اصفهان شرق

در شب یلدا مراقب سوء استفاده‌گران باشید

کدخبر: 207560
1399/09/26 در ساعت 07:28

به گزارش اصفهان شرق؛ سرهنگ داوود معظمی گودرزی با اشاره به نزدیکی به ایام شب یلدا و توصیه به شهروندان برای عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در این شب گفت: امسال توصیه شده که سنت شب یلدا از طریق فضای مجازی انجام شود تا از شیوع دوباره این ویروس در دورهمی‌های خانوادگی جلوگیری شود، اما لازم است که کاربران نکاتی را در خصوص استفاده از این فضا و همچنین به طورکلی در مورد شب یلدا رعایت کنند.

وی با اشاره به احتمال تشکیل گروه‌هایی برای تبریک یلدا در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: کاربران حتما توجه داشته باشند که وقتی وارد یک گروه می‌شوند نسبت به آن و اعضایش شناخت کافی داشته باشند ، بعضا ممکن است افراد سودجو اقدام به تشکیل گروه‌هایی کرده و سپس از اطلاعات به اشتراک گذاری شده در آن سوء استفاده کنند.

به گفته وی، همچنین قبل از به اشتراک گذاری هرنوع محتوایی ابتدا فکر کنید و از انتشار اطلاعات خصوصی خود پرهیز کنید. گاهی ممکن است افراد غیر به طوراتفاقی از سوی مدیرگروه به جمع اضافه شوند.

معظمی گودرزی در مورد پیام‌هایی که برای تبریک شب یلدا ارسال می‌شود هم اظهارکرد: گاهی دیده شده که پیام‌هایی که حاوی لینک‌های ناشناس است برای کاربران ارسال شده و از آنان خواسته می‌شود با کلیک روی لینک مذکور پیام شب یلدا را مشاهده کنند که در برخی از این موارد این پیام‌ها شامل تصاویر متحرک برای تبریک است. اما ممکن است گاهی نیز سودجویان با ایجاد لینک‌های آلوده به بدافزار یا ویروس، تلفن همراه یا رایانه را آلوده کنند، از این رو توصیه ما به کاربران فضای مجازی این است که از بازکردن هرنوع لینک ناشناسی خودداری کنند.

وی به احتمال کلاهبرداری از شهروندان در پوشش تخفیف‌های شب یلدا، بسته اینترنت شب یلدا، قرعه‌کشی شب یلدا و … اشاره کرد و گفت: برخی از افراد سودجو ممکن است برخی از اقلام مرتبط با شب یلدا را با قیمتی بسیار پایین آگهی کنند. یا هرنوع جنس و کالای دیگر را تحت عنوان حراج یلدا تبلیغ کنند که در این خصوص لازم است که کاربران حتما از سایت‌های معتبر و مجاز خریداری کنند. همچنین در صورت سفارش کالا بهتر است که تسویه حساب را در محل و پس از رویت و اطمینان از اصالت کالای سفارش داده شده انجام دهند.

به گفته رییس پلیس فتای تهران بزرگ، در مواردی دیده شده که کلاهبرداران و افراد سودجو به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی، فروش بسته اینترنت ویژه، تخفیف و … اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات کارت بانکی کاربران کرده یا حتی از اطلاعات هویتی آنان سوء استفاده می‌کنند که در این خصوص لازم است شهروندان هوشیار باشند.

وی در مورد کلاهبرداری به بهانه بسته‌های اینترنت و … نیز گفت: هرنوع تخفیفی که باید از سوی اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت ارائه شود، طبیعتا باید در سایت آنها یا رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی شده باشد. بنابراین شهروندان در این مورد نیز باید حتما با هوشیاری عمل کنند.
انتهای پیام