سرویس: غیر تولیدی 13:41 - دوشنبه 01 دی 1399

بودجه‌ای با چاشنی بلندپروازی/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطلوب مجلس نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده براساس واقعیت‌ها تدوین نشده است، گفت: فروش روزانه ۲.۳میلیون بشکه نفت یک پیشنهاد بلندپروازانه است که تحقق آن سخت است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید موسی موسوی با تحلیل بخش نفتی لایحه بودجه سال 1400، اظهار کرد: به‌نظر می‌آید دولت عدد درشتی را در بودجه برای فروش نفت پیش‌بینی کرده است و براساس تحقیقات کارشناسی که شخصاً انجام داده‌ام این پیشنهاد بلندپروازانه است چراکه تحقق فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز کار مشکلی است و به‌سهولت نخواهد بود.

وی با ابراز اینکه لایحه بودجه براساس واقعیت‌ها تدوین نشده و چاشنی خوشبینانه آن بیشتر است، افزود: مجلس در تلاش است که گره‌ای از گره‌های اقتصادی مردم را باز کند نه آنکه گره به‌روی گره بیاورد با وجود این، دو راه پیش‌رو دارد؛ ابتدا رد کلیات با هدف اصلاح آن ازسوی دولت یا تصویب کلیات با هدف اصلاح جزئیات آن در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس.

وی بیان کرد: اگرچه لایحه بودجه ارائه‌شده مطلوب مجلس نیست اما بهتر است برای کمک به دولت و اثبات منصفانه بودن نگاه مجلس به قوه مجریه، پس از تبادل نظر و چکش‌کاری در نهایت کلیات لایحه تصویب و در ادامه به‌روی جزئیات لایحه عمیقاً کار شود تا بتوان بودجه‌ای عملیاتی و واقع‌بینانه به تصویب رساند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش‌بینی فروش حدود 70 هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در لایحه، گفت: مجلس چند ماه گذشته با این طرح مخالفت کرد چراکه آن زمان رقم درشتی برای پیش‌فروش پیشنهاد شده بود اما اکنون رقم 70 هزار میلیارد تومان جای تأمل دارد درواقع باید گفت؛ چرا اجازه انتشار سایر اوراق داده شده است اما با انتشار اوراق سلف نفتی مخالفتی سختگیرانه می‌شود؟ در حالی که اوراق سلف نفتی به‌دلیل دادن نفت به مردم پشتوانه‌ای دارد که سایر اوراق ندارند لذا معتقدم می‌توان این پیش‌بینی را چکش‌کاری کنیم و با انتشار اوراق سلف نفتی مخالفت نکنیم.

انتهای پیام/+

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.