سرویس: غیر تولیدی 08:11 - چهارشنبه 10 دی 1399

ایران جایگاه چهارم فناوری نانو را در جهان دارد

دبیر ستاد فناوری نانو در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران رتبه چهارم فناوری نانو را در سطح جهان کسب کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ۸۸ آزمایشگاه دانش آموزی را برای کاربرد‌های نانو تکنولوژی ایجاد کرده ایم و به منظور آشنایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز با فعالیت‌های این بخش اقداماتی را انجام داده ایم.

او افزود: در حال حاضر ۶۶ دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و ۲۳ دانشگاه در دوره دکتری گرایش‌های مختلفی دارند و نتیجه تلاش و سرمایه گذاری دانشگاه‌ها با ۱۰ مقاله علمی باعث شد تا در سال ۲۰۰۱ میلادی رتبه ۵۷ دنیا را از نظر تولید علم نانو کسب کنیم.

سرکار تصریح کرد: با فعالیت‌های ایجاد شده در دانشگاه‌ها ایران بعد از کشور چین، آمریکا و هند در حوزه تولید علم نانو رتبه چهارم را کسب کرد و کشور ما جلوتر از تمام کشور‌های اروپایی مانند ژاپن و کره جنوبی در این زمینه قرار دارد و این نه تنها از نظر کمی بلکه کیفی بودن مقالات را هم شامل می‌شود.

دبیر ستاد فناوری نانو در شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در بحث توسعه فناوری نانو در بخش تولید علم متوقف نشده ایم و نتیجه این پیشگامی در تولید علم باعث شده است تا آن تبدیل به فناوری شود، به گونه‌ای که الان ۲۴ درصد از ثبت اختراعات بین المللی کشور در حوزه نانو تکنولوژی قرار دارد و تجاری سازی می‌شود.

سرکار ادامه داد: در حال حاضر ۷۱۱ محصول تایید شده در بیش از ۱۸ حوزه صنعتی در بازار داریم که توسط ۲۹۴ شرکت دانش بنیان تولید می‌شوند و این محصولات نه تنها به صورت گسترده در کشور وجود دارند، بلکه یک اقتصاد ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه نانو در کشور شکل گرفته و الان به حدود ۴۹ کشور دنیا به علت کیفیت بالا و قیمت استاندارد صادر می‌شوند و وضعیت رقابتی دارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.