سرویس: غیر تولیدی 09:24 - جمعه 28 آذر 1399

دردناکترین مشکلات چشم که نشان دهنده ابتلا به کروناست

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند مشکلات بینایی می‌تواند یکی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از اکسپرس، از همه گیری ویروس کرونا در جهان یک سال می‌گذرد. مقامات بهداشتی تاکید دارند علی رغم پیدا شدن کورسوی امید در کشف واکسن موثر برای کرونا و آغاز واکسیناسیون عمومی در برخی کشورها، هنوز هم توجه به نکات بهداشتی در این زمینه حیاتی است.

از این رو، توجه به علائم کرونا به منظور شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. تب، سرفه‌های خشک، خستگی و بی حالی، درد و رنج، گلو درد، اسهال، التهاب ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و نیز بثورات پوستی از جمله رایج‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ است. با این حال، محققان به تازگی علامت جدیدی از این بیماری را کشف کردند.

بر این اساس، محققان انگلیسی اعلام کردند درد چشم اصلی‌ترین علامت مرتبط با بینایی ابتلا به ویروس کروناست. در این تحقیقات دانشمندان از افراد مبتلا به کووید ۱۹ خواستند علائمی که پس از ابتلا مشاهده کرده اند و پیش از آن شاهد آن نبوده اند را تشریح کنند.

دانشمندان دانشگاه آنجلا راسکین کمبریج مشاهده کردند بسیاری از مبتلایان از درد چشم به عنوان یکی از رایج‌ترین علائم دوران بیماری کرونا یاد می‌کنند. همچنین مواردی مانند حساسیت به نور و مشکلات در دید نیز از جمله موارد مشاهده شده در این افراد بود. با این حال، ۸۰ درصد این افراد اعلام کردند مشکلات بینایی در کمتر از دو هفته از بین رفته است.

یکی از محققان در این رابطه گفت: اهمیت دارد که مشکلات بینایی را هم در لیست علائم رایج ابتلا به کرونا قرار دهیم و نسبت به آن اطلاع رسانی کنیم. درد چشم می‌تواند در برخی افراد به التهاب ملتحمه تبدیل شود که ممکن است ناشی از علائم ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های باکتریایی باشد.

تحقیقات متعدد نشان داده است ویروس کرونا ممکن است باعث درگیر شدن چشم‌ها شود. کووید ۱۹ می‌تواند منجر به مشکلات چشم مانند بزرگ شدن، خون افتادگی در چشم، تورم در پلک ها، و افزایش ترشحات چشم شود.

چشم

ورم ملتحمه در کودکان

تحقیقات روی ۲۱۶ کودک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کودکان شهر ووهان چین نشان داد بیش از یک کودک از هر ۵ کودک (۲۳ درصد) آن‌ها علائمی مانند ورم ملتحمه (چشم صورتی) و یا مالش چشم را نشان داده اند. ملتحمه یک غشای نازک و شفاف است که روی صلبیه چشم را پوشانده است. ملتحمه به دلایل عفونی و غیرعفونی ممکن است دچار التهاب و ورم شود. این امر می‌تواند در هر دو چشم و یا تنها در یکی از چشمان رخ دهد.

در این تحقیق که روی کودکان با میانگین سنی ۷ سال انجام گرفت نشان داد ۴۳ درصد از کودکان بیمار هیچ کدام از علائم ابتلا را نشان نداده‌اند. همچنین در میان کودکانی که دارای علائم بودند یک سوم آن‌ها تب و یا سرفه خشک داشتند. این در حالی است که ۲۲ درصد تمامی کودکان انواع مختلف علائم مرتبط با چشم را از خود نشان دادند.

یکی از موضوعات رایج در میان کودکان مبتلا به کرونا، مالش چشم بوده است. نزدیک به ۴۰ درصد کودکان بیمار، مالش چشم را از خود نشان داده اند.

محققان می‌گویند مشاهده علائم مرتبط با چشم در کودکان مبتلا به کرونا می‌تواند به عنوان یکی از راهکار‌های شناسایی بیماری در افراد کم سن و سال در نظر گرفته شود.

تاثیر ویروس کرونا بر چشم

دانشمندان اعلام کردند کووید ۱۹ می‌تواند در بلند مدت عوارض سنگینی برای بیماران داشته باشد. محققان در بررسی‌های خود مشاهده کردند در برخی بیماران ویروس به سیستم بینایی فرد حمله می‌کند. آن‌ها با بررسی یک زن ۶۴ ساله کرونایی مشاهده کردند دو ماه پس از بهبودی ردپای ویروس در چشمان وی وجود دارد.

این زن مدتی پس از آنکه از بیمارستان مرخص شد، از وجود درد در هر دو چشمش گلایه داشت. تیم متخصصان مرکز تحقیقاتی بیمارستان ووهان چین پس از دو بار عمل جراحی چشم این زن اعلام کردند پروتئین ویروس کرونا در چشمان این زن وجود دارد. این بیمار در زمان ابتلا به کرونا و پیش از بستری شدن در بیمارستان به مدت ۵ روز از سرفه‌های خشک و برای ۹ روز از اسهال رنج می‌برده است. با این حال، بررسی‌های پزشکی در آن زمان نشان داد او هیچ علامت بینایی ابتلا به کرونا را نداشته است.

علائم بیماری این زن ۱۸ روز پس از ابتلا از بین رفت و دو تست کرونایش در یک بازه زمانی ۳ روزه منفی اعلام شد. با این حال، پس از مدتی هر دو چشم این زن درگیر عوارض ابتلا به کووید ۱۹ شد.

پزشکان می‌گویند این زن دچار گلوکوم (آب سیاه) شده است و این امر می‌تواند به چشم و عصب بینایی آسیب غیرقابل بازگشت وارد کند و در صورت معالجه نشدن، باعث کوری فرد شود. از عوارض این بیماری می‌توان به سفت شدن کره چشم، وجود نقاط کور در میدان دید و نامناسب بودن دید در شب اشاره کرد.

متخصصان با بررسی نمونه‌های گرفته شده از چشمان این زن، مشاهده کردند آنتی ژن یا همان پروتئین ویروس کرونا در چشمان زن وجود داشته است. از همین رو، دانشمندان می‌گویند چشم‌ها یکی از اندام‌هایی هستند که می‌توانند از سوی کووید ۱۹ مورد حمله قرار گیرند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.