اصفهان شرق

پایان اعمال نظر سلیقه‌ای در محتوای آموزشی/ شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

کدخبر: 208802
1399/10/17 در ساعت 08:29

به گزارش اصفهان شرق؛ حذف عکس دختران از روی جلد کتاب درسی، حذف و اضافه برخی مطالب از محتوای آموزشی و مواردی از این دست نمونه‌ای از تغییرات در کتاب‌های درسی هستند که جنجال زیادی به پا کرد و گاه پای رسانه‌های آنسوی آب‌ها را هم به ماجرا باز کرد و هیزم بر آتش این ماجرا ریختند.

ماجرا‌هایی که اظهار نظر‌های متفاوتی به دنبال داشت و حتی وزیر آموزش و پرورش مجبور به عذرخواهی شد و حتی دستور پیگیری تغییرات کتاب درسی را صادر کرد و در این میانه شائبه‌های از تاثیر تغییرات مدیریتی در سارمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان متولی تامین و تدوین کتاب و محتوای آموزشی ایجاد شد.

با وجود تمام این جنجال‌ها که البته گاه زمینه خوبی برای تسویه حساب‌های ایدئولوژیک برخی فرصت‌طلبان با کلیات محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت کشور می‌شود و گویی جز نسخه دیگری برای این درد ندارند، در نهایت بعد از چندین مورد اشتباه، جنجال و تغییر پر سر و صدا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تمهیداتی جدید وارد عمل شد.

تمهیداتی که پیش از این حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جریان توضیحات برای تغییرات و اشتباهات کتاب درسی تلویحی به آن اشاره داشت و گویی تا حدی این کلاف سردرگم سر و سامان پیدا خواهد کرد.

شیوه‎نامه تغییر کتاب‎های درسی تدوین شد

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در راستای روزآمد سازی نظام‎مند و اصولی محتوای کتاب‎های درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه‎ پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‎ریزی؛ شیوه‎نامه تغییر کتاب‎های درسی را تدوین کرد.

آنطور که در مقدمه‎ این شیوه نامه آمده است: در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلی‎ترین جزء بسته یادگیری است که براساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین می‎شود.

کتاب درسی، مفهوم برنامه‎ی درسی و ساختار‌ها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر می‎کند و از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقه‌مندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار می‎گیرد.

پایان اعمال نظر سلیقه‌ای در محتوای آموزشی/ شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

کتاب‌های درسی جزو نقاط پرتوجه نظام‌های معاند

کتاب‌های درسی همواره یکی از نقاط مهم مورد توجه جریانات و نظام‎های معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آمده‎اند، بنابراین در زمینه‎ تغییرات و اصلاحات کتاب‎های درسی باید نهایت حساسیت و دقت را به کار بست. در این راستا شیوه نامه ای تهیه شد که مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتاب‎های درسی را به نحوی ترسیم کرده است که با موثرترین شکل ممکن انجام پذیرد.

این شیوه‎نامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیاز سنجی و طراحی تالیف، تغییر و اصلاح کتاب‎های درسی، پایش برنامه‎های درسی، بررسی نوع تغییرات، تالیف، آماده سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و… تهیه شده و به تصویب هیأت رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

پرسش نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی، معیار‌های تألیف کتاب درسی، بایسته‎های مورد انتظار از مولفان کتاب‎های درسی، ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر و  چک لیست از جمله پیوست‎های این شیوه نامه است.

در بخش معیار‌های تالیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، فرایند تالیف، سازمان دهی و چاپ، زمان آموزشی و ملاحظات قانونی پرداخته شده است و در پایان این شیوه نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتاب‎های درسی به طور کامل شرح داده شده است.

انتهای پیام/شهر خبر