سرویس: غیر تولیدی 12:52 - جمعه 18 مهر 1399

برنده نوبل تست تشخیص کرونا در ۵ دقیقه ابداع کرد

گروهی از محققان به رهبری یکی از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۰ تستی برای تشخیص کووید ۱۹ ابداع کرده اند که ابتلا به بیماری را در ۵ دقیقه شناسایی می کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ساینس مگ، گروهی از محققان به رهبری جنیفر دودنا (یکی از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۰) با استفاده از قیچی ژنتیک CRISPR تست کووید ۱۹ ابداع کرده اند که ابتلا به بیماری  را در ۵ دقیقه تشخیص می دهد.

فرایند استفاده ازاین تست نیازمند تجهیزات گرانقیمت آزمایشگاهی نیست و می توان آن را در مطب پزشک، مدارس و ساختمان های اداری انجام داد.

مکس ویلسون یکی از زیست شناسان مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: به نظر می رسد این تست دقیق باشد.

پیش از این نیز در ماه می ۲ گروه از محققان اعلام کرده بودند تست های کووید ۱۹ مبتنی بر کریسپر ساخته اند که در یک ساعت ویروس را شناسایی می کند. اما تستی که دودنا و همکارانش ابداع کرده اند بسیار سریع تر است.

در حقیقت تست کریسپر با توالی بندی آر ان ای که مختص ویروس SARS-CoV-۲ است، ابتلا به کرونا را تشخیص می دهد.

در تست های اولیه تشخیص کووید ۱۹ با کریسپر، محققان  در مرحله نخست باید هرگونه آر ان ای ویروسی را تقویت کنند و سپس فرایندهای تشخیصی را انجام دهند تا احتمال رصد هرگونه سیگنالی را افزایش دهند. همین امر پیچیدگی، هزینه و زمان اجرای تست را افزایش داده است.

اما تستی که به رهبری جنیفر دودنا توسعه یافته آران ای ویروسی را تقویت نمی کند. همچنین تست جدید می تواند مقدار ویروس در نمونه را نیز شناسایی کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.