اصفهان شرق

آخرین یلدای قرن را متفاوت تر از سال‌های گذشته جشن بگیریم

کدخبر: 207689
1399/09/30 در ساعت 09:26

به گزارش اصفهان شرق؛ آخرین شب یلدا قرن که امسال تمامی ایرانی‌ها متفاوت‌ترین شب یلدا را تجربه خواهند، بلندترین شب سال که امسال قرار نیست مانند سال‌های گذشته باشد. نه خبری از دورهمی‌های خانوادگی است نه خبری از حافظ خوانی بزرگترها. امسال قرار است جور دیگری بلندترین شب سال را جشن بگیریم.

امسال می‌خواهیم جور دیگری با پاییز هزار رنگ خداحافظی کنیم و آغاز زمستان را جشن بگیریم. هرساله شب یلدا بهانه‌ای برای دورهمی خانواده‌های ایرانی بود. شب چله که به عنوان بلندترین شب سال برای ما ایرانی هاست همیشه شب خاص و مهمی محسوب می‌شد و امکان نداشت خانواده‌های ایرانی این شب را بدون سور و سات برگزار کنند.

اما شرایط امسال با سال‌های گذشته متفاوت است از هفته‌های گذشته و پایان محدودیت‌های دو هفته‌ای تمام مسئولان امر و ستاد ملی مبارزه با کرونا نگران افزایش مبتلایان بعد از شب یلدا بودند و اعلام کردند که نگران هستیم مردم این شب را بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های کرونایی جشن بگیرند و بی تفاوت به شیوع این ویروس باشند.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درخصوص نگرانی‌های بابت شب یلدا، گفت: نگرانی ما اکنون برگزاری مراسم شب یلداست. مردم این هشدار را بسیار جدی بگیرند و بدانند که مثلا در بیش از ۶۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی به علت گردهمایی‌های خانوادگی و شب نشینی‌ها بوده است. نگذاری گذر از شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی به عزای طولانی تبدیل شود و همه سیاهپوش شویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید مثل ۱۳ بدر در شب یلدا هم همگی در خلوت خانه بنشییم تا هم همگی در سلامت باشیم و هم همکاران من در مراکز درمانی در آرامش خیال یک نفسی تازه کنند.

برگزاری مراسم شب یلدا مانند سال‌های گذشته، دورهمی‌های خانوادگی، رفتن به خانه بزرگتر‌ها ممکن است به قیمت تمام شدن جان عزیزانمان باشد و این شب باعث دوری همیشگی همه عزیزان و نزدیکان باشد.

اما همان مردمی که عید نوروز را در خانه ماندن و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و عید ۹۹ را جور دیگری سپری کردند، شب یلدا هم متفاوت از سال‌های گذشته عمل می‌کنند.

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت درباره وضعیت شکننده بیماری بیان کرد: هم اکنون وضعیت کنونی شکننده است و اگر مردم رعایت نکنند ممکن است پیک چهارم را شاهد باشیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره شب یلدا افزود: شب یلدا به مانند بمب است که در صورت عدم رعایت مردم منفجر می شود.

حریرچی بیان کرد: باید در امر مبارزه با کرونا هوشیار باشیم زیرا با کوچکترین اقدامی ممکن است موارد ابتلای جدید را مشاهده کنیم و دستاور های قبلی خدشه دار شود.

همانطور که عادت کردیم با شیوع کرونا خیلی از رفتار‌های گذشته را کنار گذاریم و بسیاری از عادت‌هایی که داشتیم را فراموش کنیم در شب یلدا ۹۹ و آخرین شب یلدا قرن که همزمان با شیوع کرونا شده است باید متفاوت عمل کنیم.

در شب یلدای کرونایی امسال می‌توانیم با کار‌هایی متفاوت از سال گذشته خودمان را سرگرم کنیم، تماشای برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون، گوش دادن به برنامه‌های رادیویی و پادکست‌ها، تماس صوتی و تصویری با دوستان و بستگان، تهیه اقلام ویژه شب یلدا و تزیین منزل برای بهبود حال و هوای اعضای خانواده، شعر خوانی به ویژه خواندن ابیاتی از حافظ، انجام فعالیت‌هایی مثل مشاعره و بازی‌های فکری، لطیفه گویی قصه گویی و ذکر خاطره‌ها با حکایت‌های روحیه بخش یا مرتبط به یلدا و. از جمله راه‌های سرگرم کننده در یلدای کرونایی امسال است.

فرنوش شریفی متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی گناباد، نسبت به خطر تشدید بیماری کووید ۱۹ پس از افزایش دورهمی‌ها هشدار داد و گفت: گرچه شب یلدا و دور هم جمع شدن سنت و رسم خوبی است که از گذشته‌ها وجود داشته است، ولی متأسفانه با شرایطی که امسال داریم، باید در برگزاری این رسم، تجدیدنظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کووید ۱۹ انتشار خیلی گسترده و زیادی دارد، تصریح کرد: بهتر است در شب یلدا به منزل سالمندان نرویم چراکه در صورت ناقل بودن، به راحتی بیماری را به افراد بزرگ‌تر خانواده منتقل خواهیم کرد.

شریفی با اشاره به اینکه برخی افراد به ویژه جوان‌ها وقتی به کویید ۱۹ مبتلا می‌شوند، یا بدون علامت خاصی هستند و یا کمترین علامت را دارند، تصریح کرد: مراجعه این ناقلان بی علامت به نزد سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بسیار خطرناک است و می‌توانند به راحتی در مدت نیم تا یک ساعت، بیماری را به آن‌ها منتقل کنند.

همچنین محمد صفایی جامعه شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: شب یلدا بسیار برای ما ایرانیان مهم است، اما با وجود این بیماری، نمی‌توانیم همه اعضای خانواده در کنار هم باشیم، اما این مسدله به معنای تعطیلی شب یلدا نیست.

وی با اشاره به روش‌های گرامیداشت شب یلدا کرونایی تصریح کرد: هر کسی در داخل خانه خود و با اعضای خانواده خود می‌تواند این شب را به شادی سپری کند. همچنین می‌توان از تکنولوژی بهره گرفت و برقراری با تماس‌های صوتی یا تصویری، با سایر اعضای خانواده و فامیل ارتباط گرفت و آن‌ها را در این شادی سهیم کرد.

این جامعه شناس گفت: امسال که ویروس کرونا در جهان و در کشور ما شیوع پیدا کرده است، هرگونه تجمعی اعم از جشن عروسی یا عزا، جنایت محسوب می‌شود، نباید به هیچ دلیلی سلامت انسان‌ها را به خطر بی اندازیم؛ بنابراین امسال باید به روش دیگری شب یلدا را پاس بداریم.

صفایی به خانواده‌های داغدار در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: افرادی که فردی را درون خانواده از دست می‌دهند فشار‌های روانی و استرس‌های کشنده‌ای وارد شریان حیاتی خانواده آن‌ها شده است. فرزندان، همسر و اقوام در سوگی عمیق، سخت و تلخ قرار می‌گیرند و از آنجا که مراسم ختم برگزار نمی‌شود، خانواه‌ها تخلیه روانی نمی‌شوند و این مساله باعث شده تا استرس و اضطراب‌هایی که درون خانواده اتفاق می‌افتد، عمیق باشد و تا مدت‌ها با آن‌ها بماند.

آخرین یلدای قرن  هم می‌گذرد و خواهیم دید که دور هم جمع نشدن و دورانی نگرفتن خللی در زندگی ایجاد نخواهد کرد. امسال حداقل برای خودمان هم که شده قید مهمانی را بزنیم و هرکس در خانه خود یلدا را جشن بگیرد.

شب یلدا امسال همزمان با روز پرستار شده است، پرستاران دیگر خسته شده اند اگر می‌خواهیم از پرستاران به پاس تمام زحمات و فداکاری‌هایشان از آن‌ها تقدیر کنیم شب یلدا از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنیم و مهمانی‌ها را برای روز‌های بعد از کرونا بگذاریم.