اصفهان شرق

تنهایی باشگاه‌های ورزشی در جنگ با کرونا/ وقتی دولتی‌ها ورزش را به حال خود رها کردند

کدخبر: 207928
1399/10/02 در ساعت 11:48

به گزارش اصفهان شرق؛ نزدیک به یک سال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد؛ ویروسی که علاوه بر مرگ و میر، اقتصاد جهان را نیز با اختلالاتی مواجه کرد که البته ایران نیز از این شرایط مستثنی نبوده است.
بحران این ویروس به اندازه‌ای بود که تاثیر خود را در ورزش هم نشان داد؛ به گونه‌ای که باعث شد تا تمامی رویداد‌های ورزشی به مدت چندین ماه به حالت تعلیق در بیاید و حتی بزرگترین رویداد جهان یعنی  المپیک نیز یک سال به تعویق بیفتد.
با تعطیلی رویدادهای ورزشی، اردوهای ملی و تمرینات نیز تعطیل شدند، لیگ‌های مختلف به حالت تعلیق درآمدند و باشگاه‌ها خالی از مراجعه‌کننده شدند.

* بحران کرونا و آسیب به باشگاه‌های ورزشی
یکی از مشاغلی که در این بین آسیب دید، باشگاه‌داران هستند؛ به ویژه بخش خصوصی که در افزایش سرانه ورزشی و قهرمان‌پروری هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
بحران کرونا از نظر اقتصادی به اندازه‌ای بود که باعث شد تا مجموعه‌های ورزشی هم با مشکلاتی روبرو شوند؛ مشکل پیش آمده به اندازه‌ای حاد بود که تعدادی از باشگاه‌داران را مجبور به تعطیلی و فروش وسایل ورزشی کرد.

* صدقی: وزارت ورزش به تعطیلی باشگاه‌ها نگاه جدی داشته باشد

کاوه صدقی رئیس انجمن صنفی باشگاه‌داران استان تهران در گفت‌وگو با فارس در این باره اظهار داشت: افزایش سرانه زیرساخت‌ها بر دوش باشگاه‌های خصوصی است. ۳۲ هزار باشگاه فعال داشتیم اما در شرایطی هستیم که به بخش خصوصی توجه نمی‌شود.
وی افزود: در حالی که دولت گفته بود نیم میلیارد در هر اشتغال هزینه می‌کند اما شاهد تعطیلی باشگاه ها هستیم. وزارت ورزش، شهرداری و وزارت کار باید جدی به این موضوع نگاه کنند.

* قصه وامی که به سرانجام نرسید
اگرچه مصاحبه‌های مختلف برای کمک به باشگاه‌داران صورت گرفت و حتی حرف از ارائه تسهیلات به میان آمد اما شرایط تخصیص این تسهیلات به قدری سخت بود که خیلی از باشگاه‌داران را مجبور به کناره‌گیری کرد.
حمید رحمانیان عضو هیات مدیره انجمن صنفی باشگاه‌داران استان تهران در این باره گفت: با اوضاعی که پیش آمده و تداوم تعطیلی‌ها، سرمایه‌ها از دست رفته و خیلی از باشگاه‌داران مجبور به تخلیه فضای خود شده‌اند. وام‌هایی را که گفتند، شرایط بسیار سختی دارد. هر ضامنی را قبول نمی‌کنند و ضامن دولتی می‌خواهند؛ آن هم با نامه کسر از حقوق. مگر یک کارمند چقدر حقوق می‌گیرد که بتواند ضامن برای وام شود؟
امیررضا ابوالقاسم یکی دیگر از باشگاه‌داران تهران درباره عدم حمایت از باشگاه‌های خصوصی عنوان کرد: شرایط اصلا مناسب نیست و هیچ حمایتی از باشگاه‌های خصوصی نمی‌شود. با وجود مشکلات ایجاد شده حتی یک ریال هم از اجاره‌ها کم نشده است.
وی افزود: موضوع وام هم یک قصه است و به واقعیت نخواهد رسید. من برای موضوع اقدام کردم اما نشد. نتوانستیم وارد سیستم شویم به بانک مراجعه کردیم اما گفتند دست ما نیست بعد هم گفتند ضامن دولتی می‌خواهند. شرایط عجیبی را مطرح کردند یعنی نمی‌خواهند وام دهند. من فکر می‌کنم ۹۰ درصد از باشگاه‌داران نتوانستند این وام را دریافت کنند.

* نگرانی از کاهش ورودی قهرمانان ملی به ورزش

جدا از مسائل اقتصادی، نقش باشگاه‌های ورزشی در قهرمان‌پروری را هم نباید نادیده گرفت. تعطیلی مجموعه های مختلف تاثیر خود را روی تمرینات ملی‌پوشان کشورمان هم خواهد گذاشت. باشگاه‌داران مختلف بر این باور هستند که تعطیلی مجموعه‌های مختلف و استخرها در ورزش قهرمانی هم تاثیر می‌گذارد.
کاوه صدقی در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارس درباره تاثیر تعطیلی باشگاه‌ها در ورزش قهرمانی گفت: فدراسیون‌ها امکانات ویژه ندارند. به همین دلیل، ورزشکاری که به سطح خوب می‌رسد که مورد توجه آنها قرار می‌گیرد. فدراسیون دنبال بهترین است اما این بهترین‌ها باید کجا پرورش پیدا کنند؟ فکر می‌کنم با این شرایط پیش آمده ما در ورودی ورزشکاران ملی هم با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.
وضعیت اقتصادی کشور را در شرایط ویروس کرونا و بحران ایجاد شده نمی‌توان نادیده گرفت اما نباید فراموش کنیم کسب مدال‌های مختلف در میادین بین‌المللی همیشه کام مردم کشورمان را شاد کرده است. بنابراین برای بالا رفتن پرچم جمهوری اسلامی ایران لازم است که حتماً به ورزش هم توجه شود تا ما بیش از این شاهد موفقیت‌های جوانان اسلامی در میادین بزرگ باشیم.
انتهای پیام/فارس