سرویس: اجتماعی 08:29 - چهارشنبه 17 دی 1399

گزارش/

پایان اعمال نظر سلیقه‌ای در محتوای آموزشی/ شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

با توجه به جنجال‌هایی که بعد از تغییرات سلیقه‌ای کتاب های درسی ایجاد می‌شود، شیوه نامه‌ای برای جلوگیری از چنین اقداماتی تصویب شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حذف عکس دختران از روی جلد کتاب درسی، حذف و اضافه برخی مطالب از محتوای آموزشی و مواردی از این دست نمونه‌ای از تغییرات در کتاب‌های درسی هستند که جنجال زیادی به پا کرد و گاه پای رسانه‌های آنسوی آب‌ها را هم به ماجرا باز کرد و هیزم بر آتش این ماجرا ریختند.

ماجرا‌هایی که اظهار نظر‌های متفاوتی به دنبال داشت و حتی وزیر آموزش و پرورش مجبور به عذرخواهی شد و حتی دستور پیگیری تغییرات کتاب درسی را صادر کرد و در این میانه شائبه‌های از تاثیر تغییرات مدیریتی در سارمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان متولی تامین و تدوین کتاب و محتوای آموزشی ایجاد شد.

با وجود تمام این جنجال‌ها که البته گاه زمینه خوبی برای تسویه حساب‌های ایدئولوژیک برخی فرصت‌طلبان با کلیات محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت کشور می‌شود و گویی جز نسخه دیگری برای این درد ندارند، در نهایت بعد از چندین مورد اشتباه، جنجال و تغییر پر سر و صدا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تمهیداتی جدید وارد عمل شد.

تمهیداتی که پیش از این حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جریان توضیحات برای تغییرات و اشتباهات کتاب درسی تلویحی به آن اشاره داشت و گویی تا حدی این کلاف سردرگم سر و سامان پیدا خواهد کرد.

شیوه‎نامه تغییر کتاب‎های درسی تدوین شد

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در راستای روزآمد سازی نظام‎مند و اصولی محتوای کتاب‎های درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه‎ پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‎ریزی؛ شیوه‎نامه تغییر کتاب‎های درسی را تدوین کرد.

آنطور که در مقدمه‎ این شیوه نامه آمده است: در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلی‎ترین جزء بسته یادگیری است که براساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین می‎شود.

کتاب درسی، مفهوم برنامه‎ی درسی و ساختار‌ها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر می‎کند و از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقه‌مندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار می‎گیرد.

پایان اعمال نظر سلیقه‌ای در محتوای آموزشی/ شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

کتاب‌های درسی جزو نقاط پرتوجه نظام‌های معاند

کتاب‌های درسی همواره یکی از نقاط مهم مورد توجه جریانات و نظام‎های معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آمده‎اند، بنابراین در زمینه‎ تغییرات و اصلاحات کتاب‎های درسی باید نهایت حساسیت و دقت را به کار بست. در این راستا شیوه نامه ای تهیه شد که مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتاب‎های درسی را به نحوی ترسیم کرده است که با موثرترین شکل ممکن انجام پذیرد.

این شیوه‎نامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیاز سنجی و طراحی تالیف، تغییر و اصلاح کتاب‎های درسی، پایش برنامه‎های درسی، بررسی نوع تغییرات، تالیف، آماده سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و… تهیه شده و به تصویب هیأت رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه نامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

پرسش نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی، معیار‌های تألیف کتاب درسی، بایسته‎های مورد انتظار از مولفان کتاب‎های درسی، ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر و  چک لیست از جمله پیوست‎های این شیوه نامه است.

در بخش معیار‌های تالیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، فرایند تالیف، سازمان دهی و چاپ، زمان آموزشی و ملاحظات قانونی پرداخته شده است و در پایان این شیوه نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتاب‎های درسی به طور کامل شرح داده شده است.

انتهای پیام/شهر خبر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.