سرویس: غیر تولیدی ۰۷:۰۴ - یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹

فروش روغن به شرط خرید رب!

این روزها فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، فروشندگان عرضه روغن یک لیتری را مشروط به خرید یک قوطی رب کرده‌اند، کاری که تخلف است، اما فروشندگان این نحوه فروش را متوجه عوامل فروش و شرکت‌های توزیع کننده می‌دانند.

به گزارش اصفهان شرق؛ روزی نیست که زنجانی‌ها، در تأمین کالاهای اساسی خود داستان جدیدی نداشته باشند، یک روز مرغ، یک روز تخم مرغ، یک روز روغن، یک روز نان و این داستان همچنان ادامه دارد.

داستان مشکلات در تهیه کالاهای اساسی از آنجایی جالب می‌شود که شهروندان برای تهیه روغن خود باید خریدهای دیگری هم بکنند.

بررسی میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که تعدادی از شرکت‌های پخش و صنوف توزیعی، فروش روغن، مصرف خانوار را منوط به خرید سایر اقلام کرده‌اند که بر اساس ماده ۶۴ قانون نظام صنفی، معادل تخلف فروش اجباری است.

روغن هست، اما به شرط خرید سایر کالاها، یعنی هر یک از فروشگاه‌ها، بنا به صلاحدید، روغن را در ازای خرید سایر کالاها عرضه می‌کنند.

کار به جایی رسیده است که برخی مغازه دارها اجناسی که روی دستشان مانده را در این شرایط به اجبار به مشتریان می‌فروشند و مشتری در این شرایط مجبور است، هر شرطی که از سوی فروشنده تعیین می‌شود را قبول کند.

این روزها بازار روغن مورد سوءاستفاده برخی شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی و همچنین بعضی از فروشگاه‌های بزرگ قرار گرفته است، در حالی که بنا به گفته مسؤولان «هیچ فروشگاهی مجاز به فروش اجباری کالا و خدمات خاصی به مشتریان نیست و این طبق قانون تخلف محسوب می‌شود».

روغن به شرط…!

بنا بر مشاهدات میدانی از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، فروشندگان عرضه روغن یک لیتری را مشروط به خرید یک قوطی رب کرده‌اند، کاری که تخلف است، اما فروشندگان این نحوه فروش را متوجه عوامل فروش و شرکت‌های توزیع کننده می‌دانند.

یکی از فروشندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در ازای درخواست هر یک لیتر روغن مجبوریم یک قوطی رب نیز از شرکت‌های توزیع و پخش خریداری کنیم، چاره‌ای هم نداریم و باید با همین روش هم بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌ها در واقع واسطه فروش روغن هستند، اضافه کرد: در بخش فروش اجباری روغن، خطایی متوجه فروشگاه نیست، چون به هر شیوه که خرید کرده، می‌فروشد.

این فروشنده گفت: باور کنید ما هم از این شرایط خوشحال نیستیم ولی وقتی توزیع‌کننده هم این بلا را سر ما می‌آورد ما مجبور هستیم این شرایط را برای مشتریان بگذاریم؛ در حالی که خودمان هم می‌دانیم این کار به دور از انصاف است.

یکی از خریداران نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: زمانی که در فروشگاه مشغول خرید روغن بودم، با ممانعت حسابدار فروشگاه مواجه شدم و وقتی علت را پرسیدم، عنوان شد که باید کالاهای دیگری هم خرید کنم تا بتوانم روغن یک لیتری بخرم.

وی با اشاره به اینکه شرط خرید روغن، خرید یک قوطی رب از فروشگاه است، تصریح کرد: البته شروط دیگری هم وجود دارد و اگر خریدار قصد خرید رب را نداشت، می‌تواند به جای آن کنسرو بخرد.

این شهروند ادامه داد: حتی در یکی از فروشگاه‌ها شرط خرید روغن این بود که به صورت بسته‌ای ماسک بخریم!

محمدی گفت: مردم در این شرایط اقتصادی برای خرید کمترین کالاها دچار مشکل هستند و این در حالی است که مجبورند، خرید اجباری هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرط خرید اجباری هر فروشگاه بسته به روابطی که با شرکت‎های توزیع دارد، متفاوت است، تصریح کرد: در برخی از فروشگاه‌ها خرید روغن مشروط به ارائه فاکتور 100 هزار تومانی است و در برخی هم کالاهای دیگر را به روغن الحاق می‌کنند.

رسیدگی به 16 پرونده فروش اجباری روغن

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز ضمن تأیید این موضوع و بروز تخلف از سوی برخی از فروشگاه‌ها و سوپر مارکتی‌ها گفت: بررسی‎های لازم در این باره انجام شده است و به این نتیجه رسیدیم که برخی شرکت‌های پخش در این زمینه مقصرند.

ناصر فغفوری با بیان اینکه فروش اجباری برخی از کالاها گاها به علت توافق بین فروشگاه و شرکت توزیع کننده رخ می‌دهد، گفت: موضوع از این قرار است که برخی از شرکت‌های پخش برای فروش بیشتر خود، یک سری کالاها را به روغن الحاق کرده و تأکید می‌کنند که در ازای روغن باید آنها هم به فروش برسد و مغازه‌دار نیز مجبور به رعایت این شرایط است، چون سال‌هاست با این شرکت‌ها کار کرده است.

وی افزود: گاها در بررسی‌ها اعلام می‌شد که کارخانجات روغن، فروش مشروط را اجبار کرده‌اند؛ اما بررسی‌ها نشان داد که چنین موضوعی صحت ندارد و شرکت‌های پخش در این زمینه مقصرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه موضوع فروش اجباری نسبت به قبل کمتر شده و بازار روغن متعادل‌تر شده است، تصریح کرد: با این حال حتی یک مورد فروش اجباری هم تخلف است و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در صورت مشاهده فروش اجباری می‌توانند با شماره 124 بازرسی تماس بگیرند، اضافه کرد: تاکنون حدود 15 مورد تخلف در این باره مشاهده و پیگیری‌های لازم انجام شده است، هرچند که در فرآیند بررسی هم برخی از شرکت‌های پخش زیر بار نرفته و موضوع را کتمان می‌کردند.

فغفوری افزود: در جریان رسیدگی شرکت‌های تولیدی و پخش روغن خوراکی با تقبیح هرگونه تخلف از جمله تخلف فروش اجباری اظهار داشت که کارخانجات روغن نباتی هیچ نقشی در فروش اجباری سایر کالاها همراه با روغن نباتی نداشته و فرایند فروش روغن نباتی در شبکه توزیع مطابق ضوابط انجام می‌شود که بررسی‌ها نشان داد؛ کارخانجات روغن نقشی در این کار ندارند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در نخستین روزهای کمبود روغن این موضوع بیشتر مشهود بود، اضافه کرد: پس از متعادل شدن بازار روغن این موضوع کمتر مشاهده می‌شود، اما بازهم اگر تخلفی در این باره باشد، رسیدگی و برخورد می‌شود.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه طبق قانون فروشنده حق تحمیل خرید کالا را به خریدار ندارد، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند تخلفات در این حوزه را گزارش کنند تا رسیدگی شود، چرا که خرید اجباری تخلف است و با فروشندگانی که به اجبار کالاهای دیگر به همراه روغن می‌فروشند، برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازرسان اتاق اصناف در دو شیفت صبح و عصر بر بازار نظارت جدی دارند، اضافه کرد: نظارت بر بازار در دو شیف صبح از ۱۰ تا ۱۴ و بعد از ظهر نیز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ شب بازار به صورت کامل رصد شده و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان همچنین با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: همه اصناف باید موارد ابلاغی ستاد کرونا را رعایت کنند و در صورت بی‌توجهی، نسبت به پلمب آن اقدام می‌شود.

رئیس اداره بازرسی سازمان صمت زنجان نیز با اشاره به نظارت مستمر بر بازار و واحدهای صنفی گفت: شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است و در صورت قطعیت تخلف واحد صنفی پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود و در برخی از موارد هم منجر به رضایت شاکی می‌شود.

اسماعیل مسلمی با بیان اینکه سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی در خصوص گران فروشی است، گفت: یک گروه در بحث قاچاق کالا و احتکار به‌صورت محسوس و نامحسوس نظارت لازم را از بازار دارند.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته از سال جاری 2 هزار و 147 شکایت مردمی از واحدهای صنفی دریافت و رسیدگی شده است، اضافه کرد: پس از بررسی شکایات، 710 مورد از شکایات صحیح بوده که برخوردهای قانونی با متخلفین صورت گرفته است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.