سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 06:12 - دوشنبه 19 خرداد 1393

مهدی رفائی

مسئولین در روز جوان، عمق مصائب جوانان شرق اصفهان را دریابند

این حق جوانان شرق اصفهان نیست!

اصفهان شرق- مهدی رفائی

جوان ایرانی غیرت علی‌اکبر گونه‌اش را در 8 سال دفاع مقدس ثابت کرد و الگویش جوان شبه پیمبر صحرای کربلا بود، علی‌اکبر (ع) چه اسم بالنده‌ای و چه الگوی سازنده‌ای برای هزاران جوان ایرانی، آن‌ها که حتی از مدرسه فرار کردند تا به‌صف جهاد برسند، آن نوجوانانی که قدشان از قد کلاشینکف کوچک‌تر بود ولی جسارت و شجاعتشان به‌اندازه هزاران تانک و اف 14 دشمن را درمی‌نوردید.

امسال سال مدیریت جهادی است و عزمی که جوانان غیور شرق اصفهان قبلاً هم در 8 سال دفاع مقدس آن را جاودانه و سر افرازانه به بوته آزمایش سپردند، این بار هم تداوم می‌بخشند، جوان ایرانی از امتحان جهاد و شجاعت پس دادن باکی ندارد، مرد دلاوری و میدان‌داری است و حاشا که با مصائب بزرگ و کوچک، پا پس بکشد ولی گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی کم‌کاری‌ها و کمبودها، علی‌رغم جسارت و پایمردی جوانان ما عرصه را بر این فردا سازان قهرمان تنگ می‌کند.

حکایت این سال‌های دشت پهناور شرق شهرستان اصفهان همین حکایت است، وقتی به عقب برگردیم جوانان کشاورز زاده و روستازاده شرق اصفهان در دفاع مقدس و سال‌های سازندگی هرگز برای انقلاب کم‌فروشی نکردند و تا پای جان در برابر تداوم نهضت معمار کبیر انقلاب و پیروی از ولایت ایستادند، از چند هزار شهید دلاور دیار مقاوم شرق بگویم یا هزاران جوان نابغه و نخبه‌اش، از دلاورانی بگویم که زندگی در کنار کویر فولاد آب‌دیده‌شان کرد تا در گرمای جان‌سوز جبهه جنوب راه بر صدامیان ببندند یا از فاتحانی که در جبهه سازندگی سال‌هاست طلایه‌دار ابتکار و عمل درصحنه علم و دین هستند.

فراموش نکنیم که جوانان پهن‌دشت کویری شرق اصفهان که سال‌هاست با خشک‌سالی و مشکلات فراوان، دست‌به‌گریبان است صدها موفقیت و افتخار درصحنه‌های مختلف، آفریدند و صدها پزشک و طلبه و روحانی و معلم و مدیر ارشد دولتی و هزاران دانشجوی نخبه را به انقلاب اسلامی تقدیم کردند و این تداوم خط سرخ شهادت در سال‌های جهاد اقتصادی و سازندگی بود.

اگر جوان روستازاده با کمترین امکانات بیشترین افتخار را می‌آفریند، شایسته است که به مشکلاتش رسیدگی شود، اکنون باعث شرمساری است که بگوییم صدها نفر از این جوانان براثر مشکلات ناشی از خشک‌سالی ترک تحصیل کردند و به‌جای دانشگاه برای نان‌آوری خانواده به مشاغل سخت و زیان باری که شایسته‌شان نیست می‌پردازند.

فرار سرمایه‌ها از شرق اصفهان و نیز بی‌بضاعتی و درماندگی کشاورزان سختی‌کشیده این دیار باعث هزاران مورد بیکاری جوانان و یا انحراف خلاقیت‌هایشان شده است و جوانه‌های نبوغ و رشدشان در مرداب بی امکاناتی و خشک‌سالی زجرآور شرق اصفهان فرورفته است.
روز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) را روز جوان نام نهادند تا وظیفه دشوار جوان ایرانی را گوشزد کنند،

images

جوان یعنی تحرک و نشاط و غیرت، یعنی قامت رشیدی که نمی‌تواند بر مصائب اطرافیانش بی‌تفاوت باشد، جوان نبض پاینده و پوینده رسالت محمدی در رگ‌های غیرت علوی است، جوان سررشته‌دار دفاع از حریم ولایت و پایمردی در عرصه دفاع از حقانیت آل الله است،17 ساله یا 25 ساله چه فرقی می‌کند، علی‌اکبر (ع) که به میدان زد، گویا قیامتی برپاشده بود، در اولین حمله، ده‌ها جلودار سپاه کفر را به زمین کوبید و تا عمق لشگر دشمن پیش رفت و اینجا بود که سپاهیان کفر با فریاد «پیغمبر زنده شده» پا به فرار گذاشتند، از ترس و تعجب مو به بدن فرماندهان یزیدی سیخ شده بود، می‌گفتند: نکند محمد (ص) زنده شده یا این حمزه سیدالشهداست، نکند او احمد ثانی است؟ و این‌گونه شجاعت و جسارت حضرت علی‌اکبر (ص) رعشه بر بدن کفار و سپاهیان یزیدی افکند و شباهت بی‌نظیر او به پیامبر اکرم (ص) نیز باعث عجز و فرار کافران می‌شد، ولی حساب یک در برابر یک و یا یک در برابر صد نبود، حکایت کربلا تفسیر نابرابری شجاعت در برابر رذالت و نامردی بود که اگر حتی یک در برابر هزار هم می‌بود، باز فدائیان حسین (ع) پیروز میدان می‌شدند ولی از قبل حکمت این نبرد نابرابر بر قلب «سفینه النجات» وحی‌شده بود و هنوز هم پس از قرن‌ها هیچ منطق و ریاضیاتی نتوانسته است، تقابل و تقسیم عدد شریف 72 برده‌ها هزار را جز با نامردی و خباثت آل یزید و معاویه تفسیر کند.

اما وظیفه‌ای سنگین‌تر، بر دوش دولتمردان و مدیران امروز و فردای این مملکت است که اگر نتوانیم روزگار خوشی برای جوانان رقم بزنیم، آینده این سرزمین هم دچار آسیب و کسالت خواهد بود، از برخی مدیران پیشکسوت می‌پرسیم که چقدر به جوان‌ها میدان دادید؟ چقدر از فکر جوانان و مشاوره آن‌ها استفاده کردید و آیا زمان آن نرسیده که میدان‌هایی که به تحرک و فکر نو نیاز دارد به جوانان سپرده شود و شما بزرگان تنها هدایت‌گر و توصیه‌کننده باشید؟

دردآور نیست که جوانی که باید، علی‌اکبری رشد کند و جسور و سازنده باشد، در لاک بیکاری و بی‌دفاعی و بی‌سرپناهی فرورود؟ چرا نباید خلاقیت‌های جوانان ما در عرصه‌های مهم علمی و هنری به کار گرفته شود و اکثر آن‌ها در قفسه‌ها و انبارها گرد نخورد؟

داشتن هزاران جوان تحصیل‌کرده بیکار افتخار نیست و فرورفتن هزاران جوان در لاک انزوا و دوری از نشاط و خلاقیت، برای کشوری که الگوی جوانانش علی‌اکبر (ع) حسین است چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

زجرآور است که اعتیاد پنجه به شجاعت جوان ایرانی بکشد و جنگ نرم، اعتمادبه‌نفس جوانان ما را دربازی‌های مسخره رایانه‌ای و فیلم‌های مبتذل و شبکه‌های معاند به‌زانو دربیاورد، مگر ما چه کم داریم که جوان ما بخواهد برای رشد و شکوفایی کشورش را ترک کند و آیا فرار مغزها و گریز نخبه‌ها نشان کم‌کاری برخی مدیران نیست؟

image26683

باشد که دیگر شاهد نباشیم که جوانان زجرکشیده شرق اصفهان که برای کشور و انقلاب خود کم نگذاشتند، اسیر بی‌عدالتی در تقسیم امکانات و شغل شوند و ببینیم که دردهایی به نام بیکاری و اعتیاد و … بر درد بزرگ خشک‌سالی مردمان شرق اصفهان اضافه نشود، به امید یاری مسئولینی که به اهمیت و پایمردی مردمان شرق شهرستان اصفهان واقف‌اند و درد این مردم صبور را حس می‌کنند…

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “مسئولین در روز جوان، عمق مصائب جوانان شرق اصفهان را دریابند”

  1. محمد احمدی گفت:

    تبریک به این قلم که برای شرق می نویسد.

    واقعا حرف جوانان شرق اصفهان بود

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.