سرویس: غیر تولیدی 16:33 - دوشنبه 08 دی 1399

جزئیات ایرادات اصلی لایحه بودجه 1400/ از دیده نشدن یارانه 120 هزار تومانی تا بی‌عدالتی در افزایش حقوق‌ها

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: ازجمله ایرادات لایحه بودجه سال 1400، محاسبه نشدن یارانه پرداختی 120 هزارتومانی است که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که دولت بر اساس آن برای سال آینده اقدام کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: ازجمله ایرادات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، محاسبه نشدن یارانه پرداختی ۱۲۰ هزار تومانی است که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که دولت بر اساس آن برای سال آینده اقدام کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این لایحه به‌خوبی اقشار آسیب‌پذیر جامعه را دیده است به‌طوری‌که دربند «الف» دولت مکلف شده است به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای شش‌ماهه دوم امسال به‌صورت ماهانه تا پایان اسفند اقدام کند.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: دولت موظف است نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (افراد مشمول ردیف۳۱ جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به تعداد حداقل شصت میلیون نفر از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار  به مبلغ صدو بیست هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول ازجمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ شصت هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مشمول فوق‌الذکر اقدام کند.

وی تصریح کرد:  لایحه بودجه به‌گونه‌ای نوشته‌شده که اثر تورم برای افرادی که حقوق بیش‌تری می‌گیرند نسبت به افرادی که کمتر حقوق دریافت می‌کنند بیشتر محاسبه‌شده است و ضرایب افزایش حقوق به‌گونه‌ای محاسبه‌شده است که افزایش حقوق برای افراد با حقوق پایین مثلا ۸۰۰ هزار تومان و برای افراد با حقوق بالا تا ۴میلیون تومان اضافه خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی بیان کرد: افزایش حقوق حداکثری، فقط برای کارکنان و بازنشستگان دولت دیده می‌شود، در حالی ‌که بازنشستگان ضعیف تحت پوشش تأمین اجتماعی کم‌ترین درصد را درافزایش حقوق‌های سال آینده خواهند داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس دیده نشدن میزان وصول مالیات برای ۲۴۰ هزار میلیارد تومان رانت فولاد و مابه‌التفاوت رانت افزایش قیمت خودرو دو شرکت خودروساز را از معایب دیگر لایحه بودجه سال آینده در بخش وصول مالیات کشور ذکر کرد.

وی اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پایه‌های جدید مالیاتی بر اساس طرح جامع مالیاتی تعریف‌نشده است؛ به‌طوری‌که راهکار وصول مالیات از کسانی که تاکنون هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند و فرار مالیاتی داشته‌اند پیشنهاد نشده است؛ البته اقداماتی برای وصول مالیات در استان اصفهان شده است اما در استان‌های دیگر برای جذب مالیات از ثروتمندان با فرار مالیاتی گسترده تلاشی نشده است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.