سرویس: غیر تولیدی 11:52 - شنبه 22 آذر 1399

موج خطرناک کرونا در دورهمی‌های شب یلدا/ عادی‌انگاری و خطر شعله‌ور شدن ویروس

در حال حاضر وضعیت استان اصفهان و شهرستان‌های آن تا حدودی بهتر شده است و به گفته پزشکان اگر مردم دوباره کرونا را جدی نگیرند، به طور قطع در موج زمستانی ضرر کرده‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق؛ از ابتدای هفته سیر بیماری کرونا در کشور نزولی شده است؛ روند فوتی‌ها از ۵۰۰ نفر در روز به زیر ۳۰۰ نفر رسیده است و بررسی آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ آبان تا ۱۶ آذر) به طور متوسط در هر ساعت ۵۵۱ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۵ تا ۱۶ نفر قربانی این ویروس شده‌اند، البته در هر ساعت ۴۰۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان آمار ابتلا به بیماری کرونا در کشور کاهش یافته است و بسیاری از استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار داشتند وارد وضعیت نارنجی شدند. محدودیت‌های دو هفته‌ای ستاد ملی مبارزه با کرونا تأثیر بسزایی در مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور داشته است.

چند ماهی بود که شهرستان‌های استان اصفهان دچار وضعیت قرمز بودند و آمار ابتلا و بستری و حتی مرگ ناشی از کرونا در دو ماهه مهر و آبان افزایش یافته بود اما اعمال محدودیت‌ها سبب شد که آمار ابتلا، بستری و حتی فوت کاهش پیدا کند. با این وجود، عادی‎انگاری شرایط کرونایی می‌تواند بار دیگر آتش همه‌گیری کرونا در این شهرستان‌ها را شعله‌ور کند.

کرونا و بیم عادی‌انگاری شرایط

حجت‌اله تنهایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده، قطعاً می‌تواند به کنترل بیماری و سبک شدن کار بیمارستان‌ها کمک کند، اظهار داشت: از کل زمان شروع اپیدمی تاکنون ۹ مدل سیر متفاوت کرونا در کل استان‌های کشور مشاهده شده است و این امر نشان می‌دهد که رفتار بیماری در جامعه اختصاصاً متنوع و به هر شکلی می‌تواند باشد و یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این تنوع، رفتار مردم هر منطقه است.

وی با بیان اینکه آن چیزی که سیر اپیدمی را از اوج بیماری و تعداد مبتلا و مرگ پایین می‌رساند، رفتار مردم است افزود: از ۶ تا ۱۲ آذر ماه میزان بروز کرونا مثبت در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت میانگین آن در استان اصفهان ۴۷ نفر و در شهرضا ۷۱ نفر بوده که نسبت به هفته آخر آبان کاهش چشمگیری داشته است.

تنهایی با اشاره به اینکه میزان بستری در هفته دوم آذر میانگین استانی ۲۳ و شهرضا ۳۵ نفر و در هفته آخر آبان ۴۳ نفر بوده است گفت: میزان فوت در یک میلیون نفر جمعیت میانگین استانی ۸ نفر و شهرضا هفته دوم آذر ۲۰ و هفته آخر آبان ۳۳ نفر بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه وضعیت شهرضا نسبت به هفته‌های قبل از نظر میزان ابتلا، بستری و مرگ کاهش پیدا کرده است که این امر به رفتار مردم باز می‎گردد، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت شهرضا بهتر شده است و اگر مردم دوباره کرونا را جدی نگیرند، به طور قطع در موج زمستانی ضرر کرده‌ایم.

رعایت نکنیم، موج جدید زمستانی کرونا در راه است

وی با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون در ایران ۳ موج را تجربه کرده‌ایم، سه موجی که سه قله از هم جدا و سه نزول داشته است اما تنها در استان اصفهان موج دوم و سوم به هم وصل شد؛ در حال حاضر یک موج زمستانه را در پیش داریم و نگران آن هستیم که آمار کرونا در پیک زمستانه از پیک موج پاییزه بیشتر شود.

تنهایی با تأکید بر اینکه تمامی جشن‌ها و دورهمی‌ها تا زمان بهتر شدن وضعیت در شهرستان شهرضا باید به تأخیر بیفتد، عنوان کرد: تعداد موارد ازدواج نسبت به ماه‌های مشابه بهتر شده است و نشان می‌دهد که مردم با توجه به این شرایط ازدواج را ساده‌تر برگزار کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر اینکه دورهمی‌ها به ویژه در شب یلدا باید به حداقل برسد و یلدا را بهتر است در سال ۱۴۰۰ جشن بگیریم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین استراتژی در حفظ وضعیت شهرضا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر از سوی مردم و اصناف است، شلوغی عصر و ابتدای شب در محدوده مرکزی شهرضا یک دغدغه جدی است و باید محدودیت‌های ترافیکی و بسته شدن مغازه ها در ساعت ۶ عصر اجرایی شود.

تردد شبانه همچنان در شهرضا ممنوع است

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر در طرح حافظان سلامت در شهرضا غربالگری شدند گفت: بسیج از ابتدا با نیت جهادی شکل گرفته است و تا به امروز با این روحیه در میدان حضور داشته است.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته و با اجرای محدودیت‌ها اصناف همکاری خوبی انجام داده‌اند، بیان کرد: در مدت اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای اتحادیه‌های مختلف صنفی همکاری خوبی داشتند،  شیوه ما در بکارگیری اصناف در محدودیت‌ها استفاده از توان خود اصناف بود.

اسدی با بیان اینکه امیدوار هستیم با همکاری مردم به پیک‌های بعدی کرونا نرسیم، تصریح کرد: غربالگری خانه به خانه محلات در طرح حافظان سلامت انجام می‌شود تا با شناسایی افراد مبتلا زنجیره انتقال قطع شود، در این طرح سازمان تبلیغات، اداره اوقاف و شورای هماهنگی امور مساجد اماکن و محل‌های مورد نیاز طرح را باید در اختیار بسیج بگذارند.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه ادارات با یک دوم و ادارات ضروری با دو سوم ظرفیت باید فعالیت کنند، ادامه داد: تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح همچنان در شهرضا ممنوع است و متخلفان اعمال قانون می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم مردم نسبت به رعایت محدودیت‌های کرونایی همکاری‌های لازم را داشته باشند؛ در غیر این صورت مجدداً شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان شهرضا خواهیم بود و همشهریان بسیاری را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.