اصفهان شرق

انتقال اورژانسی ۱۷ هزار بیمار مشکوک کرونایی در اصفهان/ درگیری 295 نفر از پرسنل فوریت‌های پزشکی با کرونا

کدخبر: 208032
1399/10/03 در ساعت 14:50

به گزارش اصفهان شرق؛‌ غفور راستین پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اورژانس پیش بیمارستان استان اصفهان ۱۵۷ پایگاه دارد که شامل ۷۸ پایگاه شهری، ۷۵ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس هوایی است؛ همچنین ۲۹۰ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و حدود هزار پرسنل داریم که به صورت شبانه‌روزی امدادرسانی می‌کنند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود: سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار مأموریت در اورژانس پیش بیمارستانی داشتیم که شامل مأموریت‌های تصادفی یا سایر بوده است، ۱۹۰ هزار مأموریت غیرتصادفی و ۱۷۰ هزار مأموریت تصادفی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چند سال است که حوادث ترافیکی شهر از حوادث ترافیکی جاده‌ای بیشتر است و نزدیک به ۵۰ هزار مورد حوادث ترافیکی شهری بوده است، اورژانس هوایی ۱۷ پرواز داشت که خیلی کم است و حدود ۳۸ بیمار را به مراکز درمانی انتقال دادند؛ در استان بالگرد نظامی داریم و به همین دلیل کم‌تر از اورژانس هوایی استفاده می‌شود زیرا هلی‌کوپتر‌ها محدودیت پرواز دارند و در شب نمی‌توانند پرواز کنند.

راستین همچنین بیان داشت: همچنین هلی‌کوپتر به جای مناسب برای نشست و برخواست نیاز دارند و از همین رو بسیج همگانی برای ایجاد پد نشست ایجاد کردیم و حدود ۴۰ پد شناسایی کردیم که تاکنون ۱۵ پد به بهره‌برداری رسیده است و ۲۵ پد در حال ساخت است که سبب بیشتر شدن مأموریت‌های هوایی می‌شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود: در سال جاری تا ابتدای دی ماه بیش از ۱۸۰ هزار‌ مأموریت داشتیم که مأموریت غیرتصادفی ۱۳۷ هزار مورد بوده و مأموریت تصادفی ۴۵ هزار مورد بوده است که حوادث ترافیکی شهری بیش از ۳۲ هزار مورد و حوادث ترافیکی جاده‌ای حدود ۱۳ هزار مورد بوده است؛ اورژانس هوایی در این مدت ۳۱ پرواز داشته است که ۴۷ بیمار را انتقال داده که بیش از ۹۰ درصد نجات پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: به ازای هر‌ پایگاه حداقل باید ۶ نیرو داشته باشیم که به حدود هزار پرسنل نیاز داریم که حدود ۶۰۰ نفر رسمی، قراردادی و شرکتی و حدود ۳۰۰ نفر اضافه‌کار هستند؛ ۵۰ نفر نیز به مجموعه استخدامی ما اضافه و به تدریج کمبودهای ما مرتفع می‌شود.

راستین با بیان این‌که از ابتدای اسفند ماه درگیر بیماری کرونا شدیم، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مأموریت‌ها افزایش پیدا کرد، تعداد تماس‌ها بیش از ۵۰ درصد زیاد شد بیش از ۱۷ هزار بیمار مشکوک کرونایی را امدادرسانی کردیم که بیش از ۸۰ درصد در ابتدا بستری می‌شدند؛ به طور متوسط روزانه ۴۰ تا ۵۰ بیمار مشکوک کرونایی را انتقال دادیم.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در شهریور و مهر ماه علائم کرونا بیشتر و شدیدتر شده بود از طریق دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان‌های اصلی از مدار خدمت‌رسانی عادی خارج شدند و بالاترین میزان بیمار بستری در یک روز به ۲ هزار و ۲۰۰ رسید اما با ایجاد محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشتی توسط مردم اکنون حدود ۶۰۰ بیمار بستری داریم که امیدوارم با کمک مردم این سیر نزولی ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به کادر اورژانس مبتلا شده به کرونا بیان داشت: در این مدت حدود ۲۹۵ نفر از پرسنل اورژانس مبتلا به کرونا شدند که بیشتر آن‌ها قابل درمان بودند و فوتی نداشتیم؛ بیشترین اعزام‌هایی که برای کرونا داشتیم بین ۳۰ تا ۹۰ سال بودند و آمار امدادخواهی به طور متوسط ۳ هزار و ۲۰۰ مورد است.

راستین خاطرنشان کرد: آمبولانس‌های استان اصفهان همگی مجهز به جی پی اس و آسایار هستند، در سطح استان اصفهان مطابق با استاندارد است اما در اورژانس جاده‌ای هنوز با استاندارد فاصله داریم و حدود ۳۰ درصد کسری پایگاه جاده‌ای داریم که نمی‌توانیم پایگاه بزنیم.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: معمولا مونوکسید کربن ناشی از سوخت مواد فسیلی است، وقتی یک سیستم احتراق خوبی نداشته باشد، مونوکسید کربن ایجاد می‌شود که از خطرناک‌ترین گازهای سمی است و میل ترکیبی زیادی با گلوبول قرمز خون دارد و مانع از اکسیژن‌رسانی به ارگان‌های بدن می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: در ابتدای مسمومیت سردرد، تاری دید، کبودی لب‌ها یا سرفه ایجاد شود اما در مدت کوتاهی فرد خواب‌آلود می‌شود و سبب مرگ خاموش می‌شود؛ در این شرایط باید ابتدا فرد را از فضا خارج کنیم و عامل مونوکسید‌ساز را خاموش کنیم و بهترین کار پیشگیری است.

راستین افزود: سال گذشته ۶۰۱ بیمار مسمومیت با مونوکسید کربن داشتیم که ۳۰ مورد فوت شدند که بیشترین آمار مربوط به شهرستان اصفهان با ۵۳ درصد از مسمومیت‌ها بوده است؛ از ابتدای سال ۹۹ تاکنون با وجود هشدارها ۲۱۵ مورد مسمومیت با مونوکسید کربن داشته‌ایم که ۱۰ مورد فوت شده‌اند که بازهم شهرستان اصفهان بیشترین آمار را با ۴۸ درصد داشته است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان یادآور شد: باید از وسایل گازسوز استاندارد و در فضای مناسب استفاده کنیم، همچنین این وسایل لوله تهویه داشته باشند و‌ مسیر خروجی لوله تهویه باز باشد؛ اگر نکات لازم را رعایت کنیم کم‌تر دچار مسمومیت با مونوکسید کربن خواهیم شد.

وی در پایان گفت: طرح زمستانه از اواخر آذر تا اواخر اسفند ماه اجرا می‌شود و عوامل ما در کنار جاده در امن‌ترین نقطه حضور پیدا می‌کنند و آماده برای امدادرسانی هستند؛ مسیرهای صعب‌العبور، برف‌گیر و پر رفت و آمد را پوشش می‌دهیم تا افرادی که تردد دارند، امنیت خاطر داشته باشند و بتوانیم بهتر پوشش را داشته باشیم.

انتهای پیام/