سرویس: غیر تولیدی 07:11 - جمعه 21 آذر 1399

یافته پژوهشی محققان بلژیکی؛

واکسن جدید تب زرد در مقابله با کووید ۱۹ موثر است

واکسن تب زرد تغییریافته ژنتیکی در حیوانات بسیار موثر بوده است. اگر این واکسن، آزمایشات بالینی را پشت سر بگذارد، برای مقابله با کروناویروس هم مفید خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ این تحقیق نشان می‌دهد که واکسن تازه تولید شده نه تنها در برابر کووید ۱۹، بلکه در برابر تب زرد نیز نقش حفاظتی دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که پس از یک بار تزریق واکسن، ایمنی لازم ایجاد می‌شود، در حالیکه واکسن‌های کروناویروس تولیدی توسط شرکت‌های Pfizer و BioNTech، باید به مقدار دو دوز و در فاصله دو ماه تزریق شوند.

دکتر «ژوهان نیتس»، یکی از ویروس شناس‌های عضو این تیم تحقیق در مؤسسه رگا بلژیک، در این باره می‌گوید: «ما معتقدیم این واکسن ایمنی بلندمدت‌تری را در مقابله با کووید ۱۹ ایجاد می‌کند.»

نتایج این مطالعه نشان داده که یک واحد تزریق این واکسن در موش‌ها، ایمنی خوبی را در مقابل کروناویروس ایجاد کرده است.

واکسن استاندارد تب زرد، معروف به YF۱۷D، ۸۰ سال است که استفاده می‌شود و سابقه ایمنی خوبی دارد. این واکسن حاوی ویروس زنده و ضعیف شده تب زرد است.

برای ایجاد واکسن کرونا، ویروس شناسان توالی ژنتیکی کروناویروس را به ویروس تب زرد وارد کردند. برای آزمایش این واکسن، محققان یک دوز آن را به همسترهای مبتلا به کووید ۱۹ تزریق کردند.

بعد از گذشت ۳ هفته از واکسیناسیون، تمامی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفتند. هیچ یک از همسترهای واکسینه شده هیچ علامتی از عفونت ریه نداشتند، در حالیکه همسترهایی که واکسن غیرفعال دریافت کرده بودند، علائم واضحی از بیماری ریه را نشان دادند.

یکی دیگر از مزایای مهم واکسن تازه تولید شده این است که می‌توان آن را در دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد نگهداری کرد. درحالیکه واکسن‌های Pfizer و BioNTech باید در دمای ۷۰- درجه سانتیگراد نگهداری شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.