اصفهان شرق

در شرایط شیوع کرونا سالمندان را دریابیم

کدخبر: 207447
1399/09/24 در ساعت 09:49

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق؛ با بیان اینکه در شرایط شیوع کرونا قشر سالمند با اضطراب بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه مواجه هستند، افزود: شنیدن اخبار مبنی بر خطرناکتر بودن ویروس کرونا برای سالمندان موجب شده تا ناخودآگاه سالمندان استرس بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه داشته باشند.

دکتر فرزانه السادات فرود با تاکید بر اینکه سالمندان برای حفظ سلامت روان خود در بحران کرونا نیازمند برقراری تعاملات اجتماعی بیشتر می باشند تا از بسیاری خطرات ناشی از گوشه گیری همچون افسردگی مصون بمانند، افزود: با توجه به شیوع ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، محدودیت های تردد برای تمامی افراد جامعه و بالاخص سالمندان ضروری است و همچنان به آنها توصیه می شود که از تردد در بیرون از منزل و یا حضور در اجتماعات خانوادگی دوستانه و جامعه خودداری نمایند.

وی افزود: لازم است با برخی توصیه ها و اقدامات توسط سالمندان و خانواده ها این بحران را مدیریت نمود.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: توصیه می شود به منظور کنترل اضطراب و افسردگی سالمندان این قشر ورزش های سبک، مستمر و مداوم در منزل را انجام داده؛ در محیط خانه قدم بزنند یا در حیاط یا یک مکان خلوت نزدیک منزل ورزش و نرمش کنند.

دکتر فرود تصریح کرد: توصیه جهت انجام فعالیت هایی از قبیل دیدن تلویزیون، باغبانی در محیط منزل و آشپزی، کتاب خواندن و هر فعالیت لذت بخش دیگر و تأمین اقلام مورد نیاز انجام این فعالیت ها توسط از جمله موارد پر اهمیت برای سالمندان می باشد.

وی تاکید کرد: داشتن تغذیه متعادل و مناسب و کوشش خانواده به عدم انتقال محتوای اخبار نگران کننده به افراد سالمند تا حدود زیادی میتواند موجب کاهش نگرانی و استرس سالمندان شوند.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خانواده و دوستان را مهمترین منبع حمایتی سالمند نام برد و اظهار کرد: قطعا این گروه با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اخبار صحیح و دستاورد امیدوارکننده، قادر خواهند بود تا حدود قابل توجهی استرس و اضطراب سالمندان را کاهش دهند.

دکتر فرود تاکید کرد: خانواده و دوستان باید بیشتر از قبل و به صورت مستمر با سالمندان تماس تصویری و تلفنی داشته و برای گذراندن وتماس تلفنی داشته باشند و برای گذراندن وقت آنها همراهیشان کنند.

فرشته وکیلی