سرویس: غیر تولیدی 16:15 - چهارشنبه 03 دی 1399

خدمات مجازی ثبت احوال اصفهان در دوران کرونا

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان از ارائه خدمات مجازی ثبت احوال اصفهان در دوران کرونا خبرداد.

به گزارش اصفهان شرق؛‌ حسین غفرانی کجانی مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال گفت: متناسب با ایام کرونا سعی کردیم خدمت‌ها را همسان سازی کنیم، به همین جهت مکاتبات زیادی بین ثبت احوال با شورای حل اختلاف و دادگستری‌ها انجام گرفته است که مراجعات ارباب رجوع‌ها از طریق سامانه تبادل شود و مراجعین بین ثبت احوال و دادگستری را حذف کردیم و امروز به این درک رسیدیم که این سامانه برخط چه ضرورتی دارد.

او ادامه داد: در گذشته مراجعان به بانک‌ها، ادارات و ۲۰۰ دستگاهی که متصل به اداره ثبت احوال هستند در قبال مخدوش بودن، غیرقابل قرائت بودن یا نبود شناسنامه متقاضی می‌بایست به ثبت احوال مراجعه کرده و در خواست گواهی یا استعلام می‌کردند، اما با توزیع خدمات جغرافیایی بین ۷۸ دفتر پیشخوان استان متقاضیان خدمات مورد نظر را در نزدیکترین محل سکونت خود دریافت می‌کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان بیان کرد: علیرغم مشکلاتی که برای کارت ملی هوشمند پیش آمده است می‌توان گفت بستر صدور کارت ملی هوشمند و خدمات آتی که برای این کارت در نظر گرفته شده بلوغ و نبوغ فناوری است که ناشی از مطالعات دقیق است تا چرخه عیوب اداری رفع شود.

غفرانی عنوان کرد: از مجموع چهار میلیون و شصت و پنج هزار نفر جمعیت هدف استان که شامل افراد ۱۵ سال به بالا می‌باشد تاکنون سه میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند که این بدین معناست که ۹۶ درصد از مردم استان اصفهان برای دریافت کارت ملی هوشمند درخواست داده اند.

او با اشاره به ساقط شدن اعتبار کارت ملی‌های قدیمی افزود: کسانی که تا کنون کارت‌های ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند برای دریافت خدمات با هیچ گونه اختلالی مواجه نیستند، چون رسید درخواست کارت ملی هوشمند را سازمان ثبت احوال از طریق بارکد فعال کرده است که با ارائه این رسید تمامی خدمات مورد نظر را می‌توانند دریافت کنند و در اداره ثبت احوال هر روز به سمت کاربردی و نهایی شدن طرح کارت ملی هوشمند قدم بر می‌دارد.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان اظهار کرد: امسال و سال آینده وظیفه جدیدی به اداره ثبت احوال محول شده است و این وظیفه جدید اعطای شناسنامه به فرزندانی است که مادران ایرانی و پدران خارجی دارند در این مورد اولین شناسنامه در هفته‌های گذشته صادر شد و تاکنون ۶۰۰ پرونده در اداره کل اتباع امور خارجه تکمیل شده و برای استعلام ۴۰۰ پرونده تاکنون به ثبت احوال اعلام شده است.

غفرانی در خصوص آمار‌ها و عملکرد ثبت احوال اصفهان از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون گفت: علیرغم وجود شرایط شیوع ویروس کرونا بعضی از آمار نه تنها تغییر نکرده است که افزایش نیز داشته است، کل شناسنامه‌های صادره ثبت احوال استان از سوم دی ماه ۱۳۹۸ تا کنون ۲۵۵ هزار و ۸۳۲ بوده است که ۱۹۵ هزار و ۷۹۳ نفر آن شناسنامه بزرگسال، ۶۰ هزار ۳۹ شناسنامه نوزاد، ۲۳ هزار و ۸۴۰ شناسنامه المثنی بوده است.

او اظهار کرد: اسامی پرطرفدار در ۹ ماه گذشته برای پسران امیرعلی، علی، امیرحسین و حسین بوده است و فاطمه، زهرا، حلما و آوا نیز برای دختران بیشترین نام‌های پرطرفدار از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بوده اند تولد دو قلو‌ها در ۹ ماهه گذشته ۷۰۷ مورد، سه قلو‌ها ۳۲ مورد و چهارقلو‌ها ۲ مورد بوده است.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان گفت: در استان اصفهان آمار ولادت در ۹ ماه گذشته ۴۳ هزار و ۲۲۶ نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد ۸ درصد کاهش بوده ایم، در سال ۱۳۹۸ نیز نسبت به سال ۱۳۹۷، ۵/۱۶ درصد کاهش در آمار ولادت داشتیم و نسبت جنسی ولادت از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۰۵ بوده است که به ازای هر ۱۰۵ پسر ۱۰۰ دختر متولد شده اند.

غفرانی عنوان کرد: آمار ازدواج از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲۰ هزار و ۳۱۲ مورد بوده است و در این مدت ۷ هزار و ۱۲۰ مورد طلاق ثبت شده است در ۹ ماه گذشته میانگین سن ازدواج مردان ۲۸ سال و زنان ۲۴ سال بوده و میانگین سن طلاق مردان ۳۸ سال و زنان ۳۳ سال بوده است.

او خاطرنشان کرد: درصد طلاق برحسب طول مدت ازدواج از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴ درصد زیر یک سال، ۲۲ درصد بین ۱ تا ۵ سال، ۲۴ درصد بین ۵ تا ۱۰ سال، ۳۳ درصد بین ۱۰ تا ۲۰ سال و ۱۷ درصد بیشتر از ۲۰ سال در استان اصفهان است.

مدیرکل ثبت احوال استان عنوان کرد: پیش بینی می‌کردیم در سال ۱۴۰۳ وارد فاز نخست سالمندی با نرخ رشد ۱۲ درصد در ۶۰ سال به بالا شویم، اما طی دو سال گذشته به صورت زودرس در بخشی از شهرستان‌های استان مانند اردستان و خوانسار این فاز را در حال تجربه هستیم.

غفرانی ادامه داد: در سال ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ موج دهه ۶۰ نیز به این سالمندی افزوده می‌شود و نرخ سالمندی اصفهان به نزدیک به ۳۰ درصد خواهد رسید که از هر ۳ نفر یک نفر سالمند در جمعیت حضور داشته باشد که این اثرات خارج شدن از مدار تعادل جمعیت است و در قبال این آمار ورودی جمعیت که از صفر تا ۱۵ سال است به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.