سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:32 - چهارشنبه 03 دی 1399

چرا BBC فارسی، انگلیسی است/ کرونای انگلیسی و سردرگمی رسانه ملکه

درحالی که این روزها همه جا صحبت از کرونای انگلیسی است و بسیاری از کشورها مرزهایشان را به روی این کشور بسته‌اند، بی‌بی‌سی فارسی از این موضوع به سادگی عبور کرده دقیقا برعکس زمان شیوع کرونا در ایران که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کشورمان دریغ نکرد.

به گزارش اصفهان شرق؛‌  BBC فارسی پیش از ورود کرونا به ایران، کشور ما را به پنهان کاری متهم کرد، پس از آن با ایران هراسی سعی کرد تا جمهوری اسلامی را عامل شیوع کرونا در منطقه و حتی جهان معرفی کند. در آن زمان BBC فارسی، هجمه هایی را هم به بهانه پروازهای ماهان علیه ایران به راه انداخت اما حالا که چند هفته ای است انگلیس، منبع شیوع مدل جهش یافته‌ای از ویروس کرونا شده و  بسیاری از کشورها پروازهای خودشان از و به لندن را متوقف کرده اند، دیگر خبری از این سیاه نمایی‌ها از رسانه وابسته به دربار ملکه انگلیس نیست. آن‌ها نه تنها دیگر سیاه‌نمایی علیه انگلیس نمی کنند بلکه سعی می‌کنند این کشور را تبرئه کنند.

* هجمه به ایران در زمان شیوع کرونا، بایکوت کرونای انگلیسی

مرور ۲۶۴ پست اینستاگرامی بی‌بی‌سی فارسی در پنج روز اخیر نشان می دهد که آن‌ها تنها در چند پست به ویروس کرونا در بریتانیا پرداختند که این اخبار هم لزوما اخباری منفی برای انگلیس نیست .

اما در زمان شیوع کرونا در ایران، اکثر پست‌های این رسانه انگلیسی به کرونا در ایران (با جهت‌دهی القای ترس به مردم ایران، ایران هراسی، انزوای ایران، پنهان کاری مقامات ایرانی، ناتوانی ایران در کنترل کرونا و …) اختصاص داشت.

* تلاش برای قرار دادن مردم مقابل حکومت به بهانه تهیه واکسن

همچنین درحالی که مسئولان کشورمان از جمله رئیس جمهور و وزیر بهداشت طی روزهای کشور بارها تاکید کردند همزمان با تولید واکسن ایرانی کرونا، درحال خرید بهترین واکسن برای مردم ایران هستند، بی بی سی فارسی بدون اشاره به تحریم‌هایی که حتی انتقال ارز برای تهیه دارو را دچار مشکل کرده،  سعی می کند مردم را مقابل مسئولان قرار دهد.

* وقتی پزشک متخصص، نتایج تحقیقات بی‌بی‌سی را هوا کرد

این شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان که چند روز پیش هم در گزارشی بار دیگر آمارهای کرونایی ها در ایران را زیر سوال برده بود و البته همان زمان پزشکایرانی مقیم بلژیک روی خط، پاسخی به هجمه های آن ها داد و آمارهای بی بی سی را بی اعتبار کرد.

* کرونای حریرچی فاجعه! کرونای وزیر بهداشت انگلیس، خفیف

البته سابقه اعمال این سیاست‌های دوگانه بی‌بی‌سی فارسی به این موارد محدود نمی شود؛ بی بی سی فارسی در زمان ابتلای ایرج حریرچی؛ معاون وزیر بهداشت ایران به کرونا چنان جنجالی به راه انداخت که وا مصیبتا هیچ بدبختی بالاتر از این نیست که بالاترین مقام پزشکی یک کشور به کرونا مبتلا شود اما در زمان ابتلای وزیر و معاون وزارت بهداشت انگلیس دیگر خبری از این هجمه ها نبود.


هجمه به مسئولان ایران به دلیل ابتلا به کرونا و استفاده از تصویر ناانید کننده از حریرچی


پوشش متفاوت اخبار ابتلای کرونای بالاترین مسئولان انگلیسی

* ایران تنها، انگلیس متحد

بی بی‌سی فارسی سعی می‌کند با انتخاب عکس‌هایش هم پیامی را به مخاطبش بدهد. برای مثال  به این دو خبر توجه کنید: در حالی که آمارهای مرگ کرونایی در ایران نسبت به هفته‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده اما آن‌ها عکسی ترسناک و دلهره‌آور را انتخاب می‌کنند اما برای انتشار خبر کشته‌های کرونا در انگلیس که آماری بیش از دو برابر ایران دارد، از تصاویر دیگری استفاده می‌کند.

ی در انتخاب عکس‌ها هم

* ایران قتله‌گاه کرونا، انگلیس، گل و بلبل

حتی در زمان شیوع کرونا در ایران، بی بی سی فارسی با انتشار تصاویر دلهره‌آور از مردم ایران، ایران را قتله گاه ویروس کرونا معرفی‌ می‌کرد آن هم در شرایطی که فقط ۵ نفر در ایران جان خود را از دست داده بودند اما برای خبر بسیار تلخ و دلهره‌آور  افزایش تلفات بریتانیا به ۳۲۰۰۰ نفر و رتبه نخست انگلیس از این حیث در اروپا، از یک تصویر آرامش‌بخش استفاده کرده است، تصویری که یک پیرمرد در فضایی سرسبز، با امید تمام در حال تماشای یک طوطی است.

* دوگانه این بار به بهانه فوتبال

آن‌ها حتی فوتبال را هم دستمایه تحقیر مردم ایران قرار دادند؛ در زمان قهرمانی لیورپول انگلیس آن‌ها بدون اشاره به عدم رعایت پروتکل ها توسط تماشاگران این تیم با تیترهای جذاب از این اتفاق استقبال کردند اما در زمان قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر ایران، یک فیلم از خوشحالی هواداران پرسپولیس  بدون رعایت پروتکل ها پیدا کردند و آن ها را به عدم رعایت موارد بهداشتی متهم کردند.


پوشش خوشحالی هواداران لیورپول بدون اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی


انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌ها توسط پرسپولیسی‌ها

البته به لیست سیاست‌های دوگانه بی‌بی‌سی فارسی فقط در موضوع کرونا می‌توان لیست بلندبالایی تهیه کرد از جمله آن که در طول این ماه ها بارها بی بی سی فارسی هرفیلمی از هرکجای ایران که در آن کمبودی دیده می‌شد را بلافاصله منتشر می‌کرد اما کمبود مایحتاج اولیه، دزدیدن وسایل بهداشتی و تظاهرات علیه قرنطینه مردم در اروپا را سانسور کرد. حتی تلاش ‌های  چندماهه گروه‌های جهادی که از حضور در بیمارستان‌ها و بیمارستان تا کمک به نیازمندان در قالب کمک‌های مومنانه بودند را بایکوت کردند اما یک اقدام کوچک در قلب اروپا را برجسته کردند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.