سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 11:10 - دوشنبه 19 خرداد 1393

دکتر محمد انصاری پور:

جوانان مقصر اصلی در بحران های جامعه نیستند/ خانواده را در تربیت فرزند آموزش دهیم

دکتر انصاری پور گفت: نداشتن الگو، آموزش هاي كافي و مهارت خوب براي زندگي باعث مي شود كه جوانان ما كفايت لازم را در عرصه ی ورود به جامعه پيدا نكنند.

دکتر محمد انصاری پور دانشجوی تخصص طب سنتی در گفتگو با اصفهان شرق به دو مورد از معضلات در مورد معضلات جوانان اشاره و اظهار داشت: مشکل خانواده ها در مواجه شدن با جوانان در دو حیطه بررسی می شود، خانواده و مسئولين پرورش جوانان دو حیطه مطرح شده در مواجه شدن با مشکل جوانان می باشد.
وی نحوه برخورد خانواده ها در تربیت فرزند را از مراحل مهم رشد فرزند خواند و افزود: خانواده ها آموزش لازم براي چگونگي تربيت درست فرزند را نديده اند بنابراين بخوبي از عهده تربيت فرزندان خود بر نمي آيند و در مراحل مختلف رشد فرزند نمي دانند كه چگونه با آن برخورد كنند تا فرزندي با شخصيت متعادل و رشد يافته تحويل جامعه بدهند. در این صورت با جواني روبرو مي شوند كه به قوانين خانواده و حتي به جامعه احترام نمي گذارد.

انصاری پور نداشتن بافت فرهنگی مناسب جوان را از دیگر مشکلات جوانان امروز جامعه عنوان کرد و افزود: بافت فرهنگي فكري براي جوان نكرده است. مسئوليني كه بايد به پرورش جوانان فكر كنند بخصوص آموزش و پرورش ساماندهي خوبي براي جوانان ندارند يا ماموريت خود را بخوبي نمي شناسند. بنابر اين جوانان ما براي زندگي آتي خود مهارت لازم براي خوب زيستن و دانش كافي براي تعاملات اجتماعي را نداشته و اگر مشکلی مثل بيكاري و فقر هم به آن اضافه بشود، اين جوان ممكن است براي فرار از مشكلات به اعتياد روي آورده و اوقات خود را به آن شكل كه شايسته و مطلوب است سپري نکرده يا بدليل نداشتن مهارت و احساس كفایت نكردن، اعتماد و عزت نفس خود را از دست بدهد و در اين صورت وقتي جوان عزت نفس نداشته باشد دست به هر كاري مي زند.

وی به نقش آموزش و پرورش در یادگیری دانش آموزان با مهارت های زندگی اشاره و تصریح نمود: در آموزش و پرورش آموزش ها مبتني بر مهارت هاي زندگي و آماده شدن براي يك زندگي سالم نيست. آموزش ها يكسري محفوظاتي است كه دانش آموز ياد گرفته و از آن نمره مي گيرد و عبور مي كند. اموزش هاي آموزش و پرورش بچه ها را براي زندگي سالم آماده نکرده و از طرفي بچه ها نيز الگوي خوبي ندارند. نداشتن الگو، نداشتن آموزش هاي كافي و نداشتن مهارت خوب براي زندگي باعث مي شود كه جوانان ما كفايت لازم را پيدا نكنند و اميدشان به آينده و قدرت ريسك پذيري کم تر می شود.

Mother-and-daughter

دکتر انصاری پور مهم ترين نقش در تربيت فرزند را خانواده عنوان کرد و خاطرنشان کرد: خانواده ها در گذشته سينه به سينه آموخته بودند كه در چه سنی به چه شيوه اي با فرزند رفتار كنند و اگر تعدتد اندکی از خانواده ها روش غلطي در تربیت داشتند نهایتا آنچنان نتیجه منفی بر جامعه نمی گذاشت ولی الان هيچ كسي درست فعاليت خودش را انجام نمي دهد و پرورش جوانان به معضلی در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به برخی راهکارها در پرورشی نسلی متعهد و سالم عنوان کرد: بصورت كلي اول بايد خانواده ها را براي تربيت فرزندانشان آموزش داد و دوم اينكه مسئولين بايد افراد را براي زندگي آينده آماده كنند و به آموزش حفظيات بسنده نكنند. بهتر است بچه ها از دوران جواني با سازمان هايي مثل فني و حرفه اي بيشتر آشنا شوند و يك فن را ياد بگيرند. یادگیری فنون باعث افزايش اعتماد به نفس در جوان شده و از گرايش به بيكاري جلو گيري مي كند.

محمد انصاری پور در پایان با اشاره به این مطلب که جوانان مقصر اصلی در بحران های جامعه نیستند، تاکید کرد: جامعه و خانواده بايد به فكر جوان باشند و این وظيفه متوجه خانوداه، جامعه و نهاد هاي مسئول فرهنگي و پرورشي مي شود و لیکن در مواجه شدن با بحران ها جوانان را مقصر اصلی ماجرا نخوانیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.