سرویس: غیر تولیدی 10:11 - پنجشنبه 20 آذر 1399

مطالعات پژوهشی نشان می دهد؛

وجود پروتئین آلزایمر در مایع نخاعی نشانه اولیه شروع بیماری است

تحقیقات نشان می دهد نوع جدید پروتئین آلزایمر یافت شده در مایع پیرامون مغز و نخاع می تواند نشان دهد که بیماری فرد در چه مرحله ای است.

به گزارش اصفهان شرق؛  ناحیه اتصال میکروتوبول تاو (MTBR tau) در مایع مغزی نخاعی یک بخش نامحلول از پروتئین تاو است.

محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقات خود مشاهده کردند که مقادیر زیاد گونه‌های خاص MTBR tau در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد و اندازه گیری میزان این گونه‌های موجود در مایع مغزی نخاعی می‌تواند شیوه‌ای برای ارزیابی میزان گسترش این پروتئین سمی در مغز باشد.

محققان در این مطالعه، مایع مغزی نخاعی ۱۰۰ فرد در دهه ۷۰ زندگی شأن را بررسی کردند. ۳۰ تن از این افراد هیچ نوع اختلال شناختی و علامت آلزایمر نداشتند؛ ۵۸ نفر دارای پلاک‌های آمیلوئید بدون علائم شناختی یا مبتلا به نوع خفیف آلزایمر بودند؛ و ۱۲ نفر دارای اختلال شناختی ناشی از سایر مشکلات بودند.

محققان دریافتند که میزان یک نوع خاص موسوم به MTBR tau ۲۴۳ در مایع مغزی نخاعی در افراد مبتلا به آلزایمر افزایش یافت و این شرایط باعث افزایش روند پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل در فرد می‌شود.

محققان با پیگیری وضعیت ۲۸ عضو از گروه اصلی در مدت ۲ تا ۹ سال نتایج خود را تأیید کردند. نیمی از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه دارای درجاتی از آلزایمر بودند. با گذشت زمان، مقادیر MTBR tau ۲۴۳ به طور قابل توجهی در گروه بیماری آلزایمر افزایش یافت. همچنین امتیازات شأن در تست‌های عملکرد شناختی بدتر شد.

بیماری آلزایمر زمانی شروع می‌شود که پروتئین مغزی به نام آمیلوئید شروع به تشکیل پلاک در مغز می‌کند. در طی این مرحله آمیلوئیدی، که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، افراد هیچ نشانه‌ای از زوال شناختی ندارند. با این حال، بلافاصله پس از شروع درهم پیچیدگی‌های تاو در نورون‌ها، حالت گیجی و از دست دادن حافظه در افراد بروز می‌کند، و اسکن مغز افزایش ضعف بافت مغز را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.