سرویس: غیر تولیدی 11:56 - شنبه 29 آذر 1399

محققان ایرانی از دنیا جلو زدند/ یک دستگاه تمام‌عیار برای پزشکی از راه دور

محققان ایرانی موفق به ساخت و توسعه یک دستگاه بسیار پیشرفته برای کاربردهای پزشکی شده‌اند که نمونه آن در دنیا بسیار کم‌نظیر است و حالا کشورهای مختلف برای تهیه آن پیش‌قدم شده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ یک موقعیت بحرانی مثل سیل یا زلزله را در نظر بگیرید؛ تعداد زیادی از مردم به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند، زیرساخت‌های درمانی آسیب‌ دیده‌اند و در بسیاری از موارد، خرابی‌هایی که به بار آمده حضور و استقرار سریع تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه می‌کند. حتی وقتی تیم‌های امدادی هم مستقر می‌شوند باز آسیب‌دیدگانی هستند که به ویزیت تخصصی نیاز دارند و شرایط برای رساندن آن‌ها به بیمارستان‌های مجهز بسیار مشکل است. حالا یک شرکت متخصص ایرانی توانسته دستگاهی قابل‌حمل برای معاینه فوری و تخصصی بیمار از راه دور بسازد که این خلأ جدی را پر می‌کند؛ دستگاهی که نمونه ضعیف‌تر آن در انحصار چند کشور بود و نمونه ایرانی آن با قابلیت‌های پیشرفته‌تر نه تنها به تولید انبوه رسیده بلکه توسط سوییس و آلمان و روسیه نیز خریداری شده است. فناوری که کاربرد آن بسیار فراتر از مواقع بحران است و به توسعه خدمات پزشکی در مناطق محروم و صعب‌العبور نیز کمک می‌کند. در این گزارش با این فناوری پیشرفته بیشتر آشنا می‌شوید.

* * اندازه‌گیری و ارسال فوری ۱۵ پارامتر علائم حیاتی با دستگاه کاملا ایرانی

دستگاهِ تله مدیسین یا پزشکی از راه دور که بعد از چندین سال تحقیق به مرحله تولید صنعتی رسیده، « آ-۱۵» نام دارد و قادر است ۱۵ پارامتر علائم حیاتی را با دقت بیمارستانی و اتاق عمل، بررسی و اندازه‌گیری می‌کند؛ سپس از طریق سیم‌کارت، اینترنت یا هر بستر قابل دسترس دیگری اطلاعات بیمار را برای پزشکی که در یک نقطه دیگر حضور دارد، ارسال نماید.

از ۱۵ علائم حیاتی که این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری آن را دارد ۷ علائم شامل علائم حیاتی می‌شود؛ سیگنال قلب، بررسی درصد اکسیژن خون و فشار خون – به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا–  از جمله این موارد است.«آ-۱۵» قندخون و کلسترول خون نیز اندازه‌گیری می‌کند. همچنین معایناتی نظیر چشم، گوش، حلق و بینی را به کمک دوربین‌های به کار رفته در آن مقدور می‌سازد.

قابلیت مهم و کلیدی این دستگاه آن است که تمام اطلاعات حاصل را «در همان لحظه و به صورت آنلاین» برای پزشک ارسال می‌شود. حتی نوار قلبی که توسط دستگاه ایرانی انجام می‌شود با تمام سیگنال‌ها و جزئیات بلافاصله برای پزشک راه دور قابل نمایش و بررسی است.

این دستگاه ایرانی، کوچک‌ترین دستگاه تله‌مدیسین در دنیاست که قابلیت حمل و نقل آن آسان است.

* بررسی پوست به کمک دوربین

دوربین‌های به کار رفته در این دستگاه همچنین قادر است پوست و زخم‌های پوستی را بررسی کند و این موضوع می‌تواند به وزارت بهداشت برای بررسی شیوع یک بیماری در منطقه‌ای خاص کمک کند.

این دستگاه همچنین قابلیت سونوگرافی دارد و حتی قادر به ارسال داده‌های به دست آمده برای پزشک خارج از کشور است. پزشک می‌تواند معاینات خود را توسط یک پرستار، بهیار و یا تکنسین انجام دهد و پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز نظر خود را درباره شرایط بیمار در همان لحظه اعلام کند. تمام اطلاعاتی که این دستگاه از شرایط بیمار به دست می‌آورد داخل خود دستگاه ذخیره می‌شود و در نهایت برای پزشک ارسال می‌شود.

«آ-۱۵» توسط محققان ایرانی در شرکت فناوری پزشکی مدی‌تک توسعه یافته و پس از توسعه به مرحله تولید رسیده و حالا شرکت سازنده آن در حال تولید انبوه این دستگاه برای مصرف داخلی و حتی صادرات به دیگر کشورها است.

دستگاهی که در دنیا نظیرش وجود ندارد

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است این دستگاه در سطح دنیا بی‌‌نظیر است حتی نمونه خارجی آن به این وسعت و توسعه‌یافتگی وجود ندارد. این دستگاه 15 علائم حیاتی  بررسی و اندازه‌گیری می‌کند که  این تعداد از علائم حیاتی در دنیا بی‌نظیر است.

مشابه این دستگاه را آمریکا ساخته که در حال حاضر در پنتاگون قرار دارد و صرفا برای سربازهایی که در جنگ‌های مختلف حضور دارند استفاده می‌شود.

یکی دو دستگاه شبیه به تله‌مدیسین را رژیم صهیونیستی و کره‌جنوبی ساخته که به جهت توسعه‌یافتگی به دستگاه ایرانی نمی‌رسد و تنها قابلیت اندازه‌گیری ۶ الی ۷ علائم حیاتی را دارد؛ این دستگاه‌ها همچنین یکسری محدودیت‌ها برای ارسال اطلاعات دارند.

حتی نمونه غیرنظامی که آمریکا به سایر کشورها ارائه می‌دهد، دچار محدودیت‌هایی است که وقتی برای صادرات به اندونزی،  نمونه پایلوت آن در یک جلسه با وزارت بهداشت این شکور ارائه شد، نتوانست تست‌های لازم را جواب دهد و شکست خورد.

* پیشرفته‌ترین کشور در زمینه تله مدیسین عقب‌تر از ایران

پیشرفته‌ترین کشور در زمینه تله مدیسین در حال حاضر ایتالیاست که این دستگاه هم فقط اکسیژن خون، فشار خون و نوار قلب را اندازه‌گیری می‌کند و همان را هم به صورت آنلاین ننمی‌تواند ارسال کند؛ اطلاعات بیمار پس از پرینت به بیمار تحویل داده می‌شود و بیمار پزشک را در جریان شرایط خود می‌‌گذارد یا در وضعیت بهتر، این پرینت از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر واتسآپ برای پزشک ارسال می‌شود. امکان اینکه پزشک در همان لحظه معاینه اطلاعات را داشته باشد وجود ندارد.

به گفته کارشناسان، دستگاه ایرانی ممکن است با نمونه نظامی آمریکایی مشابهت داشته باشد. اما دستگاه توسعه یافته آمریکایی هنوز توسط هیچ فردی از نزدیک مشاهده نشده و اطلاعات موجود درباره آن به شدت محدود است و صرفا مشخصاتی از آن در وبسایت پنتاگون منتشر شده است. این دستگاه، از نمونه ایرانی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است که طبیعتا حمل آن را سخت‌تر می‌کند و حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد.

 

* کمک تله مدیسین به وزارت بهداشت

تله‌مدیسین به عنوان پرونده الکتریکی اطلاعات را در سرور ذخیره می‌کند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها به وزارت بهداشت امکان بررسی وضعیت سلامتی افراد یک منطقه را بدهد. به عنوان مثال داده‌های به دست آمده از معاینات صورت گرفته توسط این دستگاه در منطقه‌ای از کشور این امکان را فراهم می‌کند که پزشکان و به ویژه وزارت بهداشت از شیوع یک بیماری نظیر فشارخون در منطقه‌ای خاص آگاه شوند.

*استقرار دستگاه در نقاط مختلف کشور

طراحی دستگاه «آ-۱۵» از سال ۹۳ آغاز شده است. این دستگاه سال ۹۵ نخستین مجوز را دریافت کرد و حدود ۳ الی ۴ سال تحقیق و توسعه آن به طول انجامید. این دستگاه چه به جهت سخت‌افزاری و چه به جهت نرم‌افزاری توسط گروهی از محققان داخلی توسعه یافته و علاوه بر لب‌تاب قابلیت ارسال داده بر روی تبلت را دارد.

دستگاه «آ-۱۵» تست EMT را پشت سر گذاشته و تست سازگاری الکترومغناطیسی اروپا را کسب کرده تا هم خودش به دستگاه دیگر نویز نیندازد هم دستگاه‌های دیگر قابلیت نویزاندازی روی آن را نداشته باشند.

از این دستگاه ۱۱۰۰ عدد در داخل کشور مستقر شده و خانه‌های بهداشت نقطه‌های مرزی جزء موارد متعددی هستند که با این دستگاه مجهز شده‌اند. بسیاری از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی مجهز به دستگاه آ-۱۵ هستند.

 این دستگاه کار پزشک را انجام می‌دهد و همین منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود. تولید انبوه این دستگاه نه تنها به خروج کمتر ارز از کشور کمک می‌کند بلکه صادرات آن می‌تواند برای دولت ارزآوری داشته باشد.

* از سوئیس و آلمان تا روسیه و تونس به دنبال دستگاه ایرانی

در حال حاضر کشور سوئیس درخواست انتقال تکنولوژی تله‌مدیسین را کرده، کشورهای روسیه، آلمان و تونس از جمله کشورهایی هستند که به طور قطعی برای استفاده از دستگاه ایرانی پیشقدم شده‌اند؛ تعدادی کشور دیگر نیز به دنبال استفاده از دستگاه «آ-۱۵» هستند که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

دستگاهی نظیر آ-۱۵ در شهرهای پرترافیک می‌تواند با ارسال توسط موتورسیکلت بر بالین بیمار احتمال مرگ را کاهش داده و با خریدن فرصت برای حضور بر بالین بیمار احتمال بقا افزایش یابد. دستگاه آ-۱۵ به دولت‌ها کمک می‌کند تا سطح خدمات بهداشتی را افزایش و هزینه ناشی از معاینات و درمان پزشکی را کاهش دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.