سرویس: اخبار شهرستان » کوهپایه 09:20 - دوشنبه 19 خرداد 1393

گفتگو با پژوهشگر جوان شهر سجزی:

حمايت مسئولین، جوان را به درخت تنومند پژوهش تبديل می کند/ آرزویم رساندن صدای جوانان سجزی به پایتخت بود

محمد جواد ناظمی جوان پژوهشگر شهر سجزی گفت: بياييم به يك افق روشن نگاه كنيم و آن افق را دنبال کنیم، مسئولين هم بايد راه ورود به عرصه كار را فراهم كنند تا جوان وارد صحنه بشود و خودش و توانايي اش را نشان بدهد.

به گزارش اصفهان شرق: نام گذاری روزهای سال جدا از همزمانی مناسبت های شمسی و قمری روایتی از فراموشی دارد.
فراموشی آنچه که در اجتماع امروز نادیده گرفته و یا محو شده است.
روزگار امروز با تکنولوژی پیشرفته اش گاها در خانه ی 12 متری فاصله ای به اندازه ی یک سال بین والدین و فرزند ایجاد می کند که نقش ها را کم رنگ خواهد کرد.

شاید مزیت نام گذاری روایتی از شاخص بودن دارد.

روز میلاد علی اکبر جوان کربلا، نماد شجاعت، عزت، احترام و ارزش به نام جوان ایران نام گرفت و به همین مناسبت ما را روانه ی سجزی کوهپایه و گفتگو با پژوهشگر جوان این شهر کرد.

محمد جواد ناظمی جوان 35 ساله پژوهشگر برتر این شهر بیان شیوایی داشت و به واسطه ی حفظ ارزش زمان سولات را مختصر و وقت را به وی اهدا کردیم.

محمد جواد از دوران تحصیلش گفت: تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در شهر سجزی سپری کردم و سال 72 به واسطه ی نبود رشته ی تجربی در سجزی جهت تحصیل در دبیرستان و رشته ی تجربی به دبیرستان شهید مفتح اصفهان رفتم. در رشته ی مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان فارغ التحصیل شدم و هم اکنون مشغول نوشتن پایان نامه ی مقطع ارشد رشته ی مدیریت گرایش مالی می باشم.

Vater-Mark5555

پژوهش در خون محمد جریان داشت.

وی با اشاره به برخی پژوهش ها گفت: در 2 سال آخر دانشگاه مسئول روزنامه ی دانشجویی عضو گروه تحقیقی دانشگاه شدم و به واسطه ی تیم فعال دانشجویی مقام دوم در تحقیقات دانشگاه منطقه ی 4 را به دست آوردم سال 80 الی 81 عضو باشگاه پژوهشگران جوان بودم و امیدم بر رساندن صدای جوانان سجزی بر پایتخت بود. عقیده ام بر این بود که پژوهش را به سمت جوانان سجزی ببرم و به این عقیده پا بر جا بودم. از جوانان سجزی درخواست پژوهش در زمینه های مرتبط را داشتم که پژوهشگران شهر را به همه کشور معرفی کنم ولی با عدم استقبال جوانان، پژوهشگران جوان تبدیل به پژوهشگر جوان شد.
محمد پژوهش را فقط در يك زمينه و يا نوشتن يك مقاله نمی دانست، بلكه می گفت، بايد در همه زمينه ها پژوهش نقش داشته باشد و به همین دلیل وي در زمينه عكاسي، فيلم برداري و كارهاي كامپيوتري فعاليت داشته و در زمينه عكاسي صاحب مقام دوم منطقه4 بين دانشجويان منطقه شد و همچنين جشنواره عاشوراييان به عنوان عكاس برتر شناخته شده و در زمينه كارهاي كامپيوتري به شكلي در اين زمينه فعاليت نموده كه الان علاوه بر شغل اصلي كه كارشناس اداره برق مي باشد، به شغل دومش تبديل شده است. وي هم اكنون نيز مشغول گذراندن دوره مهندسي ماكرو سافت از سازمان فني و حرفه اي مي باشد.
ناظمی مدیر مسئول ماهنامه سجزی بود. ماهنامه ای که به مرور زمان سالنامه و امروز یادنامه ای از محمد جواد ناظمی می باشد.

وی در این رابطه با اشاره به فعالیت های فعال ماهنامه های روستا تصریح نمود: بروشوری به اسم کانون مساجد برای شهر تنظیم کردم و در سطح شهر پخش می کردیم. پس از آن اقدام به ماهنامه، گاهنامه نگاه جوان و به مرور زمان سالنامه ای برای مردم با هزینه ی شخصی کردم ولی به سبب عدم پشتیبانی فعالیت 4 ساله ی در این بخش به شکست برخورد کرد.

محمد جواد از پیشرفت جوانان شرق اصفهان و پتانسیل بالای آنها سخن گفت و افزود: می بایست توجه به پتانسیل های نهفته ی جوانان شرق آشکارشود تا نام جوانان شرق اصفهان در سرتا سر کشور درخشش مثبت و هدفمند داشته باشد. در این راه جوانان می بایست به دنبال لقمه ی آماده نباشند و با اراده و گاها دادن هزینه های شخصی موفقیت را در آغوش بگیرند.

جوان پژوهشگر سجزی در حال نوشتن کتابی جهت معرفی شهرش به دنیا می باشد و تحقیقات گسترده ای را در این مسیر انجام داده است .
محمد جواد برای به دست آوردن تاریخچه شهر سجزی سالهاست به جمع آوری اطلاعات پرداخته و در این زمینه پای حافظ را هم وسط کشید: چند سال پیش که وسیله ی تصویری نبود با قلم و کاغذ به جمع آوری اطلاعات از شهروندان و مسئولین تا وقت زیاد در کتابخانه های شهر می گذاشتم به طوری که در سفرم در مشهد مقدس 2 الی 3 روز در کتابخانه حرم وقت صرف کردم و تحقیقات خود را ادامه دادم همه ی این تلاش ها و وقت گذاشتن ها به منظور اشاعه ی سبک زندگی، فرهنگ و تاریخچه ی شهر من می باشد و امید وارم تا پایان سال جاری کتاب تاریخچه ی شهر سجزی را چاپ و به معرض دید همه افراد بگذارم .

Vater-Mark888

چیزی که می بایست به آن اشاره داشته باشم وجود شخصیتهای فرهنگی، علمی و حتی شعر و شاعری در بخش کوهپایه است و اگر ما آشنایی خودمان را در این زمینه بالا ببریم و مثلا بدانیم که حافظ شیرازی موتن اصلیش کوهپایه بوده است می توان به ذوق سرشار مردم این بخش پی ببریم که این ذوق و هنر از زمان حافظ و قبل از آن است.

پژوهشگر جوان شرق اصفهان زمینه کار پژوهشی را خوب فهمیده بود و این چنین گفت: هيچ كاري بدون هدف انجام نمي شود. وقتي كاري را بي هدف شروع مي كند اگر فرضا آن كار ده پله داشته باشد، به پله دوم سوم كه رسيد سر در گم مي شود و فراموش مي كند اصلا قصد انجام چه كاري را داشته و به كجا مي خواهد برسد؟ وقتي متوجه مي شود كه عمر گذشته و چند كار بي هدف را شروع كرده و هيچ كدام را به پايان نرسانده است، پس هيچ كاري بي هدف نمي شود و بايد هر كاري هدفمند باشد.

محمد جواد دستی بر کار خبری داشت و به همین منظور از وی این سوال را پرسیدم که به نظر شما در رابطه با انعکاس مشکلات می بایست کدام نیمه از لیوان را دید.
وی گفت: ليوان هم نيمه پر و هم نيمه خالي دارد. ما بايد به هر دو نيمه آن توجه كنيم. به عقيده من در هر كاري بايد هم منتقد و هم پيشنهاد دهنده باشد. يعني يك كار به نظر من عاليست ولي از نظر افراد ديگر داراي عيب و نقص باشد. وقتي من نقص ها و حسن هاي كار خود را بدانم، در كار بعدي حسن هاي كارم را تقويت مي كنم و نقص هاي ش را بر طرف مي كنم و كارم بهتر مي شود و همچنين بقيه نيز بصورت غير مستقيم درگير و شريك كارمن شده اند. البته انتقاد ها بايد معقول و منصفانه باشد.

 

او به شهدا نمره بیست داد.
بنظرم بنده نبايد به خودم نمره بدهم.معقول است كه مردم اين نمره را بدهند. چون ممكن است كسي از كار خودش راصي نباشد و فكر مي كند بايد بهتر از اين عمل مي كرد ولي مردم از آن راضي اند. ما هميشه نمره پايين را براي خودمان مي دانيم. چون هيچ كاري نمره بيست ندارد.
بنظر بنده برترين جوانان شهر، همان شهدا بودند كه از جانشان گذشتند. ما كه فقط وقتمان را صرف مي كنيم و اگر بخواهيم نمره بدهيم به شهداي شهر خود مي دهم و آن نمره چيزي نيست جز بيست.

در پایان از او در رابطه با روز جوان و گرامی داشت این روز پرسیدیم.
ناظمی به نقش رسانه در انعکاس این روز اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه در اين زمينه نقش بسزايي دارد. پخش پوستر، پلاكاردهايي كه در خيابان زده مي شود، پيامك هايي كه براي تبريك روز جوان ارسال مي شود. مسابقاتي كه براي جوانا برگزار مي شود و اين روز را براي جوان زنده كند. اين باعث احساس غرور در جوان مي شود و باعث مي شود كه فرد توجه مسئولين به خودش را حس كند و ذوق و شوق و توجه اش براي اين جشن و اين روز بيشتر مي شود.

Vater-Mark111
پژوهشگر جوان شرق اصفهان در پایان سخنی کوتاه با جوانان ومسئولین داشت:

جوان ها بايد خودشان را پيدا كنند. اينكه بخواهيم تقصيرها را به گردن هر كسي بياندازيم فايده اي ندارد و به نتيجه اي هم نمي رسد. بياييم به يك افق روشن نگاه كنيم و آن افق را پي بگيريم. از كسانيكه در زمينه هاي مختلف، كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي كار كرده اند و موفقيت كسب كرده اند، الگو بگيريم.

مسئولين هم بايد راه ورود به عرصه كار را فراهم كنند تا جوان وارد صحنه بشود و خودش و توانايي اش را نشان بدهد. بستر سازي مناسب، باز نمودن ميدان براي جوان ها و حمايت از انها هم حمايت مالي و هم پشتيباني مي تواند جوان را به يك درخت تنومند پژوهش تبديل كند كه مي تواند شاخه هاي پر باري از پژوهش هاي ريز كه ميوه هايش مي باشد را مي تواند داشته باشد و آنها را به نسل هلي بعد منتقل بكند.

همچنین بخوانید:

4 نظر در مورد “حمايت مسئولین، جوان را به درخت تنومند پژوهش تبديل می کند/ آرزویم رساندن صدای جوانان سجزی به پایتخت بود”

  1. korosh گفت:

    سلام و خداقوت
    ما مردم ایران و اصفهان به داشتن چنین جوونایی افتخار میکنیم.امیدوارم دغدغه چنین جوانان دلسوزی،دغدغه همه ما جوونا بشه و مسئولان هم به این افراد و ارزش کار و فکرشون بها بدن…
    به امید سرافرازی اسلام و ایران

  2. ناظمی گفت:

    ممنون از همراهی شما همشهری گرامی و عزیز

  3. با سلام و خسته نباشید
    ای کاش شهرداری سیگژی یک کمیته یا کانونی برا جوونای دارت تا بشن دا دوری هم کارای فرهنگیا آموزشی برا شهرشون انجام تاینده- خیلی از وچا بویند که تو این شهر بله وساین دا از خداین بو که بشینبا خلاقیتا استعداداشون را یه جای ابرازن کرته. به امید رووای بهتر

    با سپاس از جوان عزیز شهرمان و سایت موفق شرق اصفهان
    خدا همراهتان.

  4. عبدالهی گفت:

    سلام با سپاس از پشتکار فراوان شما موفق و سربلنذ باشی . . .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.