اصفهان شرق

وضعیت آموزش حضوری در جهان کرونایی/ هیچ چیز جای کلاس درس حضوری را نمی‌گیرد

کدخبر: 208016
1399/10/03 در ساعت 15:49

به گزارش اصفهان شرق؛‌ رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از خورشیدواره‌های مهر و ایثار در عرصه جهاد آموزشی که امروز در مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد برگزار شد، اظهار کرد: جای خالی هیاهوی کودکان در این مدرسه خالی است و آرزو داریم که صدایشان را دوباره بشنویم و دعا می‌کنیم که هرچه سریع‌تر به آن دوران برگردیم و نعمت سلامت را پاس بداریم.

وی به چالش‌ها و فرصت‌ها برای دانش آموزان اشاره و ادامه داد: در شرایط کرونا و آموزش در فضای مجازی، با چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه شدیم؛ به عبارت دیگر در ارتباط با دانش‌آموز، معلم، جامعه و خانواده‌، مواردی در شرایط جدید مطرح شد که باید به آن توجه می‌کردیم و یک دوگانه فرصت ـ تهدید را تعریف کردیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: سالیان سال در رابطه با اهمیت انفرادی کردن آموزش یعنی تنظیم آموزش با ویژگی‌ها و توانایی فردی دانش‌آموزان، صحبت می‌شد اما تاکنون چنین فرصتی فراهم نشده بود یعنی خلاقیت و توانایی دانش‌آموزان تا قبل از این در اکثریت دانش‌آموزان کلاس گم می شد اما اینجا به صورت فردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در مدرسه علی‌رغم شرایط متفاوت فردی دانش آموزان، یک اجتماع یادگیری شکل می‌گرفت و در کنار هم بودن و تعامل دانش‌آموزان، فرصت زیست و تعامل بیشتر و افزایش مهارت‌های دانش‌آموزی را فراهم می‌کرد اما زمانی که اجتماع یادگیری را از دست دادیم پس زمینه تعارض دانش‌آموزان و شرایط آنها خودش را بیشتر آشکار کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نتایج آزمون تیمز نشان می‌دهد که وضعیت سواد خانواده و حمایت و منابع یادگیری خانواده‌ها حتی در شرایط آموزش حضوری نقش پررنگی در عملکرد دانش‌آموزان دارد و  زمانی که فضای آموزش حضوری وجود دارد، معلم می‌تواند بسیاری از این شرایط زمینه‌ای را تعیین کند.

وی افزود: در فضای آموزش مجازی این عدم حمایت و عدم امکان همکاری خانواده ها خیلی مؤثر است و خودش را نشان می‌دهد و نابرابری آموزشی که ممکن است به نابرابری اجتماعی منتهی شود را خیلی پررنگ تر کرده است که از عدم دسترسی به امکانات فناوری یعنی تبلت و گوشی همراه شروع می شود اما به همینجا ختم نمی‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: حتی بچه هایی که به گوشی و فناوری دسترسی دارند، در مناطق کمتر برخودار چون خانواده سواداطلاعاتی ندارد به خصوص درپایه‌های اول ابتدایی نمی تواند همراه مؤثری برای کودک باشند و این بچه‌ها ضرر زیادی می‌بینند.

وی خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: اولین خواهشم از جمع برگزیده شما این است که با هم‌فکری به راه‌حلی برسیم که چطور می‌توانیم آن نقشی که در کلاس حضوری داشتیم، در فضای مجازی هم داشته باشیم تا آن فاصله میان بچه‌ها را رفع کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فضای مجازی فرصتی را فراهم کرد تا این تلاش‌ها و توانمندی‌های معلمان دیده شود و نشان می‌دهد معلمان ما بسیار خلاق هستند.

وی به زمان آموزش معلمان اشاره کرد و افزود: اگر در گذشته معلمان از ساعت ۸ تا ۱۲ در مدرسه حضور داشتند اکنون این زمان و محدودیت برداشته شده و آموزش در هر زمان به عنوان یک واقعیت جدید به زندگی معلمان اضافه شده است.

حکیم‌زاده به فعالیت خانواده‌ها در زیست بوم جدید اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که تا قبل از کرونا خبر نداشتند در مدرسه فرزندشان چه می‌گذرد، به صورت جدی درگیر شدند و نقش بسیار فعالی را ایفا کردند؛ نقشی که در سند تحول بنیادین تاکید شده بود که ما خانواده‌ها را باید به عنوان شرکای یادگیری در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از پیش بینی‌ها این بود که شاید آموزش حضوری کم‌کم کنار گذاشته شده و ارزش‌های خود را از دست دهد اما شاهد این بودیم که در تمام نقاط جهان خصوصا آنهایی که در فناوری‌ها، زیر ساخت‌های پیشرفته‌ای دارند و مشکلات دسترسی به گوشی و تبلت را هم نداشتند مانند کشورهایی نظیر آلمان و کانادا، خیلی زود متوجه شدند هیچ چیزی جای کلاس درس را در دوره ابتدایی نمی‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر بررسی‌ها نشان داد در دوره ابتدایی فناوری هر چقدر پیشرفته و برنامه‌ریزی شده و هر چقدر جذاب باشد، جای نگاه گرم و نفس معلم را نخواهد گرفت و یک تجدید نظری در تمام پیش بینی ها ایجاد شد؛ در نهایت اینکه در کشورها پروتکل هایی برای فعالیت مدارس تنظیم شد و علی‌رغم افزایش مبتلایان در دوره ابتدایی سعی کردند تا به تعداد محدود، کودکان را در مدرسه داشته باشند.

انتهای پیام/