سرویس: غیر تولیدی 07:09 - یکشنبه 30 آذر 1399

پنج ویژگی والای معنوی که منشا آن‌ها بانوان هستند/ چرا حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است؟

تعالی معنوی و بالندگی در مسیر بندگی وابسته به نقش آفرینی درست بانوان در جامعه است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی درباره جایگاه بانوان در رشد و تعالی جامعه گفت: سوال بسیار مهمی که در ابتدا مطرح است، این است که نقش بانوان در به وجود آمدن رشد و پیشرفتِ انسان چیست؟ آیا زنان سهم مهمی در این مسیر پر فراز و نشیب دارند؟

بانوان بیشترین نقش را در ظهور انسان‌های الهی ایفا می‌کنند

وی در پنج بخش به پاسخ سوال بالا پرداخت و گفت: اولین نقش بانوان در دنیا انسان سازی توحیدی است. انسان سازی فقط به این معنا نیست که بانوان فرزند به دنیا بیاورند، بلکه از تولد مهم‌تر تربیت فرزندان است. در نتیجه علاوه بر اینکه بانوان باید به گونه‌ای حرکت کنند که به نیاز‌های جسمی و تمایلات فرزند برسند، باید به گرایش‌ها و نیاز‌های روحی وی هم رسیدگی کنند که به مراتب از نیاز‌های جسمی مهم‌تر است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی هدفمان انسان سازی توحیدی است، باید کاری کرد که بانوان بتوانند انسان‌هایی در مسیر الهی تربیت کنند. مادری که چنین هدفی دارد، بیشترین زمان را با فرزندان خود سپری می‌کند. در ادامه پس از انسان سازی توحیدی مرحله دوم شروع می‌شود که تمدن توحیدی است.

پنج ویژگی که در بانوان بیشتر ظهور دارد؟ /جایگاه زن در تعالی انسان

مادران، مسبب بروز صفات الهی در کالبد انسانی

حجت الاسلام موسوی افزود: تمدن توحیدی بر اساس صفات زیبای خداوند است. وقتی به صفات خدا توجه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که وقتی ما انسان‌ها استعداد‌های درونی‌مان را که خدا در ما قرار داده شکوفا می‌کنیم، تمدن توحیدی محقق می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: منظور از دمیده شدن روح خداوند در انسان‌ها یعنی استعداد‌ها و صفات نیک الهی در ما دمیده شود. این اتفاق نشان دهنده گرایش‌ها و نیاز‌های انسان الهی است. بنابراین وقتی ما از راه توجه به احکام، اخلاق و عرفان الهی به سمت تربیت نسل‌های آینده حرکت می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که نسل آینده با تربیت توحیدی می‌تواند، تمدن توحیدی را به وجود بیاورد.

منبع عشق و زیبایی

این پژوهشگر دینی در ادامه مطرح کرد: نکته سوم در رشد انسان این موضوع است که خداوند تمدن توحیدی را بر اساس مهرورزی، عشق و زیبایی بنا نهاده است. در نتیجه ما به هر چه که زیبا باشد، تمایل پیدا می‌کنیم. یکی از موهبت‌های الهی که خداوند در بانوان قرار داده گرایش به زیبایی است. پس بهترین افرادی که می‌تواند راهنما و ناخدای کشتی وجودی انسان به ساحل رستگاری باشد، بانوان هستند.

حجت الاسلام موسوی گفت: پس از این سه مرحله و هنگامی که انسان تمدن مهرورزی را در هستی بنا کرد، تمام دنیا سرشار از عشق و زیبایی می‌شود.

این کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه افزود: نکته پنجم چکیده تمام نکات قبلی است. نکته آخر به این موضوع اشاره دارد که بانوان می‌توانند در به وجود آوردن تمدن الهی و سرشار کردن هستی از عشق و زیبایی بسیار موثر باشند؛ زیرا تربیت و در نهایت خوشبختی دنیا و آخرت انسان‌ها به دست آنان است. اگر بتوانیم بانوان را در نظام اجتماعی و خانواده خوب تربیت کنیم، شاهد آن خواهیم بود که در همه هستی امواج زیبای علم، آگاهی، زیبایی پراکنده، دانایی، خرد ورزی و مهرورزی خواهد شد.

پنج ویژگی که در بانوان بیشتر ظهور دارد؟ /جایگاه زن در تعالی انسان

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: ما شاهد آن هستیم که حضرت زینب (س) مو به مو به این نکات توجه کردند. ایشان به دست پدر و مادر بسیار پاک تربیت شدند و در نتیجه با یاری سالار شهیدان توانستند، مبنا و بنیان تمدن اسلامی را تقویت کنند. همان بنیانی که پیامبر خدا (ص) در زمان خودشان با قرآن کریم بنا نهادند. حضرت زینب (س) باعث زنده شدن این تمدن شدند. در واقع آنچه که ما به آن نیاز داریم، تمدنی است که بر اساس تمدن خردمندی و مهرورزی است.

باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.