اصفهان شرق

محصولات لبنی منبع دریافت ویتامین D نیستند

کدخبر: 207300
1399/09/20 در ساعت 07:08

به گزارش اصفهان شرق؛ احمدرضا درستی،  در خصوص اهمیت مصرف لبنیات و میزان کلیسم موجود در آنها، گفت: مصرف لبنیات از نظر چند ماده مغذی از جمله کلسیم، فسفر ویتامین B، پروتئین‌های با ارزش، چربی و ویتامین A اهمیت فراوانی دارند اما مقادیر بسیار کمی از ویتامین‌های D، K و E در لبنیات موجود است بنابراین نمی‌توان لبنیات را به عنوان منبع دریافت ویتامین D در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه منبع ویتامینD غذاهای دریایی هستند، اظهار کرد: اگر بخواهیم منبعی را برای دریافت این ویتامین نام ببریم می‌توانیم به زرده تخم مرغ، درصد کمی از لبنیات، مکمل‌های دارویی و یا نور آفتاب اشاره کنیم برای مثال مصرف سه لیوان شیر و ماست در روز می‌تواند نیاز بدن را نسبت به دریافت کلسیم به خوبی پاسخ دهد اما درصد کمتری از ویتامین D بدن را تأمین می‌کنند.

درستی ادامه داد: به طور کلی لبنیات از درصد بالایی از کلسیم بهره مندند که برای استخوان سازی بسیار مناسب هستند. همچنین چربی لبنیات ۵/‏۳‬ درصد است که مانع از جذب کلسیم نمی‌شود اما افرادی با اضافه وزن بالا و در سنین بالاتر باید از لبنیات کم چرب که جذب بیشتری دارند، استفاده نمایند.

وی اظهار داشت: دریافت کلسیم به همراه ویتامین D می‌تواند در استخوان سازی، استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند و باور اینکه کلسیم همان ویتامینD است اشتباه است چراکه منبع جذب این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت اند و در کنار هم می‌توانند نقش مهمی را در موارد ذکر شده ایفا کنند.

درستی در پاسخ به این سوال که آیا چربی لبنیات مضر است یا مفید، عنوان کرد: چربی لبنیات در مقابل چربی‌های دیگر سالم‌ترند، همچنین لبنیات دارای اسیدهای چربی هستند که به راحتی هضم شده و کلسترول را بالا نمی‌برند لذا اگر فردی اضافه وزن ندارد می‌تواند لبنیات را در حد متعادل و مناسب مصرف کند؛ کودکان نیز برای مصرف لبنیات محدودیتی ندارند اما مصرف لبنیات کم چرب به رشد آنان کمک شایانی خواهد کرد.