سرویس: اجتماعی 05:33 - دوشنبه 08 دی 1399

هشدار علوم پزشکی اصفهان درباره آلودگی هوا/ مردم تا حد امکان در خانه بمانند

معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان اصفهان درباره آلودگی هوای اصفهان در روزهای آینده اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان مبنی بر نفوذ توده هوای سرد، تشکیل لایه وارونگی، سکون هوا و عدم وزش باد مناسب و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا از روز یکشنبه هفتم لغایت چهار شنبه دهم دیماه سال جاری در کلان شهر اصفهان و شهرهای صنعتی و پرجمعیت و با توجه به سنجش‌های به عمل آمده، پیش‌بینی می‌شود میزان کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و در ساعات اولیه روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار گیرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: خواهشمند است جهت کاهش اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا بر سلامت جامعه، تدابیر لازم به منظور اطلاع‌رسانی و ارائه توصیه‌های بهداشتی ذیل به شهروندان اتخاذ گردد:

۱) خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.

 ۲) شهروندان محترم تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری فرمایند.

۳) بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری و در منزل استراحت کنند.

۴) کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنند.

۵) نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.

۶)  افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه های آسیب پذیر می باشند. بنابراین به گروه های آسیب پذیر ذکر شده توصیه می شود از تردد در محیط های باز خودداری کنند.

۷) ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به اسم را در کودکان افزایش می‌دهد. آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود. بنابراین حتی المقدور  در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها  پنجره‌ها را بسته نگاه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

۸) هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.

۹) ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. لذا ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1 و P2 (ترجیحا بدون سوپاپ به دلیل شیوع کرونا) که در داروخانه‌ها عرضه می شود برای این شرایط تا حدی مناسب است (مخصوصا برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند).

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.