اصفهان شرق

86 درصد از سد زاینده‌رود خالی است/ بازگشایی رودخانه در گرو بارش باران

کدخبر: 208546
1399/10/14 در ساعت 08:06

به گزارش اصفهان شرق؛ حسن ساسانی با اشاره به میزان بارش‌ها در استان اصفهان اظهار داشت: از اول مهر تاکنون در ایستگاه شاخص حوضه زاینده‌رود، کوهرنگ ۴۱۶ میلی‌متر بارندگی شده که سال گذشته در چنین روزی  ۳۴۱ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: متوسط بارندگی در بلندمدت ۴۷۴ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش و نسبت به متوسط بلندمدت ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد زاینده‌رود در حال حاضر ۱۸۰ میلیون مترمکعب است، افزود: میزان ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود فقط ۱۴ درصد است و ورودی به سد زاینده‌رود امروز ۱۵ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از سد ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

ساسانی ادامه داد: بارش‌هایی که اتفاق افتاد سبب شد که ورودی به سد زاینده‌رود بیشتر از خروجی باشد، اما حجم قابل توجهی را اضافه نکرده است به دلیل اینکه بارش‌ها بیشتر به صورت برف بوده و در گام اول تغذیه آب زیرزمینی را انجام می‌دهد و بعدها به روان آب تبدیل می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به برنامه‌های منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود در سال آبی جاری عنوان کرد: در هفته جاری کارگروه سازگاری با کم آبی با حضور کلیه ذی‌نفعان تشکیل می‌شود، در آن جلسه پیشنهادات گرفته می‌شود و آن را برای تصمیم نهایی به وزارت نیرو ارسال می‌کنیم، هر تصمیمی گرفته شد به عنوان برنامه منابع و مصارف سد زاینده‌رود به استان ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به زمان بازگشایی سد زاینده‌رود بیان کرد: بازگشایی سد زاینده‌رود منوط به بارش باران است، در ماه‌های گذشته پیش‌بینی شده بود که در دی ماه بارش‌های خوبی خواهیم داشت که تحقق پیدا نکرد و دی ماه نرمالی در پیش داریم؛ بازگشایی زاینده‌رود رابطه مستقیم با میزان بارش‌ها دارد، اگر میزان بارش‌ها مطلوب باشد آن زمان برای بازگشایی زاینده‌رود تصمیم‌گیری می‎شود.

ساسانی با بیان اینکه بارش‌ها آن طور که انتظار می‌رفت، تحقق پیدا نکرد، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم آب به عنوان یک کالای ملی ارزشمند است که باید در مصرف شرب، بهداشت و صنعت بهینه مصرف شود.

انتهای پیام/فارس