سرویس: غیر تولیدی » نقلی 22:21 - شنبه 17 خرداد 1393

دست بسته اصفهان برای مشارکت در اقتصاد مقاومتی؛

اصفهان در بحران و مسوولان همچنان در خواب!

در حالی که اقتصاد مقاومتی در راس سیاست گذاری های مقام معظم رهبری برای بهبود وضعیت بحرانی اقتصاد در حال حاضر کشور است، بدون شک توجه به درآمدزایی در زمینه گردشگری، صنایع دستی و گردشگری زیرساختی برای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز: بر پیکر شهرم زخم بی آبی رودخانه اش که حالا دیگر به مرده رود شباهت دارد تا زنده رود، خودنمایی می کند. والبته زخم های یادگاری که بر پیکره آثار تاریخی با زغال و گیرسر در سکوت و بی قانونی چهره نصف جهان بیش از پیش مخدوش کرده است.

قصه تخریب آثار تاریخی و کمی بودجه برای مرمت این آثاری که هویت اصفهان را می سازند، برای مسولان خوابی عمیق را به ارمغان آورده است.

تا جایی که ۸۵ نفر از نمایندگان مجلس، نمایندگان تقاضای تشکیل جلسه ویژه دولت با موضوع احیای میراث فرهنگی اصفهان را از رئیس جمهور داشته‌اند.

در حالی که اقتصاد مقاومتی در راس سیاستگذاری های مقام معظم رهبری برای اقتصاد بحرانی حال حاضر کشور است، بدون شک توجه به درآمدزایی در زمینه گردشگری ، صنایع دستی و گردشگری زیرساختی برای اقتصاد مقاومتی است.

اما کمی بودجه برای مرمت آثار تاریخی، مهیا نشدن زیرساخت ها برای جذب گردشگر و مهمتر از همه بی توجهی به خشکی غریبانه زاینده رود، مشکلاتی است که دست اصفهان را برای مشارکت در اقتصاد مقاومتی بسته است.

محسن صرامی‌فروشان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش ،‌ با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به نابودی آثار تاریخی استان اصفهان، گفت: دولت باید بداند با اهمیت دادن به آثار باستانی و بناهای تاریخی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی را نیز هموار خواهد کرد.

وی افزود: آثار باستانی و بناهای تاریخی بخشی از اقتصاد مقاومتی کشور ما هستند که می‌توانند جذب توریست و در نتیجه جلب منابع مالی و ایجاد زندگی شاداب برای مردم کشور داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بیش از نیمی از آثار باستانی جهان در استان اصفهان قرار دارد، افزود: بی‌توجهی به حفاظت از بناها و آثار باستانی این استان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی از نامه‌نگاری بیش از ۸۵ تن از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور مبنی بر تشکیل جلسه هیات دولت برای حفاظت از منابع تاریخی استان اصفهان خبر داد و‌ افزود: از رئیس جمهور می‌خواهیم در جلسه هیات دولت موجبات حمایت و برنامه ریزی از آثار تاریخی استان اصفهان را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه دولت باید متوجه منافع و مزایای نگهداری و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی کشور باشد، گفت: اگر دولت برای هزینه‌های خود به دنبال منابع مالی به غیر از نفت، مالیات‌ها و گمرکات است باید به میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان منبع درآمد که می‌تواند هویت فرهنگی جهان اسلام را نیز نشان دهد، تکیه کند.

اما تنها مردم این شهر شهیدپرور نیستند که از بی مهری ها به شهر تاریخی شان گله مند هستند؛ گردشگران خارجی هم از بی توجهی به اصفهان گله دارند.

اگر سری به بزرگ ترین سایت گردشگری جهان به نام «تریپ ادویسور» بزنید، اطلاعات متنوعی را از ۳٫۷ میلیون مکان، رستوران و جاذبه گردشگری در سطح جهان در اختیار همگان قرار می دهد، تنها در سال ۲۰۱۳، تعداد ۲۶۰ میلیون بازدیدکننده ی منحصر به فرد داشته است. از جمله امکاناتی که این سایت برای مخاطبان خود فراهم می کند، امکان رای دادن، اشتراک نقطه نظرات و تصاویر گردشگران در مورد هر یک از جاذبه های گردشگری جهان است.

صفحه ی اصفهان این سایت و رتبه بندی جاذبه های توریستی این شهر از نگاه مخاطبان قابل توجه است؛ اما مساله ای که جلب توجه می کند، گله آنها از خشکی زاینده رود است.

گردشگران خارجی پل های تاریخی صفوی را قطعه ای از تاریخ اصفهان می دانند و میعادگاهی لذت بخش برای روز و شب. اما خشکی زاینده رود صدای اعتراض و نوای تاسف گردشگران خارجی از استرالیایی، امریکایی، هندی، مصری، اماراتی، هلندی، دانمارکی و دیگران را نیز یکصدا برانگیخته است و در نوشته های سال های اخیر اکثریت قریب به اتفاق این گردشگران با تاسف و اعتراض به بحث خشکی زاینده رود پرداخته شده است.

اما عبور مترو از بدنه تاریخی چهار باغ و سی و سه پل، تخریب روزافزون خانه های تاریخی از جمله خانه مشکی، کمی بودجه برای مرمت آثار تاریخی، بدنه آزرده و زخمی آثار بی بدیل تاریخی به دست گردشگران داخلی با زغال و رنگ و چوب و بی تدبیری در جهت خشکی زاینده رود که می رفت تا گردشگری اصفهان را بیش از پیش رونق ببخشد همه و همه دست اصفهان را برای مشارکت در اقتصاد مقاومتی می بندد و تا زمانی که مسولان از خواب خرگوشی بیدار نشوند و دلسوزانه و از سر تعهد تدبیر اصفهان مظلوم را از بحران های متعدد نجات ندهند؛ همچنان باید وابسته نفت بمانیم و همچنان چکش تحریم های غرب باید یک اقتصاد وابسته به نفت را مچاله کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.