابیگی تصریح کرد: اما تعداد نیروی انسانی پرستاری قابل مقایسه با پاداش کرونا نیست که مناعت طبع پرستاران محترم اجازه پرسش ندهد. بلکه این موضوع از مواردی است که دقیقا بر اساس نیاز بیماران و حجم شیفت‌های اجباری و میزان ساعات کاری که این روز‌ها پرستاران ما را حتی از درخواست مرخصی استحقاقی خود محروم کرده است، باید محاسبه و تبدیل به نیروی انسانی در حوزه پرستاری شود و سهمیه بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشخص و معین شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در طول سال‌های متوالی و جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی شاهد بوده ام که آن‌ها به ترکیب، تناسب و درصد نیرو‌های نظام سلامت و نحوه توزیع، مخصوصا به میزان بالای نیرو‌های پشتیبانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتراض داشته اند. معمولا در همه جای دنیا در بیمارستان‌ها حدود ۲۵ درصد نیرو‌ها پشتیبانی هستند، ۷۵ درصد نیرو‌های مراقبت‌های پرستاری درمان و پیراپزشکی هستند در حالی که در بسیاری از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ما این نسبت برعکس است.

او گفت: موضوع تغییر وضعیت نیرو‌های پرستاری شرکتی و نیز مزایای پرستاران شاغل در سایر دستگاه‌های غیر دولتی، خصوصی، بیمارستان‌های نظامی، تامین اجتماعی، نفت و… در دستور کار ما قرار دارد و تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.