سرویس: غیر تولیدی 09:06 - چهارشنبه 10 دی 1399

اندازه گیری بافت عضلات مغز با کمک دستگاه تصویربرداری نوری

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: دستگاه تصویربرداری نوری از مغز می‌تواند پاسخ ­های همودینامیک مرتبط با فعالیت عصبی در مغز یا بافت عضلات را اندازه­ گیری کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ جواد صفایی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در خصوص ساخت دستگاه تصویربردای نوری از مغز در ایران اظهار کرد: ما به عنوان دومین کشور آسیایی به این تکنولوژی دست یافته‌ایم. این دستگاه، یک تکنولوژی جدید برای تصویربرداری از فعالیت هموداینامیک مغز انسان است. این دستگاه یک فناوری تصویربردای نوری است که  با دقت و حساسیت بسیار بالا به اندازه گیری و تحلیل فعالیت عصبی مغز می پردازد.

او افزود: مزیت این محصول نسبت به دیگر تکنولوژی‌های جایگزین این است که برای بیماران محدودیت حرکتی به دنبال ندارد. با نصب آسان روی سر، بیمار به راحتی می‌تواند حرکت کرده و یا به خواب برود. قیمت این دستگاه نیز نسبت به نمونه های مشابه، بسیار کمتر و مقرون به صرفه‌تر است.

صفایی بیان کرد: تا به امروز تنها چند شرکت آمریکایی در قاره آمریکا و یک شرکت هلندی در اروپا به این محصول دست یافته اند اما در منطقه آسیا، ایران بعد از ژاپن دومین کشوری است که توانسته است این محصول را تولید کند.

این فعال فناور تصریح کرد: در ساخت این دستگاه از جدیدترین سنسور‌ها استفاده شده است که با حساسیت بسیار بالا، قابلیت و توانایی ثبت میزان خون رسانی به نواحی مختلف لایه کورتکس مغز را دارد.

صفایی در خصوص نحوه کار این محصول توضیح داد: ما به وسیله این دستگاه،  نوری را در طول موج‌های خاص به سر بیمار می‌تابانیم. فوتون‌های تابیده شده با عبور از لایه‌های مختلف سر به کورتکس مغز رسیده و در بازگشت، با کمک سنسور‌های بسیار دقیق و حساس ثبت می‌شوند. پس از اندازه گیری‌های لازم، به وسیله نرم افزار خاص توسعه داده شده برای این دستگاه، می‌توان تغییرات رخ داده در قسمت‌های مختلف لایه کورتکس مغز را شناسایی کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: حوزه وسیعی از علوم شناختی، درک بهتر عملکرد مغز، داشتن خواب کافی و…از کاربرد‌های این تکنولوژی است. با استفاده از این تکنولوژی، وضعیت عملکرد و یا بهبود عضلات نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این ترتیب در حوزه طب فیزیکی و ورزش کاربرد قابل قبولی خواهد داشت.

او در پایان گفت: استفاده از این فناوری هیچ خطری برای بیماران ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.