سرویس: غیر تولیدی 14:26 - یکشنبه 23 آذر 1399

چگونه از کودکان و سالمندان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

بیماری کرونا در سالمندان بنا به دلایلی از جمله اینکه سالمندان به دلیل ضعف جسمی آسیب‌پذیرتر هستند، شدیدتر است، در مقابل سالمندان قشر کودکان قرار دارند، کودکان یکی از ناقلان فعال کرونا هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ روزهاست که کرونا ویروس زندگی تک‌تک ما را در کشور درگیر کرده است؛ هرچند که باید برای مقابله با این بیماری نکات بهداشت فردی و فاصله اجتماعی رعایت شود اما نباید مشکلات روانی و استرس ناشی از این بیماری را نادیده گرفت. کرونا این روزها سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و این تغییرات در انسان‌ها بروز و ظهور متفاوتی دارد.

بیماری کرونا در سالمندان بنا به دلایلی از جمله اینکه سالمندان به دلیل ضعف جسمی آسیب‌پذیرتر هستند، شدیدتر است. مرگ در سالمندان نرخ بیشتری دارد و احتمال بروز عوارض شدیدتر کرونا در سالمندان نسبت به سایر گروه‎های سنی بیشتر است. برای جلوگیری از انتقال بیماری به این گروه حساس نیاز به اقدامات پیشگیرانه جهت قطع حلقه انتقال ویروس به سالمندان ضروری است.

سالمندان به دلیل ضعف بدنی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؛ بنابراین مراقبت از آن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اهمیت بسیاری دارد.

کودکان یکی از ناقلان فعال کرونا هستند

اما در مقابل سالمندان قشر کودکان قرار دارد، تحقیقات نشان داده است کودکان کمترین آسیب‌پذیری را در مقابل ویروس کرونا دارند، اما با این حال، کودکان یکی از ناقلان فعال کرونا هستند.

به دلیل توانایی کودکان در انتقال آسان کرونا به دیگران، باید نسبت به این موضوع حساس بود. دانشمندان می‌گویند علائم ابتلا به کرونا در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. همچنین شواهد نشان می‌دهد در بسیاری از موارد والدین نسبت به شناسایی صحیح علائم ناتوان هستند و علائم کرونا را به بیماری‌های دیگر نسبت می‌دهند. از همین رو، دانشمندان به تازگی اقدام به اعلام علائم رایج ابتلا به کرونا در کودکان کرده‌اند.

به گفته دانشمندان بسیاری از کودکان مبتلا به کرونا هیچ علائمی ندارند. با این حال، تحقیقات نشان داده است از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند، ۵۵ درصد از بی‌حالی و ضعف رنج می‌برند. ۵۳ درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته‌اند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نیز علائم تب را نشان می‌دهند. گلو درد با ۳۸ درصد، بی‌اشتهایی (که منجر به بی میلی از خوردن وعده‌های غذایی می‌شود) ۳۵ درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش با ۱۵ درصد و اسهال با ۱۳ درصد از جمله شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.

سردرد، خستگی، تب، درد گلو و از دست دادن اشتها، این ۵ علامت رایج در میان کودکان با ۵ علامت رایج در میان بزرگسالان که شامل سرفه، مشکلات تنفسی و از دست دادن حس بویایی و چشایی است، متفاوت است و تنها هر دو قشر در تب مشترک هستند.

افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در مقابل ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند و کودکان بیمار فاقد علائم می‌توانند با انتقال این ویروس به افراد آسیب‌پذیر، سبب گسترش شیوع کرونا در جامعه شوند.

پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا در سالمندان

اما چه باید کرد تا این دو قشر آسیب‌پذیر به کرونا مبتلا نشوند و یا اینکه در صورت ابتلا چگونه از آن‌ها مراقبت کرد.

زهره رحیمی، کارشناس بهداشت در این باره می‌گوید: در قشر سالمندان برای پیشگیری از ابتلا، آموزش رعایت بهداشت فردی به خود افراد سالمند الزامی است، در صورتی که هر یک از افراد سالمند مشکوک به ابتلا هستند، باید به سرعت از سایر افراد جدا شده و به مراکز بهداشتی منتقل شوند، ملاقات حضوری با خانواده‌های سالمندان را به حداقل رسانده و محدود کنید.

وی با بیان اینکه برای تقویت سیستم ایمنی سالمندان، رژیم غذایی سالم را در برنامه غذایی آن‌ها قرار داده و مراقب باشید قبل از خوردن هر چیزی دست‌هایشان را بشویند، گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه برای افراد سالمند، می‌توان در میزان مرگ و میر حاصل از ابتلا به ویروس کرونا کاهش چشمگیری ایجاد کرد؛ بنابراین باید از افراد مسن به خوبی مراقبت کنیم.

رحیمی با تأکید بر اینکه پیشگیری و مراقبت از کرونا در سالمندان به دلیل آسیب پذیر بودن سالمندان در برابر کرونا اهمیت زیادی دارد به سالمندان توصیه کرد که دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت حداقل ۴۰ ثانیه بشویید، دهان، چشم، بینی و سر و صورت را با دستان آلوده لمس نکنید و دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یکبار مصرف بپوشانید و از تماس با بیماران خودداری کنید.

کارشناس بهداشت با بیان اینکه اشیا و سطوحی را که اغلب سالمندان لمس می‌کنند را ضدعفونی کنید، ادامه داد: سالمندان در تجمعات انبوه حضور نداشته باشند و هنگام بیماری در منزل بمانند و از سایر افراد منزل فاصله بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه سالمندان در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی وسایل و سطوح را لمس نکنند یا دستکش یکبار مصرف داشته باشند، گفت: از تماس محافظت نشده با حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنید.

چگونه از ابتلای کودکان به کروناویروس پیشگیری کرد؟

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیشگیری از کرونا در کودکان گفت: افراد خانواده و به ویژه کودکان را به شستن مکرر دست‌های خود با آب و صابون، برای حداقل ۲۰ ثانیه و به شکل صحیح ترغیب کنید.

کارشناس بهداشت با تأکید بر اینکه بچه‌ها را تا حد ممکن از هر کسی که سرفه یا عطسه می‌کند دور نگه دارید، افزود: دریافت واکسن‌های توصیه‌شده و ضروری کودکان را طبق برنامه فراموش نکنید.

وی با بیان اینکه از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید و در خانه ماندن در صورت هر نوع بیماری ضروری است، بیان کرد: شستن درست دست‌ها را با کودکان تمرین کنید؛ برای پیشگیری از خشکی و آسیب دست‌ها در صورت شستن زیاد، کمی کرم مخصوص دست کودک نیز بعد از شست‌وشو به دست‌هایش بمالید.

رحیمی با اشاره به اینکه لمس نکردن چشم‌ها، بینی و دهان با دست‌های شسته‌نشده را به کودکان یاد بدهید، تصریح کرد: راه‌های لمس نکردن صورت را با بچه‌ها تمرین کنید؛ سرفه و عطسه کردن درون یک دستمال و انداختن دستمال در سطل زباله دردار را به بچه‌ها و خودتان یادآوری کنید.

به کودک مبتلا به کرونا مایعات زیادی بدهید

کارشناس بهداشت با بیان اینکه اسباب‌بازی‌ها، به ویژه اسباب‌بازی‌های مخملی و پرزدار را مرتب بشویید و کاملاً خشک کنید، خاطرنشان کرد: برای کمک به کودک مبتلا به ویروس کرونا، کودک را به استراحت تشویق کنید و به کودک مایعات زیادی بدهید تا آب بدنش از بین نرود.

وی با بیان اینکه مرتب به او سر بزنید تا مطمئن شوید حالش بدتر نشده است و از دکتر در مورد داروهای مخصوص تب و مسکن بپرسید، گفت: در صورت امکان، از کودک بخواهید فقط در یک نقطه از خانه بماند، تمام سطوحی را که به آن دست می‌زند تمیز و ضدعفونی کنید و از دیگر اعضای خانواده بخواهید به او نزدیک نشوند، هنگام مراقبت از کودک بیمار، ماسک بزنید.

تغذیه مناسب برای سالمندان کرونایی

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام بروز بیماری کرونا در سالمندان، داشتن تغذیه مناسب برای حفظ عملکرد طبیعی بدن است. در بیماری کرونا به ویژه در سالمندان که به طور طبیعی هم مستعد کم آبی هستند، باید مراقب کم آبی بدن بود و به بر طرف کردن مشکلات تنفسی نیز توجه کرد. همچنین لازم است مراقبین این گروه سنی، احتمال کاهش وزن فرد بر اثر شرایط جدید که سوخت و ساز بدن بالا است و بدن مستعد عفونت‌های ثانویه یبوست است را در نظر داشته باشند.

مریم رجایی، متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در رژیم غذایی بیمار سالمند، انواع غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‎ها و ویتامین A، C، E  که در انواع میوه و سبزی تازه وجود دارد تأکید می‌شود، گفت: روغن‎های گیاهی مایع مثل روغن ذرت، آفتابگردان، سویا، کلزا، کنجد و زیتون منابع خوبی از ویتامین E  هستند و مصرف متعادل آن‌ها به تأمین این ویتامین کمک می‌کند.

مصرف روزانه ۳ تا ۳.۵ لیتر مایعات در سالمندان مبتلا به کرونا

وی با تأکید بر اینکه مصرف مایعات و رژیم غذایی مناسب پر فیبر برای بیمار بسیار مهم است، افزود: توصیه‌هایی به شکل کلی در تغذیه سالمندان مبتلا به کرونا وجود دارد که عبارتند از، مصرف روزانه ۳ تا ۳.۵ لیتر مایعات و پایین آوردن درجه حرارت بدن برای پیشگیری از کم آبی بدن، مصرف رژیم غذایی پرکالری و مواد غذائی نرم مگر اینکه بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی باشد.

رجایی ادامه داد: مصرف غذاهای کم حجم و در تعداد وعده‌های غذایی بیشتر، تأکید به دریافت بیشتر مواد غذایی پر فیبر مثل نان سنگک، نان جو، غلات سبوس‌دار و انواع سبزی و میوه تازه به منظور جلوگیری از یبوست، استفاده از آب میوه‌ها و آب سبزیجات مانند آب هویج و آب گوجه فرنگی که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود.

نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار فراوان

 این متخصص تغذیه بیان کرد: نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار فراوان به ویژه در صورت وجود احتقان و گرفتگی بینی، تا حد امکان پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله قند، شکر و روغن‌های جامد، کره و چربی‌های حیوانی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، خامه در برنامه غذایی بیمار، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های E، C، B6، سلنیوم و روی برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عفونت‌ها توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع غذایی ویتامین E مانند تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، سیب‌زمینی و میگو، منابع غذایی ویتامین C مانند خربزه، کلم بروکلی، گل کلم و انواع میوه‌ها، منابع غذایی ویتامین B6 جگر گوساله، سیب زمینی، موز، عدس و اسفناج و  استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال به ویژه ویتامین‌های A توصیه می‌شود.

رجایی با تأکید بر اینکه در دوران نقاهت بیماری کرونا که اشتها کم‌ می‌شود به منظور پیشگیری از اختلال رشد و سوءتغذیه باید برنامه غذایی گروه سنی کودکان و نوجوانان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد گفت: وعده غذایی کوچک و کم حجم در طول روز باید مصرف شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بهترین منابع پروتئین برای کودکان انواع گوشت، انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه و انواع آجیل‌های کم نمک و یا بدون نمک است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.