اصفهان شرق

چگونه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهیم؟

کدخبر: 207536
1399/09/27 در ساعت 15:21

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از اکسپرس، بیماری دیابت نوع ۲ یکی از بیماری‌های بسیار رایج در جهان است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت برآورد می‌شود هم اینک ۴۶۳ میلیون بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ که بین ۲۰ تا ۷۹ سال سن دارند، در جهان زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی افزایش شمار مبتلایان، تا سال ۲۰۴۵ بیش از ۷۰۰ میلیون نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند می‌توان با اقداماتی از خطر ابتلا به این بیماری کاست. کسانی که دارای علائم پیش دیابت (مانند قند خون بالا) هستند مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ خواهند بود.

مرکز خیریه بیماران دیابتی انگلیس اعلام کرده است افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند می‌توانند با کاهش تنها ۵ درصد وزن خود، از خطر ابتلا به دیابت بکاهند. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، بیشتر از سایرین است. متخصصان راهکار‌های ذیل را برای کاهش خطر بروز دیابت نوع ۲ پیشنهاد می‌کنند:

۱- رژیم غذایی سالم داشته باشید. تحقیقات متعدد نشان داده است رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مصرف سبزیجات تازه می‌تواند به کاهش وزن و سلامت بدن کمک کند.

۲- بکوشید از غلات کامل در رژیم غذایی خود بهره ببرید. آرد کامل (حاوی سبوس) را جایگزین آرد سفید کنید. همچنین از برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید استفاده کنید. امروزه پاستا و ماکارونی‌هایی که با آرد کامل تهیه شده اند در بازار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دیابت

۳- به طور مرتب ورزش کنید. متاسفانه امروزه یکجانشینی و عدم تحرک شاخصه اصلی بسیاری از مشاغل است. متخصصان انگلیسی می‌گویند عدم تحرک ارتباط مستقیمی با ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد. می‌توانید با دستکم دوبار ورزش در هفته به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهید.

متخصصان تاکید دارند با اقدامات بسیار ساده می‌توان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داد. این اقدامات شامل رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک کافی است.