سرویس: غیر تولیدی 15:50 - چهارشنبه 03 دی 1399

سه دهک اول تنها 10 درصد گاز را مصرف می‌کنند/ جزئیات طرح رایگان کردن گاز کم‌مصرف‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از 46 میلیون متر مکعب افزایش مصرف در بخش خانگی، حدود 25 میلیون متر مکعب مربوط به افزایش مصرف ناشی از اجرای پروژه‌های گازرسانی به روستاها بوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛‌ حسن منتظرتربتی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست مصرف بهینه گاز با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 10 میلیارد مترمکعب افزایش تولید گاز داشته‌ایم، یعنی میزان تولید سال گذشته 193 میلیارد مترمکعب بوده و امسال به 203 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: از این 10 میلیارد مترمکعب افزایش تولید، 7 میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و 3 میلیارد مترمکعب در نیروگاه‌ها افزایش مصرف داشته‌ایم. در آذر ماه سال جاری نسبت به سال گذشته روزانه 52 میلیون مترمکعب افزایش تولید داشتیم. همچنین  46 میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی و 9 میلیون مترمکعب آن در بخش نیروگاهی افزایش مصرف داشته‌ایم. از این 46 میلیون متر مکعب افزایش مصرف در بخش خانگی، حدود 25 میلیون متر مکعب مربوط به افزایش مصرف ناشی از اجرای پروژه‌های گازرسانی به روستاها بوده است.

منتظرتربتی گفت: با توجه به افزایش مصرف در بخش خانگی ضرورت داشت که شرکت ملی گاز اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز را در دستور کار قرار دهد. در این راستا بحث بهینه‌سازی مصرف در موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری را در دستور کار قرار دادیم. هم اکنون بیش از 1700 واحد در سامانه شرکت ملی گاز برای اصلاح موتورخانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که این افراد در حال دریافت خدمات از این شرکت می‌باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در جلسه سران قوا مطرح شد، حمایت از قشر مستضعف در شرایط اقتصادی فعلی بود. در این راستا دولت مصوبه‌ای برای اعطای آب، برق و گاز مجانی به دهک‌های پایین جامعه را در دستور کار قرار داد. طبق این مصوبه 33 درصد از اقشار کم مصرف در بخش خانگی به صورت رایگان گاز دریافت می‌کنند. مصرف گاز در سه دهک اول جامعه حدود 10 درصد است در سه دهک بعدی این رقم به 30 درصد می‌رسد و مصرف سه دهک بالای جامعه نیز معادل 50 درصد از کل مصرف گاز است. در نتیجه ضرورت دارد برای کاهش مصرف دهک‌های بالای جامعه نیز برنامه‌ریزی کرد.

*جزئیات طرح‌های شرکت ملی گاز برای بهینه‌سازی مصرف

وی گفت:‌ در مصوبه هیأت دولت برای رایگان کردن مصرف گاز، الگوی مصرف بدین صورت تعریف شده است که در اقلیم‌های یک تا سه جغرافیایی، مصارف گاز، کمتر از 200 متر مکعب در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شوند که حدود 33 درصد از جمعیت بخش خانگی در این اقلیم‌ها را پوشش می‌دهد.

منتظرتربتی گفت: در اقلیم 4 نیز مصارف کمتر از 150 مترمکعب در روز، مشمول تخفیف 100 درصدی در گازبها می‌شود که طبق برآورد ما حدود 35 درصد از جمعیت بخش خانگی مشمول خواهند شد. همچنین در اقلیم 5 نیز مصارف کمتر از 100 مترمکعب گاز در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شوند که برآورد ما این است 40 درصد مشترکین خانگی را شامل شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در مصوبه دیگری که در هیأت دولت به تصویب رسید، تشویق و تنبیه برای کل مشترکین در نظر گرفته شده است. طبق این مصوبه اگر مصرف مشترکی در ماه‌های سرد سال نسبت به میانگین مصرف در سال‌های 96 و 97 در مدت مشابه 10 درصد کاهش یابد، کل گازبهای آن مشترک با تخفیف 15 درصدی محاسبه می‌شود.

وی افزود: طبق این مصوبه همچنین جریمه‌ای برای مشترکین پرمصرف در نظر گرفته شده است. طبق این مصوبه اگر مشترکین خانگی در ماه‌های سرد سال جاری، بیش از 15 درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های 96 و 97 گاز بیشتری مصرف کنند، کل گازبهای آنها 15 درصد افزایش خواهد یافت.

منتظرتربتی گفت:‌ البته طرح رایگان کردن گازبها تنها مربوط به ماه‌های سرد سال نیست و در ماه‌های گرم سال که از تاریخ 15 فروردین ماه تا 15 مهرماه راشامل می‌شود، اگر مشترکی کمتر از 45 مترمکعب گاز در روز مصرف کند، مشمول بخشودگی 100درصدی می‌شود. در مجموع هزینه اجرای این دو مصوبه بین 400 تا 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود. بخشودگی گازبها از اول دی ماه و تشویق و جریمه مشترکین از 16 آبان ماه اجرایی شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.