سرویس: غیر تولیدی 15:20 - سه شنبه 02 دی 1399

کاهش 1700 نفری جان‌باختگان سوانح رانندگی/ اسقاط 9940 خودرو فرسوده

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سال 98 شاهد کاهش 1.4 درصدی جان‌باختگان ناشی از تصادفات بعد از دو سال بودیم، گفت: امسال نیز با کاهش 35 درصدی ترددها با شیوع کرونا، در 8 ماه نخست سال جاری، شاهد کاهش 13.7 درصدی(یک هزار و 720 نفر) جان‌باختگان سوانح رانندگی هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ سردار سید کمال هادیانفر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه چهار وظیفه اصلی برعهده پلیس راهور است، اظهار کرد: مدیریت ترافیک در 236 هزار کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی، روستایی، تسهیل در ترددها در فصول مختلف در طول شبانه‌روز، ارائه خدمات در مباحثی همچون صدور گواهینامه و شماره‌گذاری و کاهش سوانح ترافیکی و جان‌باختگان آن از جمله وظایف مهمی است که برعهده پلیس راهور است.

وی ادامه داد: در سال 98 توفیق کاهش 1.4 درصدی تصادفات را در حوزه جان باختگان بعد از دو سال داشتیم، امسال نیز بنابر آمارها با کاهش 35 درصدی ترددها با شیوع کرونا، در 8 ماه سال جاری شاهد کاهش 13.7 درصدی (یک هزار و 720 نفر) جان باختگان سوانح رانندگی بر اساس آمارهای پزشکی قانونی به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم همچنین بیشترین کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی با حدود 17 درصد در جاده‌ها و سه درصد در شهرها روی داده است.

با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در 9 ماهه سال جاری، 19.4 درصد کاهش جان باختگان سوانح رانندگی را داشته باشیم، گفت: در حوزه تصادفات در ترافیک باید گفت اکنون در شرایط زمستانی قرار گرفته و بارش های برف، کولاک و باران را شاهد هستیم، اکنون بیش از 40 هزار نفر در اجرای طرح زمستانی نقش چشمگیری دارند.

وی بیان کرد: در سال جاری 670 هزار و 891 دستگاه خودروی نوشماره را پلاک کردیم که نسبت به مدت مشابه پنج درصد کاهش داشته است؛ همچنین انتقال سند دو میلیون و 32 هزار و 38 خودرو را در مدت مذکور انجام دادیم که نسبت به مدت مشابه سه درصد افزایش داشت.

سردارهادیانفر ادامه داد: 35 میلیون وسیله‌نقلیه در کشور داریم که درصد زیادی از آنها مانند 9 میلیون موتورسیکلت در سن فرسودگی قرار دارند، اجرای قانون هوای پاک به کندی در کشور پیش می‌رود، از 23 میلیون خودرو سبک و سنگین در کشور سال گذشته 11 هزار و امسال 9 هزار و 940 دستگاه اسقاط شده یعنی نشان از کندی فرآیند دارد، متاسفانه تسهیلات درنظر گرفته شده برای اسقاط وسایل‌نقلیه صحیح اجرا نمی‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار نوبت‌دهی اینترنتی در مراکز شماره‌گذاری انجام گرفته است، تصریح کرد: اکنون نوبت‌دهی در مراکز شماره‌گذاری سراسر کشور به صورت اینترنتی انجام می‌شود همچنین درباره صدور پروانه رانندگی در 9 ماه امسال تقریبا 481 هزار جلد  گواهینامه جدید الصدور داشتیم، نکته جالب این است که امسال مسن‌ترین فرد درباره گواهینامه موتورسکیلت 74 سال سن داشت، برای پایه سه فردی با 80 سال و برای پایه دو فردی با 64 سن موفق به اخذ گواهینامه شدند.

وی با بیان اینکه اکنون آموزش و آزمون عملی فقط در بحث مراکز آموزش رانندگی انجام می‌شود، اظهار کرد: نرم‌افزاری برای آموزش مجازی آئین‌نامه به صورت پایلوت آغاز شده است؛ هشت هزار و 784  گواهینامه رانندگی به دلیل نمره منفی در آستانه ضبط و بعضاً ابطال قرار دارند، به دارندگان آنها به صورت پیامکی اطلاع رسانی کردیم این افراد باید 6 ماه تخلف نکنند تا نمره منفی آنها بی‌اثر شود و اگر احتیاط نکنند و تخلف داشته باشند گواهینامه آنها ابطال می‌شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در 9 ماه سال گذشته 67 میلیون و در 9 ماهه امسال 75 میلیون اعمال قانون صورت گرفت، گفت: تقریباً 60 درصد اعمال جریمه به صورت سیستمی است اما برخی از ماموران با قبض جریمه اعمال قانون می‌کنند، افرادی که با قبض جریمه می‌شوند برای پرداخت عجله نکنند تا پیامک حاوی شناسه پرداخت برای آنها ارسال شود.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: به همکاران ابلاغ کردیم هیچ وسیله‌نقلیه چه در جاده و چه در شهر برای خلافی بالای یک میلیون تومان توقیف نشود، قصد داریم یک میلیون تومان را به سه میلیون تومان افزایش دهیم، البته به همکاران تاکید کرده ایم توقیف وسایل‌نقلیه با تذکر و اعمال جریمه به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان اعمال قانون سال گذشته صورت گرفته و وصولی ها به حساب خزانه دولت واریز می شوند، متذکر شد: اکنون به طور متوسط در کل کشور با شیوع کرونا حدود 30 درصد کاهش تردد داشتیم.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: در بحث جریمه پیامک های ارسال شده دو مرحله‌ای است، ما در چند مرحله اعمال جریمه را کنترل می‌کنیم، به طور مثال وقتی خودرویی تخلف می‌کند یک پیامک برای راننده ارسال می‌شود که شما با مثلا این شماره خودرو  مرتکب تخلف شده اید اما در حال بررسی است بعد از آن نرم‌افزاری به صورت سیستمی پلاک و خودرو را بررسی می‌کند سپس عامل انسانی به صورت اپراتوری کنترل را انجام می‌دهد و در صورت انطباق مشخصات موجود با ارکان وسیله نقلیه، پیامک جریمه برای فرد ارسال می‌‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به ترخیص 97 هزار موتورسیکلت توقیف شده از پارکینگ‌های کل کشور گفت: معیار و ملاک فعالیت وسیله‌نقلیه نه سن بلکه سلامت وسیله‌نقلیه است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.