اصفهان شرق

پدرم مخالف برجام بود/ هیچ‌وقت اجازه ندادند از نامشان در کاری استفاده کنیم

کدخبر: 207346
1399/09/22 در ساعت 11:40

به گزارش اصفهان شرق؛  روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با حامد فخری‌زاده، فرزند دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی شهید دکتر محسن فخری‌زاده انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

تواضع و نگاه توحیدی از ویژگی‌های بارز پدرم بود

نخستین ویژگی بارز شهید فخری‌زاده، تواضع ایشان بود. پدر اینقدر متواضعانه رفتار می‌کردند که در جمع‌های کاری و خانوادگی اگر کسی ایشان را نمی‌شناخت، به ندرت می‌توانست تشخیص بدهد ایشان چه جایگاه و مسؤولیتی دارد.

ویژگی بعدی ایشان که در اخلاق و رفتارشان کاملا مشهود بود، نگاه توحیدی پدر بود. بارها می‌گفتند حتی این نشستن و برخاستن‌تان هم با نیت قربه.. الی‌الله باشد و سعی کنید کوچک‌ترین کاری که انجام می‌دهید، برای خدا باشد.

پدر اهل مطالعات عرفانی و فلسفی بودند، قبل و بعد از نماز صبح تفسیر قرآن می‌خواندند، اشعار مولوی را می‌خواندند و مطالعات فلسفی داشتند و در حوزه فلسفه و عرفان نظری مطالعات خوبی داشتند که به نظرم باعث شده بود به این نگاه ژرف توحیدی برسند.

بارها در معرض ترور بودند

نخستین ترور پدر بازمی‌گردد به سال ۷۸ یعنی ۲۱ سال پیش. از آن موقع یعنی بیش از ۲۰ سال تا روز شهادت، پدر بارها در معرض ترور بودند که این ترور‌ها با لطف و مشیت الهی، به انجام نمی‌رسید و ناموفق بود.

بر حسب اتفاق، مسیر راه تغییر می‌کرد یا بر حسب اتفاق، زمان تردد تغییر می‌کرد یا اتفاقات دیگری می‌افتاد که ترور خنثی می‌شد و بعد که بررسی می‌کردند کشف می‌کردند که در مسیر تردد بمب‌گذاری کرده بودند یا کمین کرده بودند که این ترورها به شکست رسیده بود.

هیچ موقع پدر حاضر نبودند به خاطر این ترورها کار خود را رها کنند و همیشه می‌گفتند اگر قرار است من در خانه بنشینم و کار نکنم، چه فرقی دارد که شهید بشوم یا نشوم؛ لذا برای خدمت دغدغه داشتند.

نمی‌دانم سانسور ایشان سهل‌انگارانه بود یا عامدانه

رشته تخصصی پدر، فیزیک هسته‌ای بود و از شروع فعالیت‌شان در سپاه، اقدامات‌شان در همین موضوع بود.

خود حضرت آقا به صراحت در پیامی که به مناسبت شهادت پدر صادر فرمودند، نوشتند «دانشمند برجسته ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور» که ناشی از شناخت کامل حضرت آقا از پدر است.

اینکه برخی می‌خواستند دانشمند هسته‌ای بودن ایشان را سانسور کنند یا جور دیگر به این ویژگی اشاره کنند که این بعد مهم پدر را مخفی کنند، من نمی‌دانم سهل‌انگارانه بود یا عامدانه و عالمانه ولی حوزه تخصصی دانش ایشان حوزه هسته‌ای بود و حوزه کاری‌شان در وزارت دفاع بود.

هیچ‌وقت پدر را موافق برجام ندیدم

پدر بارها می‌گفتند آمریکا مانند گرگ است و گرگ تا وقتی خوی گرگ بودن خود را کنار نگذاشته، قابل مذاکره نیست، پس آمریکا قابل مذاکره نیست. طبعا در برجام هم چنین رویکردی داشتند.

شهید فخری‌زاده مخالف برجام بودند و من هیچ وقت پدر را موافق برجام ندیدم و همیشه می‌گفتند این برجام هسته‌ای بعد می‌شود برجام موشکی، بعدش می‌شود برجام حقوق بشر و این ته ندارد، پایان ندارد، چرا که آمریکا هیچ وقت خوی گرگ بودن خود را کنار نمی‌گذارد.

پدر همیشه می‌گفتند آمریکا و رژیم صهیونیستی مشکل‌شان با اصل نظام است و با اصل ایران مشکل دارند. مشکل‌شان با ایران هسته‌ای یا ایران موشکی نیست، بلکه تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی و ایران وجود دارد، این جریانات ادامه دارد و با اصل نظام و ایران مشکل دارند.

با حاج‌قاسم…

ما از همه فعالیت‌های پدر مطلع نبودیم ولی تا آنجا که می‌دانم پدر با حاج‌قاسم جلساتی داشتند و به بعضی مکان‌های مرتبط با کارشان، با هم برای بازدید می‌رفتند اما بعد از شهادت حاج‌قاسم یادم نمی‌آید که پدر در جلسه‌ای، سمیناری یا سخنرانی شرکت کرده باشند و در ابتدای صحبت خود با نام و سلام بر شهید حاج‌قاسم آغاز نکرده باشند. پدر خیلی به حاج‌قاسم علاقه‌مند بودند.

به‌شدت مواظب شائبه‌ی رانت‌ بودند

ایشان هیچ موقع اجازه ندادند ما از حضور ایشان در جبهه که خیلی معمول است، برای کسر خدمت سربازی و معافیت و این موضوعات استفاده کنیم، یعنی حتی در این زمینه هم رعایت می‌کردند.

هیچ موقع حتی در بدترین شرایط اقتصادی کاری از ما حمایت نمی‌کردند، چون نمی‌خواستند حتی کوچک‌ترین شائبه‌ای از حمایت یا رانت یا از این مسائل در کار ما وجود داشته باشد.

به هیچ عنوان دوست نداشتند و اجازه نمی‌دادند ما از نام ایشان برای شرایط کاری خود استفاده بکنیم.

پدر ارادت بسیار ویژه‌ای به حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله ‌علیها داشتند و گمان می‌کنم اینکه شهادت پدر مصادف شد با شهادت حضرت معصومه سلام‌الله‌ علیها به دلیل همین ارادت ایشان به حضرت معصومه بود.

انتهای پیام/